Hrvatski brodari su u sve većim problemima, a nekima od njih je u pitanje ozbiljno došla i egzistencija. Od četiri tvrtke u tom sektoru: Atlantske plovidbe, Lošinjske plovidbe, Tankerske plovidbe te Uljanik plovidbe, u najgoroj situaciji je brodar s Lošinja. Ta tvrtka operira s četiri broda i 220 zaposlenih, a u samoj Lošinjskoj očekuju da će im banke zbog dugova zaplijeniti tri broda. U najboljem slučaju tvrtka bi zadržala pedesetak zaposlenih koji bi, prema nekim optimističnim scenarijima, trebali postati jezgra nove i uspješnije tvrtke.
Niske vozarine
Da je trenutačna situacija u brodarskom sektoru izuzetno nepovoljna, naglašava i Davor Špoljar, stariji analitičar tržišta kapitala u Službi za ekonomska istraživanja Erste&Steiermärkische banke. "Vozarine u prijevozu rasutih tereta na rekordno su niskim razinama zahvaljujući u prvom redu višku ponude brodova na tržištu. Naručen je velik broj brodova, a kinesko gospodarstvo kao glavni generator potražnje pokazuje tendenciju usporavanja pa je izgledno da će takva situacija na tržištu potrajati. Iako su vozarine dovoljne za pokriće operativnih troškova poslovanja, teret kamata i dugova izuzetno opterećuje poslovanje brodara." Špoljar kaže da najveće probleme imaju kompanije s dosta nategnutom bilancom, posljedicom nabave brodova po visokim cijenama uz financiranje dugom. Uvažavajući trenutnu razinu vozarina, nedovoljnu za pozitivno poslovanje, ključni čimbenik uspješnosti poslovanja brodarskih tvrtki bit će razina dugoročnih "time charter" ugovora te vrijeme u kojem kompanije mogu apsorbirati negativan novčani tijek iz poslovanja, naglašava analitičar Erste banke. Od četiri promatrane brodarske kompanije u prvih devet ovogodišnjih mjeseci samo je zadarska Tankerska plovidba zabilježila pozitivan rezultat. Najveća zadarska tvrtka prijavila je 15,6 milijuna kuna dobiti. Dubrovački prijevoznik Atlantska plovidba za to je vrijeme poslovao sa 20 milijuna kuna konsolidiranoga gubitka. U istom je razdoblju prošle godine ta tvrtka imala gotovo 44 milijuna kuna dobiti. I pulska Uljanik plovidba ove je godine zabilježila lošiji rezultat nego lani te joj se gubitak s prošlogodišnjih 10,8 milijuna kuna u ovogodišnjem razdoblju povećao na 32,9 milijuna kuna. Kako se gotovo ni jedna domaća brodarska tvrtka ne bavi samo brodskim prijevozom, već dio prihoda ostvaruju i od drugih djelatnosti, ponajprije turizma, ukupni konsolidirani rezultati na kraju obračunskog razdoblja nešto su im bolji nego što je realna situacija na brodarskom tržištu. Tako iz Atlantske, koja raspolaže sa 16 brodova ukupne nosivosti 880.000 bruto tona, ističu da im je ovogodišnji pad u segmetnu brodskog prijevoza bio očekivan zbog rekordno niskih vozarina, no da je situaciju na razini grupe popravila neočekivano dobra turistička sezona.
Loš potez za banku
U Lošinjskoj plovidbi ističu da su im 2011. i 2012. bile povijesno loše. To objašnjavaju time što su još početkom prošle godine na računu imali 10 milijuna dolara gotovine. No kriza je učinila svoje i rezerve su potrošene. U Upravi lošinjske tvrtke boje se da bi svakog trenutka njihov vjerovnik, Hypo banka, mogla zaplijeniti dva broda koja operiraju oko Kameruna i Bangladeša. Upućeni naglašavaju da bi to bio relativno loš potez za banku jer bi zaplijenjene brodove sada teško prodala pod povoljnim uvjetima.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.[emo_ljut][emo_ljut]
Uključite se u raspravu