Program SiA u Hrvatskoj dosegao je novu prekretnicu lansiranjem svoje druge generacije ove godine.
Nadovezujući se na uspjeh prethodnog izdanja, program širi svoj doseg na druge zemlje u regiji – Sloveniju, Bosnu i Hercegovinu te Srbiju, a ekskluzivni distributer programa za SE Europe je COTRUGLI Business School. Ovo proširenje signalizira sve veće prepoznavanje značaja programa za poticanje poduzetništva i pristupa kapitalu u regiji.
Sa svojim strateškim partnerstvima kao što su PBZ (Privredna banka Zagreb), EBRD (Europska banka za obnovu i razvoj), ZSE (Zagrebačka burza) i Poslovni dnevnik, program SiA predstavlja svjetionik nade za tvrtke koje traže rast i uspjeh.
Važnost SiA programa za poduzetnike neizmjerna je jer se bavi ključnim problemom s kojim se današnje tvrtke suočavaju – nedostatkom strateške jasnoće. Naime, statistike otkrivaju da značajan postotak najvišeg rukovodstva može navesti samo tri glavna strateška prioriteta vlastite organizacije, a taj nedostatak jasnoće često ‘curi’ niz organizacijsku hijerarhiju.
Štoviše, veliki broj organizacija bori se da uspješno provede svoje strategije, što dovodi do manje od željenih rezultata.
Bitan aspekt programa je njegov fokus na pomaganje tvrtkama da razviju jasne i učinkovite strategije za postizanje poslovnog rasta. Više od polovice poduzeća nema dobro definiranu strategiju za podršku svojim ambicijama rasta.
Program SiA ima za cilj premostiti ovaj jaz pružanjem smjernica i mentorstva poduzetnicima, omogućujući im da zacrtaju put do uspjeha. Jedan od temelja programa SiA je njegov naglasak na promicanju poduzetnika i otvaranju pristupa kapitalu.
Ulazak na tržište kapitala ključan je korak za tvrtke jer otvara nove prilike za rast, širenje i održivost. Vodeći poduzetnike kroz ovaj proces, program ih osnažuje da istraže različite mogućnosti financiranja, uključujući izlazak na burzu, kako bi potaknuli svoje poslovne ambicije.
O utjecaju i potencijalu programa SiA, više nam je ispričala Vedrana Jelušić Kašić, članica Uprave Privredne banke Zagreb. Jedna od ključnih osoba koja stoji iza uspjeha programa u ekskluzivnom intervjuu istaknula je ciljeve programa, postignuća i njegov transformativni učinak na poduzeća koja su uključena u program.
Koje su glavne koristi za poduzeće koje izlazi na burzu preko inicijalne javne ponude (IPO)?
Prikupljanjem kapitala putem javne ponude fizičkim osobama i institucionalnim investitorima poduzeća i njihovi vlasnici stječu pristup kapitalu kojeg mogu koristiti za širenje svog poslovanja bilo da se radi o financiranje kapitalnih investicija, prekograničnog proširenje poslovanja ili za akvizicije. Time se jača kapitalna osnovica što također može pomoći u dodatnom zaduživanju u budućnosti u obliku instrumenata tržišta kapitala kao što su obveznice ili bankovni krediti, ako je to potrebno.
Kada društvo javno trguje, to mu pomaže u povećanju vidljivosti na tržištu i jača njegovu reputaciju i vjerodostojnost, a što može privući pozornost dodatnih investitora i potencijalnih poslovnih partnera.
Osim toga, jednom kada je poduzeće uvršteno na burzu, dioničari imaju pristup likvidnosti za trgovanje svojim dionicama. Istovremeno, od uvrštenih se poduzeća očekuje da imaju visoku razinu korporativnog upravljanja i transparentnost informiranja sada šire skupine dioničara.
Možete li reći nešto više o potencijalnim izazovima i pitanjima s kojima bi se poduzeća mogla suočiti u postupku IPO-a i uvrštenja na burzu?
Važno je da se poduzeća pažljivo pripreme za IPO jer postupak uključuje usklađenost sa složenim regulatornim zahtjevima i zakonima, kao što su Zakon o tržištu kapitala, Zakon o trgovačkim društvima, pravilnici Zagrebačke burze i SKDD-a te mjerodavni propisi EU u navedenom području. U sklopu pripreme potrebno je uspostaviti visoke standarda korporativnog upravljanja kao i mehanizme izvještavanja ako već ne postoje.
Vrijeme inicijalne javne ponude također je vrlo osjetljivo na šire makroekonomsko i političko okružje koje može utjecati na poslovanje izdavatelja ili sentiment investitora. Prilikom izbijanja COVID-19 pandemije više izdanja globalno je bilo uglavnom privremeno zaustavljeno dok se nisu detaljnije ispitale okolnosti i utjecaj pandemije na ta izdanja.
Kako jak okvir korporativnog upravljanja može pridonijeti izgradnji povjerenja među investitorima i zainteresiranim stranama?
Snažan okvir korporativnog upravljanja postavlja strategiju i osigurava poduzeću alate i vještine za njenu provedbu, podržavajući usklađenost interesa dioničara i uprave transparentnim i točnim objavljivanjem financijskih i nefinancijskih informacija, kao i jasnu odgovornost u postupku donošenja odluka. Takva transparentnost pomaže pri kvalitetnom odlučivanju kao i smanjenju rizika poslovanja. Također pomaže zaštititi prava dioničara zbog postojanja nadzornih tijela, mehanizma glasanja i pravednog tretmana dioničara, što jača povjerenje dionika u poslovanje poduzeće.
Kako dobar strateški plan pomaže uvrštenom poduzeću nositi se s izazovima tržišta i u postizanju dugoročnog uspjeha?
Strateški plan jedan je od najvažnijih korporativnih dokumenata jer osigurava kohezivan i strateški pristup dinamici i prilikama na tržištu. On poduzeću daje jasan smjer i svrhu, ocrtavajući njegove dugoročne ciljeve kao i potrebne resurse u smislu i tehnologije i vještina. Tijekom pripreme strateškog plana važno je predvidjeti trendove na tržištu te omogućiti određenu fleksibilnost u procesu strateškog planiranja za slučaj nepredviđenih okolnosti pri čemu se snažno preporučuje provođenje pouzdanih sustava upravljanja rizicima.
Osim toga, strateški plan također pomaže u zadavanju jasnih pokazatelja uspješnosti i ciljeva, pružajući okvir za praćenje i vrednovanje poslovanja u smislu definiranih ključnih etapa i ciljeva. Takva redovna procjena učinka omogućuje pravodobne prilagodbe i pomaže poduzeću da ostane na putu prema ispunjenju svojih dugoročnih ciljeva.
Kako PBZ educira i podržava poduzeća u njihovim pripremama za uvrštavanje na burzu?
PBZ ima dugu povijest podrške hrvatskim poduzećima i njihovim inicijalnim javnim ponudama. Banka je bila agent za izdavanje pri 12 inicijalnih javnih ponuda pri čemu smo za hrvatska poduzeća prikupili oko 400 milijuna eura. Naši su glavni investitori obvezni i dobrovoljni mirovinski fondovi, investicijski fondovi, osiguravajuća društva i pojedinci. Dobra priprema i izvršenje ključni su za potpuni uspjeh transakcije.
Stoga je posebno važno za izdavanje odabrati agenta koji dokazano ima kapacitet, znanje i vještine potrebne za strukturiranje financijskih transakcija i upravljanje postupkom izdavanja. PBZ nudi savjetodavne usluge u vođenju poduzeća kroz cijeli postupak inicijalne javne ponude, uključujući pomoć u pripremi potrebne dokumentacije, provođenje evaluacijskog izvješća, strukturiranje ponude kao i omogućivanje diskusija s investitorima.
Govoreći o inicijativi Strategija na djelu, suradnji između COTRUGLI Business School, ZSE-a, PBZ-a i EBRD-a, kako ona pomaže poduzećima koja razmatraju uvrštenje na burzu?
Strategy in Action (SiA) poduzećima pruža suvremen alat koji podržava njihovu strategiju, planiranje, provođenje i nadzor.
PBZ, kao partner inicijative, spreman je podržati korporacije koje razmatraju pristup tržištima kapitala, bilo izdavanjem dužničkih financijskih instrumenata poput obveznica, komercijalnih zapisa ili IPO-ima, uz preliminarno vodstvo ako je potrebno, a i praktičnom potporom kao agent za izdavanje koji će s pravnim savjetnikom podržati korporaciju u njezinim pripremnim aktivnostima uključujući rasprave s potencijalnim investitorima radi uspješnog pristupa tržištu kapitala.
Suradnja između COTRUGLI Business School, Zagrebačke burze, PBZ-a, i EBRD-a okuplja stručnjake iz raznih domena, kreirajući ekosustav koji podržava poduzeća koja razmatraju IPO te nam je drago da je i naša banka dio te inicijative.
Biste li mogli dati kakve preporuke i savjet poduzećima koja razmatraju izlazak na tržište kapitala?
Podržavamo poduzeća koja razmatraju pristup tržištima kapitala zbog mnogih već spomenutih prednosti. Važno je da poduzeća dovoljno rano prije nego što namjeravaju provesti inicijalnu javnu ponudu pomno procijene spremnost svojeg poduzeća u smislu financijskog uspjeha, potencijala tržišta, upravljačkih praksi te sposobnostima upravljanja i da potraže podršku iskusnih savjetnika kojima su poznate složenosti IPO-a tako da na taj način mogu osigurati usklađenost sa zahtjevima regulatora.
Što biste još istaknuli od proizvoda putem kojih Banka podržava poduzeća i koji su sada novine i trendovi u financiranju?
Iznimno smo posvećeni ESG-u u našem poslovanja (okolišnim, društvenim i upravljačkim aspektima) te smo u tom smislu usmjereni na razvoj i promicanje proizvoda za podršku tranzicije klijenata na održive poslovne modele, prije svega razvoj proizvoda i usluga – održiva ulaganja.
Tako smo za naše klijente razvili S-Loan za održivo poslovanje i D-Loan za ulaganje u digitalnu tranziciju. Smatramo važnim i jačanje komunikacije s klijentima o ESG postignućima kroz definiranje mjerljivog skupa ključnih ciljeva. Osim navedenog, Banka kontinuirano ulaže i unaprjeđuje paletu uslugu i proizvoda transakcijskog bankarstva s ciljem internacionalizacije usluga i digitalizacije.
Ukoliko se želite pridružiti drugoj generaciji programa Strategy in Action posjetite web stranice Poslovne škole COTRUGLI
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu