Dajte nam uvjete koje imaju i druge luke u Hrvatskoj

Autor: Tin Bašić , 20. ožujak 2013. u 17:22
Ivan Pavlović/Borna Filić/PIX

HŽ Cargo za određeni teret naplaćuje znatno veće cijene za prijevoz na dionici 23 kilometara do granice s BiH nego, primjerice, na dionici Rijeka – Zagreb.

Pravac preko Luke Ploče nije konkurentan zbog visokih tarifa koje naplaćuju kompanije u vlasništvu države, posebno Lučka uprava, žali se u dopisu Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture Luka Ploče.

Brod sa 38.500 tona šećera tako u Pločama svjetlarinu, korišternje obale i tegljače mora platiti gotovo 60.000 eura, a to bi u Rijeci platio 41.000 eura, odnosno 35.000 u Kopru. Kada se uz troškove po brodu uzmu i troškovi prijevoza robe prema unutrašnjosti, Luka Ploče teško može parirati Rijeci i Kopru, upozorava njezin predsjednik Uprave Ivan Pavlović. U razgovoru za Poslovni dnevnik ističe kako je ujednačavanje tih tarifa preduvjet za konkurentno poslovanje pločanske luke, koja, uvjeren je, ima budućnost.


Što konkretno tražite od države, odnosno od Ministarstva prometa i Lučke uprave?

Od Ministarstva i njegova tijela Lučke uprave Ploče tražimo da provode tarife, iz reda onih koje sami određuju, primjerice za korištenje obale, i cijene koje kontroliraju putem koncesija (usluge tegljača, priveza – odveza, svjetlarine) koje su konkurentne i na istoj razini za druge hrvatske luke, kako bi svi koncesionari i korisnici lučkog područja u Hrvatskoj imali iste uvjete za rad.

U dopisu Ministarstvu navodite da je pravac Luke Ploče nekonkurentan ponajviše zbog visokih tarifa koje reguliraju i naplaćuju poduzeća u vlasništvu države. O kojim poduzećima i tarifama je riječ?

Prometni pravac Vc nekonkurentan je zbog postojanja više željezničkih uprava na njemu, HŽ Cargo za određeni teret naplaćuje znatno veće cijene za prijevoz na dionici 23 kilometara do granice s BiH nego, primjerice, na dionici Rijeka – Zagreb. Tvrtka Plovput naplaćuje naknadu za svjetionike u iznosu znatno većem od onog u Sloveniji i Italiji.


Koliko te tarife otežavaju poslovanje Luke Ploče?

Te tarife pokušavamo neutralizirati većim angažmanom i efikasnošću u komercijalno-operativnom poslovanju (norme i drugi uvjeti) i smanjivanjem broja zaposlenih. Odlučili smo se na outsourcing poslova u najvećoj mogućoj mjeri kako bismo poslovali, dok lučke uprave zapošljavaju. Lučka uprava Ploče, primjerice, zapošljava 40-ak ljudi, dok se u Kopru tim poslom bavi nekoliko ljudi.

Prema podacima koje ste poslali Ministarstvu, Luka Ploče 1,7 puta skuplja je od Luke Koper i 45 posto od Luke Rijeka po jednom brodu. Koliko ima vremena da se ta nekonkurentnost riješi?

Uz dobru volju i razumijevanje državnih tijela, ako se spomenuti preduvjeti ispune, konkurentnost se može popraviti odmah.

Ima li Luka Ploče budućnost?

Luka Ploče ima veliku budućnost uz određene preduvjete, odnosno ako država stvori uvjete da kao društvo može normalno poslovati.I to putem znatna povećanja učinkovitosti željezničkog prometa od Ploča prema srednjoj Europi, tako da operateri tereta mogu iz Ploča dovesti robu do bilo kojeg odredišta u Europi, i to po konkurentnoj cijeni.Pritom Lučka uprava mora držati iste uvjete kao u drugim lukama. Uvjereni smo da se Luka Ploče ubraja u red sposobnijih, konkurentnijih i efikasnijih luka s obje strane Jadrana, a uz ispunjenje uvjeta koje tražimo, povećali bi se i promet robe i prihodi, uz zadržavanje fiksnih troškova na istoj razini i bez porasta varijabilnih troškova.


Prije dvije godine najavili ste da će Luka Ploče do 2015. investirati 300 milijuna eura u svoje kapacitete. Dio novca trebala je dati Luka, a dio država. Što je s tim?

Investicije u Luci Ploče tipičan su primjer privatnoga investiranja na lučkom području (terminal tekućih tereta) te javno-privatnog (terminal rasutih tereta). Investitor u terminal tekućih tereta je Luka ploče Trgovina, koja je u 100-postotonom vlasništvu Luke Ploče. Po koncesiji i u skladu s građevinskom dozvolom, dopušten je rad u fazama.U prvoj fazi gradi se 100.000 prostornih metara, za većinu kapaciteta imamo osigurane dugoročne ugovore za korištenje. Vrijednost investicije u prvoj fazi je 30-ak milijuna eura. Sve je spremno za objavu natječaja za gradnju.Terminal rasutih tereta najvažnija je investicija za Luku Ploče, a njezina vrijednost je oko 120 milijuna eura. Država kreditom Svjetske banke financira gradnju infrastrukture u vrijednosti 60-ak milijuna eura, a približno isti iznos ulaže Luka Ploče, većim dijelom iz vlastitih sredstava, a manjim putem zaduživanja.Financiramo i prekrcajnu opremu. Taj je projekt u tijeku. Za gradnju je zaduženo udruženje CIES & Viadukt, a kako se vodi spor između izvođača i Lučke uprave Ploče, projekt kasni.Luka Ploče spremna je za objavu međunarodnoga natječaja za nabavu opreme. Prednatječaj je uspješno prošlo desetak tvrtki, većinom iz Kine te Europe. Natječaj planiramo objaviti tijekom travnja. Gradnjom spomenutih terminala te poboljšanjem uvjeta prihvata brodova, pretovara i normi pretovara Luka Ploče evidentno se razvija.

Komentirajte prvi

New Report

Close