Nakon jednomjesečnog prividnog mira u Croatia Airlinesu, kriza bi mogla eskalirati sredinom narednog tjedna za kad je sindikat Organizacija radnika Croatia Airlinesa (ORCA) najavio štrajk i prizemljenje zrakoplova. Iz ORCA-e su poručili da im je premijer Andrej Plenković obećao početkom srpnja da će se problemi u CA hitno riješiti, no da u mjesec dana nije napravljeno apsolutno ništa.
Kolektivni ugovor
Sindikat traži potpisivanje novog kolektivnog ugovora kao i donošenje jasne strategije poslovanja u narednom razdoblju, a za što je preduvjet imenovanje stalne Uprave, umjesto postojeće privremene. S druge strane, Uprava CA upozorava da će štrajk kompaniju dovesti u ozbiljne probleme jer je ljeto jedino razdoblje kad tvrtka posluje rentabilno. Ističu da bi ih dan štrajka stajati 800.000 eura, a da bi to imalo utjecaj na gotovo 7000 putnika dnevno.
Drugi sindikati u CA, prije svega SHSZUZ, javno su se ogradili od štrajka te upozoravaju na njegovu štetnost i mogući pogubni utjecaj na kompaniju. Da bi štrajk mogao dodatno zakomplicirati situaciju u CA govore i riječi ministra prometa Olega Butkovića koji je u petak komentirao da će CA teško izdržati mogući štrajk. Činjenica je da CA već 10-ak godina traži strateškog partnera, a krajem mandata premijera Zorana Milanovića su čak bile targetirane i četiri tvrtke.
U protekle dvije godine je proces traženja strateškog partnera bio zaustavljen, a ministar Butković je ovog proljeća decidirano rekao da je jedini izlaz za Croatiu pronalazak strateškog partnera. Strateški partneri se, barem dosad, nisu baš pretrgli da uđu u CA, prvenstveno jer se boje Lufthanse koja Hrvatsku, a i samu CA, smatra svojim dvorištem. Dvije tvrtke su već povezane kroz grupaciju Star Alliance te Croatijini mehaničari servisiraju Lufthansine avione.
No, dio zrakoplovnih stručnjaka smatra da bi CA više profitirala od nekih drugih alijansi, Sky Team ili One World, jer u Star Allianceu glavnu ulogu igra Lufthansa i njezin Eurowings (Germanwings) koji imaju značajne operacije na hrvatskom i regionalnom tržištu te tako guše i Croatiju. Možda su poučna iskustva susjeda gdje je Lufthansa ojačala i stabilizirala slovensku Adriju dok je negativan primjer Srbije gdje je ugašen JAT i na njegovim zgarištima osnovana Air Serbia pod okriljem Etihada. Detalji te suradnje su poslovna tajna, ali se nagađa da taj deal nema ekonomske temelje već da građani Srbije plaćaju činjenicu da žele imati "nacionalnu" zrakoplovnu kompaniju.
Rast plaća
Uprava CA kaže da bi ih udovoljenje 150 zahtjeva sindikata koštalo dodatnih 53 milijuna kuna godišnje te ističu da su i postojeće plaće njihovih zaposlenika relativno visoke te da konstantno rastu. Tako piloti u prosjeku zarađuju 40.157 kuna, kopiloti 22.479, a stjuardese 11.522 te mehaničari 9368 kuna. Iako je za očekivati da štrajka u srijedu neće biti, čak i u njegovu slučaju će većina, barem 20-ak, od 40 postojećih linija biti aktivna u svojevrsnoj radnoj obvezi.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu