“Dugoročni najam vozila možda nije bolji od leasinga, ali sigurno je isplativiji od kupnje”

Autor: Ana Maria Filipović Grčić , 10. prosinac 2017. u 10:01
Marijan Babić, direktor tvrtke za najam vozila Ridecar/ Žarko Bašić/PIXSELL

Stanje na tržištu nikada nije bilo zanimljivije, imamo mnogo pružatelja usluga, a veliki brendovi su kroz franšize prisutni u RH.

Usluzi dugoročnog najma vozila umjesto klasičnog posjedovanja voznog parka hrvatske su tvrtke priklonjene već niz godina, a u posljednje se vrijeme bilježi značajan rast potražnje za ovom uslugom.

Direktor jedne od najpoznatijih domaćih tvrtki za najam vozila Ridecara, Marijan Babić, smatra da će do 2025. godine većina vozila na globalnoj razini zapravo biti u vlasništvu leasing društava, kompanija za upravljanje voznim parkom (tzv. fleet management, FMG) i rent-a-car društava. Naime, korisnici diljem svijeta sve su otvoreniji ideji mobilnosti po potrebi, umjesto obaveza i vezanja za isto vozilo obično do kraja životnog vijeka. Što se tiče Ridecara, kao najveće prednosti njihovih usluga u ovom kontekstu Babić navodi činjenicu da ova tvrtka za klijenta odrađuje kompletni posao nabave, isporuke i brige o vozilu za vrijeme trajanja ugovora, a da im dobro ide svjedoči i podatak o 25 milijuna kuna prihoda od otvaranja početkom 2017. do danas. 

Koje bi bile, dakle, konkretne prednosti korištenja dugoročnog najma vozila?
Nisam od onih koji će reći da je dugoročni najam bolji od eventualno nabave putem leasinga, no sigurno je bolja opcija od kupnje vozila. Tvrtke koje se odlučuje na najam vozila ponekad to čine iz sezonskih razloga, potreba za dodatnim vozilima ili zato što imaju takve periodične potrebe vezano uz trenutne poslovne projekte koji traju određeno vrijeme.Slično postupaju i tvrtke koje ne mogu dobiti leasing zato što su nove, nemaju bonitet kakav leasing traži ili jednostavno nisu spremni na dugoročne ugovorne obaveze zbog prirode poslovanja.  Iz iskustva koje imamo s našim korisnicima vidljivo je da su to učestalo tvrtke koje ne žele obavezu duže od 12 mjeseci ili tvrtke koje žele all inclusive uslugu, ali ne žele trošiti vrijeme na nabavu i druge popratne obaveze. Dugoročni najam svoju popularnost djelomično duguje i nestabilnostima na tržištu zbog kojih predstavlja manje rizičnu opciju od same kupovine vozila.  Iako veliki dobavljači usluge dugoročnog najma ističu njegove prednosti u odnosnu na leasing, jedno ne isključuje drugo pa će tako uvijek biti društava koja će svoju nabavu raditi direktno putem leasinga, ali i onih koji će se sve više okretati usluzi dugoročnog najma. Osim usluge dugoročnog najma u suradnji s leasing društvima nudimo i uslugu fleet managementa, odnosno upravljanja voznim parkom (skraćeno FGM) gdje korisnik ima direktan kontakt s leasingom dok mi pružamo uslugu upravljanja voznim parkom. Navedena je mogućnost pogodnija za manje I srednje tvrtke koje imaju nekoliko vozila u dugoročnom najmu, I nemaju resurse za dodatnu brigu o vozilu, a obzirom na to da naša usluga za razliku od leasinga uključuje i potpunu brigu o vozilu, uključujući registraciju, osiguranje, zamjensko vozilo, odvoz i dovoz vozila na registraciju, brigu u slučajevima kvara ili štete, ali odvoz i dovoz vozila na redovno i izvanredna održavanja. 

Kažete da je usluga upravljanja voznim parkom (FMG) zaživjela u Hrvatskoj. Koji su modeli automobila najtraženiji?
Definitivno je zaživio, a postoji nekoliko velikih igrača i to je usluga koju su tvrtke vidljivo prepoznale. Traže se sve vrste automobila, većina društva danas ima formiranu politiku o automobilima, pa su neki uvjetovani principalom na određene modele dok ostale tvrtke biraju prema vlastitim preferencijama no kao se radi o tvrtkama uvijek je trošak najvažnija stavka. Ne vidimo potencijal ovdje u velikim flotama jer se na tržištu sve svodi na borbu dva tri velika igrača koja idu s cijenama ispod tržišnih,. Baš obrnuto nama su zanimljive srednje tvrtke, srednje i male flote jer nam je kvaliteta usluge primarna. Na velikim flotama marže ne postoje, a kvaliteta usluge bi za naš standard bila neprihvatljiva. Sigurno je ovdje na tržištu još puno potencijala kao I usluzi dugoročnog najma. 

 

25 milijuna

kuna prihoda ostvarili smo u manje od godinu dana

Kakva su očekivanja za godinu na izmaku, govoreći o finalnim poslovnim rezultatima?
Dovoljno dugo sam u ovome poslu da me zapravo malo toga može iznenaditi. Naši planovi su u startu bili postavljeni poprilično realno, pa smo i izuzetno zadovoljni jer su brojke koje smo napravili impozantne s obzirom na činjenicu da smo s poslovanjem započeli u 2017. godini. U manje od godinu dana napravili smo preko 25 milijuna kuna prihoda, a godinu ćemo završiti u plusu. Pravi rezultati i nekakva stagnacija rasta prihoda u ovom biznisu osjete se u trećoj godini jer stopa rasta je vrlo velika u prve tri, pa su nam zapravo za naše pojmove ovi rezultati dosta skromni. Za prvu godinu poslovanja najvažnije je postavljanje infrastrukture za dostupnost naših usluga, otvaranje svih poslovnica, edukacija osoblja pa smo tako u ovoj godini već otvorili poslovnice na svim zračnim lukama. Također, vrlo nam je važno bilo i postaviti operaciju, a imali smo i puno investicija s obzirom na to da smo od prvog dana htjeli biti lideri u digitalnom aspektu ove djelatnosti. Uložili smo značajna sredstva u marketing i promociju naših usluga što nam se višestruko isplatilo, kako i pokazuju naši rezultati.

Među Ridecarovim uslugama, koja je najpopularnija i bilježite li rast broja korisnika u ovoj godini?
Najveći prihod ostvarili smo od usluge kratkoročnog najma dok smo najveći rast doživjeli s uslugom RIDE2, odnosno najmom vozila s vozačem. Ovdje su nam rezultati za 2017. bili čak 400 posto veći od inicijalnih planova, dok u 2018. očekujemo daljnji rast i do 5 puta. Imamo primjere gdje naši korisnici koji koriste ostale naše druge usluge nisu niti svjesni benefita usluge RIDE2, što nam govori da moramo dodatno educirati tržište, s čime ćemo aktivno nastaviti kroz 2018. godinu. Ridecarova najpopularnija usluga na domaćem tržištu je Bizzride, a njenim odvajanjem od ostatka ponude postigli smo sjajne rezultate. Namijenjena je prvenstveno poslovnim korisnicima, a očekujemo dvoznamenkastu stopu rasta novih korisnika.

Kakvo je trenutno stanje na tržištu najma automobila, primjećuje li se smjena kakvih trendova?
Stanje na tržištu nikada nije bilo zanimljivije, danas imamo mnogo pružatelja ovih usluga, veliki brendovi su kroz franšize prisutni u Hrvatskoj. K tome, imamo i društva i iz susjednih zemalja poput Slovenije, a prisutni su i veliki rent-a-car operateri iz Španjolske i Grčke. U biznis je ušlo i puno autokuća, pa je ukupno stanje na tržištu raznoliko. U rent-a-caru su mnogi vidjeli priliku za brzu zaradu, stoga svake godine imamo nekoliko novih tvrtki, ali i onih koje nestaju s tržišta. Rent-a-car djelatnost specifična je i zahtjeva znanje te iskustvo, a danas je na tržištu najvažniji ljudski kapital. Kao i ostale industrije u Hrvatskoj, kod nas također nedostaje radnika. Vrlo smo sezonalni biznis, imamo i veliku potrebu za kadrom u sezoni. S velikom ponudom vozila, odnosno puno novih igrača više se ne poštuju prethodni standardi industrije, pritisak je na troškovima i posljedično pada kvaliteta operatera. Cijena usluge nikada nije bila manja, no u konačnici profitiraju korisnici, a one tvrtke koje su najkvalitetnije sigurno će dugoročno gledano opstati. Vidimo i trend akvizicija te sigurno u nekom kraćem razdoblju očekujemo i potencijalno veću konsolidaciju na tržištu.

Koliko često nadopunjavate svoju flotu i vodeći se kojim kriterijima?
Kod nabave vozila primarno se vodimo politikom najboljeg omjera cijene i kvalitete, dok na tu odluku zapravo utječe puno faktora. Najveća količina vozila na tržištu nabavlja se baš zbog usluge kratkoročnog najma vozila u turističke svrhe. Danas svi proizvođači na tržištu nude vrlo kvalitetna vozila pa brendovi za uslugu kratkoročnog najma ne igraju ulogu. Važno je da su vozila opremljena sigurnosnom opremom, dok je u našem slučaju uvjet i da su sva vozila opremljena Bluetoothom. Za našu uslugu najma vozila s vozačem traže se najluksuznije marke vozila, Mercedes ili BMW. U pravilu flotu obnavljamo jednom godišnje kao i ostale tvrtke koje se bave najmom vozila. 

Kako Ridecar održava poziciju na tržištu i kako se nosi s konkurencijom?
Nikada nije bilo više direktne konkurencije na tržištu, a uz to imamo i cijeli Uber čiji su se partner – vozači registrirali kao pružatelji uslugu najma vozila s vozačem. To nas ne brine jer svoje tržište imamo, a naša politika je usmjerena korisničkom iskustvu i njihovom ukupnom zadovoljstvu. Organizacijski smo manji, a utoliko i fleksibilniji te se brže prilagođavamo klijentu. Naši zaposlenici imaju dugogodišnje iskustvo u ovoj djelatnosti, neki i više od 20 godina, a imamo i najbolji svjetski softver za podršku poslovanju rent-a-car-a. Čitavo naše poslovanje je digitalizirano, neprekidno investiramo u nove usluge kako bismo pratili zahtjeve tržišta. Već u prvoj godini poslovanja jedini smo rent-a-car u zemlji koji je potpisao ugovor s tvrtkom FEFFO., jednim od najjačih sustava za mjerenje zadovoljstva korisnika – zahvaljujući tome svaki naš korisnik zapravo ima priliku ocijeniti našu uslugu. Za one koji ne znaju, FEFFO koriste najveće svjetske agencije poput Rentalcarsa ili Airbnba. Kod usluga najma vozila s vozačem uopće nemamo konkurenciju na tržištu jer ne postoji nitko tko može ponuditi takvu uslugu nacionalnoj razini. Postoje lokalni specijalisti koji godinama nude uslugu najma vozila s vozačem, no naša uslugu je diferencirana te drži visok standard na svim lokacijama poslovanja, a dostupna je u svim većim gradovima i na svim Zračnim lukama u Hrvatskoj. Nismo niti taksi niti Uber, ne radimo dnevnu migraciju putnika već našu uslugu koriste putnici koje žele vozača i vozilo za najam. Problem koji je još više izražen od same konkurencije jest i generalni stav prema poduzetnicima, u smislu da ih se promatra kroz prizmu kapitalizma, a ne kao nekoga tko stvara dodatnu vrijednost. Značajan dio problema je i država koja još uvijek nije formirala stabilnu poduzetničku klimu.

Budućnost

Što je s 2018., možemo li očekivati kakve inovacije?
U sljedećoj godini na domaćem tržištu nam je sve poznato i predvidivo. Za aviopromet se prognozira rast dvoznamenkastom stopom, a to je krucijalno za naše poslovanje. Pokrećemo brend Eride, specijaliziran za pružanje usluge najma električnih vozila. Već smo krenuli i s nabavom, pa tako u floti imamo više vozila na električni pogon. Godinu nakon planiramo značajnu nabavu ovih modela te dodatno, u suradnji s partnerima, ulažemo u svoje punionice. Inozemni nas partneri potiču na širenje poslovanja u susjedne zemlje pa tako 2018. godine s dvije usluge izlazimo na slovensko tržište. U planu su nam i ostale zemlje u susjedstvu, no primarno je za sada Slovenija.

Komentari (4)
Pogledajte sve

Prijatelju, ovo što si ti nabrojao ne može koštati više od par tisuća kuna za 10 godina. Osim toga, rijetki su oni koji daju 200+ tisuća kuna za auto, a da nemaju garažu. Prema tome, zašto bi netko takav plaćao skladištenje guma u hotelu za gume, normalan čovjek ih stavi u garažu.
Ove bedastoće s dugoročnim najmom automobila mogu proći jedino kod onih koji ne zarađuju novac koji troše (župani, ministri i ostali koji ustvari “štede” kad kupuju/unajmljuju nove automobile od par 100 tisuća kn).


U dugoročnom najmu imaš uključene apsolutno sve usluge: cijena vozila, servis, održavanje, osiguranje, zimski/ljetni pneumatici, hotel za iste, tehnički i registracija vozila, radio pristojba, porez na cestovno motorna vozila, zamjensko vozilo u svim situacijama, odvoz/dovoz vozila i naravno velika prednost bez troška obrade, bez troška prijevremenog raskida i bez opterećenja vlastitiog boniteta…..dakle nije samo cijena vozila, servis i osiguranje.
I najbolje od svega, konstantno voziš najnovije modele vozila, svake godine dobiješ vozilo sa nula kilometara.


U dugoročnom najmu imaš uključene apsolutno sve usluge: cijena vozila, servis, održavanje, osiguranje, zimski/ljetni pneumatici, hotel za iste, tehnički i registracija vozila, radio pristojba, porez na cestovno motorna vozila, zamjensko vozilo u svim situacijama, odvoz/dovoz vozila i naravno velika prednost bez troška obrade, bez troška prijevremenog raskida i bez opterećenja vlastitiog boniteta…..dakle nije samo cijena vozila, servis i osiguranje.
I najbolje od svega, konstantno voziš najnovije modele vozila, svake godine dobiješ vozilo sa nula kilometara.


vozite li ga Vi?

U dugoročnom najmu imaš uključene apsolutno sve usluge: cijena vozila, servis, održavanje, osiguranje, zimski/ljetni pneumatici, hotel za iste, tehnički i registracija vozila, radio pristojba, porez na cestovno motorna vozila, zamjensko vozilo u svim situacijama, odvoz/dovoz vozila i naravno velika prednost bez troška obrade, bez troška prijevremenog raskida i bez opterećenja vlastitiog boniteta…..dakle nije samo cijena vozila, servis i osiguranje.
I najbolje od svega, konstantno voziš najnovije modele vozila, svake godine dobiješ vozilo sa nula kilometara.

Po kojoj je to matematici dugoročni najam isplativiji od kupnje?
Npr. mjesečni najam Opel Insignije je 5000 kn (neki dan je bilo u oglasu tu s lijeve strane) za godinu je to 60.000 kn, . za 10 godina (koliko se takav novi auto bez problema može voziti) to iznosi 600.000 kn.
Ako kupnja takve Opel Insignije stoji 200.000 kn, osiguranje i servisi za 10 godina mogu koštati max 100.000 kn, ukupno cca 300.000 kn. Osim toga, nakon 10 godina, ta ista kupljena Opel Insignija ima neku vrijednost kad bi se prodavala… Gdje je tu isplativost dugoročnog najma koji dođe 600.000?

New Report

Close