Kako male i srednje tvrtke na oglašavanje u prosjeku troše tek mali postotak prihoda (ako uopće), jasno je da traže i oglašavanje koje je vrlo ciljano i učinkovito. A kada kažem učinkovito, onda mislim na mjerljivo učinkovito jer je malim poduzećima važno koliki su povrat ostvarili svojom marketinškom investicijom” kaže Domagoj Davidović, operativni direktor Proximityja Zagreb, agencije specijalizirane za direktni i digitalni marketing.Kako kaže, najučinkovitiji i potpuno mjerljivi načini stoga su zasigurno alati direktnog i digitalnog marketinga.Klasične forme promocije poput sajmova, štandova, promocija dijeljenja letaka su klasični mehanizmi koje će najveći broj manjih poduzeća prakticirati i bez angažiranja vanjske pomoći. Ali u zadnje vrijeme pojavljuju se i neke nove zanimljive mogućnosti oglašavanja, pogotovo razvojem digitalnog marketinga.
Pazite na negativan učinak
Najprepoznatljiviji među njima je društvena mreža Facebook. Svi znaju za Facebook, puno poduzeća ga već i koristi za promociju. Od činjenice da svatko može besplatno postaviti svoju stranicu s ponudom te je oglašavati putem Facebook Social Ads-a koji se naplaćuju po kliku tj po učinkovitosti, jasno je zašto ova društvena mreža predstavlja idealan alat za male poslove, ali i one velike. Doduše, treba biti oprezan i nakon nekog vremena početi razmišljati o profesionalnom community managementu jer ako se stranice i promocija nepravilno vode, efekt može biti vrlo nepovoljan.To što je Facebook možda zabranjen u vašem poduzeću, ne smije značiti da je zabranjeno iskoristiti ga za poslovanje i ostvarivanje marketinških ciljeva. Istraživanje koje je prije godinu dana proveo Nielsen Company pokazuje da su korisnici Facebooka u siječnju 2010. na njemu proveli sedam sati mjesečno, što je preko 10 posto ukupnog vremena provedenog na internetu. Jeste li sigurni da i dalje možete ignorirati Facebook u vašim promotivnim aktivnostima? “Mnogi ga smatraju zlom. Želi znati kako se zovete, gdje živite, koliko imate godina, spol, zanimaju li vas muškarci ili žene, jeste li u vezi, oženjeni, koje jezike govorite, koju ste srednju školu pohađali, fakultet, gdje radite, kojim se aktivnostima bavite i kakve stvari volite” kaže Luka Mužinić, web analitičar specijaliziran za male i srednje tvrtke. “Da vas anketiraju na ulici, vjerojatno ne bi rekli ni ime, no sve navedeno i puno više, reklo je milijun i tri stotine tisuća stanovnika Hrvatske. Naime, toliki broj ljudi u trenutku pisanja članka posjeduje profil na ovoj socijalnoj mreži” kaže Mužinić. Iznenađujuće je malen broj poslovnih subjekata koji svoje promotivne aktivnosti usmjeravaju prema Facebooku. “To je čudno jer podaci koje korisnici ostavljaju, predstavljaju zlatni rudnik mogućnosti ciljanog oglašavanja koje nikada nije bilo jednostavnije, a istovremeno i cjenovno dostupnije. Ciljane skupine definirane vašim marketinškim planom možete doslovno preslikati. Cijena koju ćete platiti za interes ženske osobe, između 25 i 45 godina, udane i koja voli putovanja iznosi pedeset lipa. Oglas možete kreirati u roku od nekoliko minuta, a provjeru uklapa li se u pravila oglašavanja prolazi do kraja radnog dana i vaša kampanja može početi” pojašnjava Mužinić. Troškovi se vrlo lako kontroliraju i još bolje ograničavaju pa nema mjesta iznenađenjima i probijanju budžeta. Svaki prikaz oglasa i klik na njega je zabilježen te možete pratiti učinkovitost i po potrebi prilagoditi sve parametre. “Male tvrtke su često u zabludi, tvrde da nemaju sredstava za oglašavanje, s čim se ja naravno ne slažem” kaže Anja Bauer Minkara, direktorica Brandoctora, ugledne hrvatske agencije specijalizirane za brending. “Kad spomenem klijentu komunikaciju, redovito mi kažu, pa nismo mi Podravka ili Agrokor. No komunikacija ne mora biti multimilijunska kampanja. Komunikacija kao i sve drugo u marketingu i brandingu se ra
Komunikacija skrojena po mjeri
“Kao stari iskusni krojač, uzmemo mjere klijentu te po upravo tim mjerama skrojimo komunikaciju. Komunikacija uvijek mora biti učinkovita, a da bi upravo to bila mora imati jasno zadane ciljeve” kaže Anja Bauer Minkara i pojašnjava da ukoliko ste mali ili srednji klijent vaš cilj ne može biti svrgavanje lidera već osvajanje određenog postotka tržišta. “Kad nam je došao LMInfo u Brandoctor, jasno nam je bilo da nećemo ući u multimilijunsku kampanju s njima. Međutim, ono što smo prvo napravili jest kompletan rebranding. Taj rebranding je rezultirao novom pričom o brandu, sloganom, imenom i vizualnim identitetom. Danas je LMInfo poznatiji kao one2play sa svojim poznatim vizualnim identitetom i sloganom: Pazi, sreća! Sreća je donijela odličan financijski rezultat one2playu koji raste iz godine u godinu. Isto tako kad nam je MIH (made in Histria) došao na sastanak, imali su samo jednu želju, da lansiraju fino istarsko maslinovo ulje. Nismo previše komplicirali, željeli smo na najefektniji način napraviti velik korak za ovaj budući brand. Bili smo svjesni činjenice da nemaju dosta sredstava, tako da nam je okosnica svega bila upečatljiva priča te ime i logo odnosno pakiranje” zaključuje direktorica Brandoctora. Tako je nastala lijepa istarska gurmanska priča pod imenom San Gurmano, sa sloganom San svakog gurmana. Kao rezultat ova gurmanska priča sad se izvozi u Francusku i SAD.
Prilika za zaradu
Tvrtka koja ima malo novca ne može si priuštiti niti jednu grešku, niti jedan pogrešan korak u komunikaciji. Upravo kad se radi temelj ili priča za komunikaciju, šansa za greške bitno je smanjena, a uspjeh puno izgledniji.No kada se cijene oglašavanja spušta na zaista povoljne uvjete, kao što je to slučaj sa društvenim mrežama, onda si i male i srednje tvrtke smiju dopustiti oglašivački eksperiment. Da se na to u svijetu odlučuje sve više ljudi, jasno i je iz nedavnog izviješća eMarketera. Prema podacima te ugledne web stranice, samo od oglašavanja Facebook je protekle godine zaradio 1,86 milijardi dolara. The Wall Street Journal otkrio je da 50 najposjećenijih web-stranica u Americi u prosjeku sadrže 64 tzv. cookieja i druge alate kojima se prati što klikamo i utipkavamo na webu. Zašto to ne iskoristiti za posao?
Grupni popusti
Mala zarada, ali mnogo novih korisnika
Sljedeći svjetske trendove, u Hrvatskoj su se pojavili brojni portali za grupnu kupovinu na kojima popusti na usluge dosežu i nevjerojatnih 90 posto. Ali uz uvjet da se okupi dovoljno zainteresiranih za tu određenu ponudu. Ako se okupi dovoljno zainteresiranih, svi ostvaraju popust, a usluga i poduzeće dobivaju prepoznatljivost i prezentiraju se velikom broju ljudi. Iako od ovakvih ponuda poduzeće najčešće neće mnogo zaraditi, zasigurno će privući neku novu publiku i predstaviti se širem broju potrošača.
e-mailing
Bez troška tiska
Jeftinija inačica direktne pošte jer nema troškova tiska, produkcije i poštarine. Nudi sjajne mogućnosti personalizacije, ali nedostaje mu “opipljivost” klasične direktne pošte. “Ono što male tvrtke propuštaju jest pratiti rezultate svojih e-mailing kampanja” kaže Davidović.
Search engine marketing
Plaćanje po kliku uz odličnu kontrolu budžeta
Kada govorimo o SEM-u, najčešće mislimo na Google Adwords, odnosno plaćene oglase koji se pokazuju uz rezultate pretrage. “Iako prikladni za poduzeća svih veličina, ono što ih čini idealnima za male i srednje jest činjenica da omogućuju potpunu kontrolu budžeta” objašnjava Domagoj Davidović iz Proximitija. Govorimo o CPC – cost per click načinu naplaćivanja, za razliku od “klasičnog” plaćanja impresija, broja prikazivanja animiranih oglasa.
Izravna pošta
Alat za prezentaciju i naknadnu prodaju
Ovo predstavlja produžetak izravne osobne prodaje kao češćeg načina prodavanja u malim i srednjim tvrtkama. Najveća prednost je u uspostavljanju inicijalnog kontakta kroz personaliziranu poruku potencijalnom kupcu. “Za mala poduzeća je lako doći do baza potencijalnih kontakata jer ih mogu kupiti” kaže Davidović. Naravno, troškovi mogu značajno narasti ukoliko se uloži više na produkciji, a i cijene poštarine mogu povećati ukupnu investiciju. No više od same prodaje i izravnog odgovora na ponudu u direktnoj pošti, kod malih i srednjih tvrtki ovaj alat više služi za prezentaciju i realizaciju prodaje u nekom narednom razdoblju nakon slanja.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu