Poslovanjem na zajedničkom tržištu EU, graditeljstvo je prošlo više faza bolnih prilagodbi na nove uvjete i otvaranje tržišta. Značajne tragove je ostavila višegodišnja kriza u graditeljstvu koja s pojavila s početka 2009. godina.
U cijelom razdoblju od 1991. do danas može se primijetiti opći trend povećanja broja malih tvrtki, dok se broj velikih znatno smanjuje. Za uspješnije poslovanje u narednim godinama smatram važnim ostvariti nekoliko pretpostavki.
Primjena Posebnih uzanci o građenju
Potrebno je u svim ugovorima o javnoj nabavi radova uključivati primjenu Posebnih uzanci o građenju, kao poslovnih običaja graditeljstvu Hrvatske, a posebno kod projekata javne nabave i javnih naručitelja. Time bi trebalo postupno smanjivati obim primjene FIDIC ugovornih uvjeta koji su kompliciraniji, nepregledniji i forsirani su od pojedinih interesnih skupina.
Poštivanje primjene Kolektivnog ugovora za graditeljstvo
Poštivanje primjene kolektivnog ugovora za graditeljstvo, a čija je primjena proširena na cijeli sektor graditeljstva je temeljna pretpostavka ravnopravne tržišne utakmice. Do sada se taj uvjet, iako je predviđen u fakultativnim razlozima isključenja uopće ne primjenjuje, te se time pogoduje značajnoj poreznoj evaziji i povredi prava radnika na odgovarajući doprinos posebice za mirovinsko osiguranje, te smatram da se obveza mora uvrsti u obvezne razloge isključenja u javnoj nabavi, na način da je Javni naručitelj obvezan je isključiti kršio obveze primjenjivih kolektivnih ugovora u pogledu isplate ugovorene plaće.“
Donošenje Zakona o javnoj nabavi radova male vrijednosti ( vrijednost ispod europskih pragova)
U odnosu na države članice Europske unije, hrvatski poslodavci u graditeljstvu nalaze se u znatno nepovoljnijem položaju jer nisu doneseni propisi koji podrobno uređuju ustupanje građevinskih radova, osim Pravilnika o javnoj nabavi radova obnove od potresa. Naime, u mnogim državama članicama Europske unije postoje nacionalni propisi koji uređuju samo ustu-panje radova do europskih pragova. Takvim aktom moglo bi se transparentnije urediti postupak odobravanja naplate dodatnih radova i više radnji, koji je trenutno dugotrajan, a često i nenaplativ što građevinskim tvrtkama stvara velike gubitke. Potrebno bi bilo utvrditi postupak utvrđivanja primjerene cijene izvođenja radova, ispod koje ne bi trebalo prihvaćati ponudu (ustupanje radova po cijeni, koja je niža od primjerene, a što je pogubno za hrvatsko graditeljstvo.
Izmjene i dopune Zakona o obveznim odnosima s ciljem da se pitanje promjene cijena radova uslijed rasta troškova preciznije riješi:
Izmjenama zakona potrebno je urediti pravo na razliku u cijeni u slučaju povećanja cijena troškova građenja i to u pogledu jasnijeg određivanja polaznog vremena za praćenje rasta troškova, tako i preciznijeg definiranja primjene rasta troškova obzirom na ugovorenu vrstu cijena tj. razlika u cijeni kod ugovaranja jediničnih cijena ili kod ukupno ugovorene cijene. Pored toga potrebno je ograničiti raspon rizika kod ugovaranja klauzule fiksna cijena na +3 %, u odnosu na važećih 10 %. Postojeće zakonske norme tu ostavljaju značajne nedoumice na štetu izvođača radova.
Izmjena Metodologije za obračun razlike u cijeni
Smatramo da je metodologiju potrebno precizirati da se datum ponude smatra baznim mjesecom za obračun razlike u cijeni, jer sve cijene iz ugovora o građenju datiraju iz vremena ponude a ne potpisa ugovora.
Izmjene i dopune Zakona o poslovima i djelatnostima prostornog uređenja i gradnje s ciljem;
Predlažemo da se ukine obveza javnih naručitelja na angažiranje voditelja projekta, kao zakonom reguliranog zanimanja. Smatramo da se navedeno zanimanje nije potvrdilo u praksi, svedeno je na puku savjetodavnu ulogu bez ikakve odgovornosti voditelja, a povećava troškove gradnje. Predlažemo da se vrati u zakon ovlaštenje Ministarstva prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine za izdavanje suglasnosti za započinjanje obavljanja djelatnosti građenja pravnim osobama u Republici Hrvatskoj, slično regulativi koja je bila predviđena istim zakonom do 2015. godine. Postojeći uvjet za izvođenje radova je da izvođač ima zaposlenog jednog inženjera gradilišta, ali koji može biti zaposlen kod nekog od podizvođača na tom gradilištu, a u praksi se to svodi na fiktivno ispunjavanje tog uvjeta, te stvara nelojalnu konkurenciju na tržištu.
Ubrzanje procesa obnove od potresa
Nastavno na već dostavljene prijedloge u Ministarstvo predlažemo provođenje nekoliko važnih pretpostavki za ubrzanje obnove:
Izvršiti grupiranje pravomoćnih rješenja za obnovu gore navedenih vrsta radova a prema lokacijama, ulicama, naseljima, tako da što veći broj objekata na kojima se ugovara izvođenje radova bude na jednoj lokaciji, što veće vrijednosti radova, kako bi izvođač na gradilištu mogao imati jedan logistički centar i upravu gradilišta.
Točkasti pristup kao što je to do sada bilo zahtijeva znatno veću logistiku i troškove – cijene. Potpora graditeljstvu u okviru Nacionalne razvojne strategije Graditeljstvo kao gospodarska grana ima uvjete za daljnji razvoj u Hrvatskoj i širenje na tržišta EU i trećih zemalja, no prethodno je osigurati razvoj što većeg broja stručno i tehničke sposobnih građevinskih gospodarskih subjekata.
Zbog toga se i predlažu gore navedene mjere koje bi potpomogle razvoj domaćih poduzeća u sposobne kompanije za nastup na međunarodnom tržištu.