Hrvatski brodari ‘napumpali’ bilance prodajom brodova

Autor: Darko Bičak , 27. prosinac 2012. u 22:01
U Atlantskoj plovidbi se hvale kako nikada nisu imali veću i mlađu flotu, no ipak očekuju gubitke/Nel Pavletić/PIXSELL

U devet mjeseci dobit su imale samo Tankerska i Atlantska plovidba, dok su flotu Lošinjske plovidbe blokirale banke.

Iako i kvartalni finacijski rezultati pokazuju da hrvatski brodari nisu u najboljoj poslovnoj situaciji, vodeći ljudi našeg najvećeg brodara, Tankerske plovidbe iz Zadra, kažu da je situacija realno i lošija. Na to je upozorio Lenko Milin, predsjednik Uprave Tankerske plovidbe, povodom 57. godišnjice osnutka tvrtke, kaja se obilježava ovog mjeseca."Periodični izvještaji naše tvrtke su povoljniji od stvarnih prilika jer je došlo do izvanrednog prihoda prodajom triju starih brodova. tako tvrtka iskazuje dobit iako je tekuće poslovanje opretećeno znatnim gubicima", kazao je Milina. Ponovio je da su gubici izraz niskih cijena vozarina koje ne pokrivaju troškove poslovanja.

Flota bez perspektive
Naime, Tankerska plovibna je za devet ovogodišnjih mjeseci iskazala dobit od 15,5 milijuna kuna. Ukupni prihodi tvrtke iznosili joj 760,5 milijuna kuna, dok su rashodi bili 745 milijun kuna. Time je tekući račun dobiti i gubitka ispao pozitivan. No, kako pojašnjavaju iz Uprave zadarskog brodara, tvrtka je u promatranom razdoblju ostvarila dobitak u iznosu od 100,66 milijuna kuna prodajom brodova "Petar Zrinski", "Frankopan" i "Dalmacija". Iz tekućeg poslovanja, a bez prodaje starijih brodova društvo je imalo značajne gubitke.Slična situacija je i ostala tri značajna domaća brodara: Atlantskoj plovidbi, Uljanik plovidbi te Lošinjskoj plovidbi koja je na pragu vjerojatne likvidacije. Dubrovački prijevoznik Atlantska plovidba je prvih devet mjeseci završio s 20 milijuna kuna konsolidiranoga gubitka. U istom je razdoblju prošle godine ta tvrtka imala gotovo 44 milijuna kuna dobiti. Ova kompanija je prošlog vikenda također proslavila 57. obljetnicu s "nikad mlađom i većom flotom te lošijom perspektivom na tržištu", pojasnio je Pero Kulaš, predsjednik Uprave Atlantske plovidbe.

"Na kraju ove recesijske godine možemo se pohvaliti da je završavamo s najmlađom i kapacitetima najvećom flotom u povijesti Atlantske plovidbe. Imamo 17 brodova s više od 958 tisuća tona nosivosti, prosječne starosti 5,7 godina, i vrlo smo blizu jednog od zacrtanih ciljeva, a to je premašiti milijun tona nosivosti", rekao je Kulaš. Govoreći o poslovnoj 2012. godini, istaknuo je da će Atlantska plovidba kraj godine dočekati s gubitkom u poslovanju, a po pokazateljima za prvih devet mjeseci gubitak grupe bio je 20 milijuna kuna, pri čemu je pomorstvo imalo gubitak nešto veći od 31 milijun kuna, a s dobiti su poslovali hoteli i agencija u vlasništvu tvrtke. Na konsolidirani prihod od ukupno 413,7 milijuna kuna u prvih devet mjeseci je dobrano utjecala i prodaja četiri broda iz flote dubrovačkog brodara. I pulska Uljanik plovidba ove je godine zabilježila lošiji rezultat nego lani te joj se gubitak s prošlogodišnjih 10,8 milijuna kuna u ovogodišnjem razdoblju povećao na 32,9 milijuna kuna. No, rezultat bi bio vjerojatno i lošiji da nije bilo prodaje tankera Pula kojeg se tvrtka riješila sredinom rujna.

Bankari blokirali brodove
Lošinjskoj plovidbi financijske rezultate ne može više spasiti ni prodaja flote jer su sve četiri broda pod bankarskim blokadama. I dok su tri broda gotovo na bubnju, ili neposredno pred time, za jednog je postignut privremeni dogovor s bankama. Da je brojnost flote lošinjskog brodara nepoznanica, pokazuju i podaci s njihova weba na kojem se u izborniku "flota" pojavljuje napomena "na upit". Lošinjska plovidba je prva tri kvartala završila s ostvarenim konsolidiranim prihodom od 184,3 milijuna kuna, a od čega dio dolazi i od turističke djelatnosti. Istodobno je gubitak iznosio 62 milijuna kuna, a što je gotovo dvostruko više nego u istom razdoblju 2011. godine.

Pokleknuo i najveći

Maersk izlazi iz brodarstva

Da situacija u industriji brodarskog prijevoza nije sjajna, pokazuje i činjenica da se jedan od najvećih igrača na tržištu kontenjerskog prijvoza, danski Maersk, povlači iz tog sektora. Maersk drži gotovo 16 posto svjetskog tržišta kontenjerskog transporta, a zbog pada profitabilnosti kompanija se okreće trgovini naftom, vađenju nafte i plina te upravljanja lukama. Danci su lani ostvarili rekordni gubitak u diviziji kontenjera od 540 milijuna dolara. Istodobno im je nafta donijela 2,1 milijardu dolara dobiti, a bušenja 500 milijuna. Upravljanje lukama je imalo dobit od 650 milijuna dolara.

Komentari (5)
Pogledajte sve

A što su trebali..zanemariti ove prihode….prikazati samo gubitke?

bravo, to je zbilja poslovno novinarstvo najvišeg nivoa. prikazivanje prodaje brodova je “pumpanje”, a kako onda zovete prikazivanje troškova kupnje brodova u rashodima?

Ništa novo, plaćenički novinari Poslovnog dnevnika i dalje pišu naručene članke kako bi zaradili plaće.

“Maersk izlazi iz brodarstva”

E moj Darko,samo su rekli da sljedecih pet godina nece puno ulagati u brodarstvo jer im je brodarstvo sada cini 50% kapitala,ulaganjem u naftu,busotine i portove smanji ce izlozenost u brodarstvu na 25-30%.

http://www.reuters.com/article/2012/11/19/us-maersk-shipping-idUSBRE8AI02E20121119

New Report

Close