Sigurnost prometa na cestama važan je aspekt opće sigurnosti u zemlji. Cestovni motorni promet najopasniji je oblik prometa, dok se, prema statistici, u tunelima događa manje prometnih nesreća nego na otvorenoj cesti.
Rizik od nesreća u tunelima u usporedbi s otvorenim cestama je manji jer su vremenski uvjeti i temperatura okoliša u tunelu stabilni, osvjetljenje je uvijek jednako, kolnik iste kvalitete te postoji najčešće jednako ograničenje brzine vožnje za motorna vozila, piše Hrvatska znanstvena bibliografija CROSBI.
Međutim, prometna nesreća u tunelu, posebno ako je praćena vatrom, može imati kobne posljedice. Zbog toga, tuneli ipak predstavljaju izrazito rizična mjesta u cestovnom prometu i potrebno ih je opremiti efikasnim i pouzdanim sustavima zaštite od požara. Osim toga, kako bi se postigli najviši standardi sigurnosti prometa u tunelu, potrebno je tunel opremiti sustavima za napajanje, rasvjetu, signalizaciju, ventilaciju i komunikaciju, sustavom videonadzora te sustavima za upravljanje prometom i signalizacijom.
Za opremanje druge cijevi tunela Učka nabrojenim sustavima i za njihovo objedinjavanje u softversko integracijsko rješenje zadužena je tvrtka Eccos inženjering, a glavni izvođač radova na izgradnji 5.63 kilometara cijevi je građevinska tvrtka Bouygues Travaux Publics, specijalizirana za infrastrukturne radove.
Izgradnja druge cijevi tunela Učka jedna je od najvećih infrastrukturnih investicija u Istri, a trenutno je i najveća cestovna investicija u Hrvatskoj. Bina-Istra, kao vrlo proaktivni koncesionar, uvijek nastoji pružiti najbolju uslugu za korisnike Istraskog ipsilona.
Pouzdani sustavi i njihova integracija
Sustav videonadzora detektira incidentne situacije u prometu kao što su zaustavljanje vozila, kretanje vozila u suprotnom smjeru kretanje vozila prevelikom ili premalom brzinom, nakupljanje vozila i drugih neregularnih situacija. Automatski sustav ventilacije osigurava efikasno održavanje uvjeta strujanja zraka kroz tunel i njegovu kvalitetu, dok u slučaju izbijanja požara u tunelu sustav ventilacije, integriran sa sustavom vatrodojave, ima presudnu važnost u stratifikaciji dima i odimljavanju tunela.
Ugradnja visokoefikasne i niskoenergetske ekološki prihvatljive LED rasvjete omogućuje prilagodbu intenziteta svjetla između vanjskih uvjeta i uvjeta rasvijetljenosti u tunelu čime se osigurava veća udobnost putovanja kroz tunel, a pouzdan sustav za komunikaciju unutar tunela (SOS pozivni i radiokomunikacijski sustav) također pridonosi sigurnosti putnika.
“Najmodernija oprema pojedinih sustava prije svega osigurava efikasnije praćenje aktualnih uvjeta u tunelu kao što su intenzitet prometa, mikroklimatski uvjeti, uvjeti kakvoće zraka, a potom u slučaju incidenta bržu i efikasniju reakciju. Projektirana oprema odlikuje se visokim stupnjem pouzdanosti u radu što osigurava manji broj kvarova kao i manji broj lažnih alarma u sustavima koje koristimo za detekciju neregularnih situacija”, objašnjava Zdeslav Krivošić, dipl.ing.elektrotehnike iz Eccosa.
Za tečan i siguran promet u tunelu zaslužna je implementacija pouzdanih sustava i njihova integracija. Integracijskim rješenjem se operateru omogućuje nadzor i upravljanje svim sustavima preko jednog korisničkog sučelja, a prikaz slika s kamera na videozidu omogućuje bolji uvid u događanja u tunelu.
Time je operater brži i efikasniji što je od presudne važnosti u nepredviđenim situacijama. Nadalje, u pojedinim slučajevima kad operater pokreće potrebni signalni plan, centralna nadzorna aplikacija prosljeđuje odgovarajuće informacije svim potrebnim sustavima u tunelu čime se smanjuje mogućnost ljudske pogreške.
Projektom izgradnje druge i obnovom postojeće cijevi tunela Učka postići će se veća razina sigurnosti za korisnike, bolja protočnost prometa na kvarnerskoj strani ipsilona te time i kraće vrijeme putovanja, a Eccos se još jednom dokazuje kao izvođač najkompleksnijih sustava u prometu, uključujući energetiku, upravljanje, sigurnost te integraciju.
* Sadržaj omogućio Eccos