Tvornica Knauf Insulation u Novom Marofu, specijalizirana za proizvodnju tehničkih izolacija i sustava, prošle je godine ostvarila povijesno najbolji rezultat u proizvodnji s više od 50 tisuća tona gotovih proizvoda na glavnoj liniji.
Odrazilo se to i na poslovni rezultat koji je bio 30% bolji nego 2021. te su godinu završili s 83,4 milijuna eura prihoda od prodaje. A uskoro, točnije 2025., poslovni bi rezultati trebali biti još bolji jer Knauf Insulation kreće u investiciju od 120 milijuna eura. Ona bi trebala gotovo pa udvostručiti proizvodne kapacitete te broj zaposlenih povećati za 70 ljudi.
Upravo su dobri rezultati i uspješno odrađeni projekti razlog zašto je njemačka Knauf Grupa, koja je 2007. preuzela 43 godine staru tvornicu, odlučila uložiti baš u Novi Marof kojem je konkuriralo više lokacija iz susjednih zemalja.
Stjepan Mršić, direktor i voditelj pogona Knauf Insulationa u Novom Marofu, u intervjuu za Poslovni dnevnik, otkriva da je važnu ulogu u odluci Grupe da uloži u njihov pogon, imala i podrška državne i lokalne uprave. Otkrio je i kad kreću radovi te u što će točno velika investicija biti uložena.
U kojoj je fazi priprema projekta od 120 milijuna eura u tvornici Knauf Insulation u Novom Marofu i kada počinju radovi?
Taj je projekt dio unaprijed definirane strategije održivosti cjelokupne Knauf Insulation Grupe i jedna od glavnih poluga je smanjenje emisija stakleničkih plinova. U ovom slučaju zamjena fosilnih goriva s onima iz obnovljivih izvora, što ovom investicijom i radimo. Krenuli smo u implementaciju projekta od 120 milijuna eura koji je trenutačno u početnoj fazi.
Pod tim podrazumijevamo osiguranje infrastrukturnih uvjeta, izradu projektne dokumentacije, ishođenje potrebnih dozvola, raspisivanje natječaja i druge potrebne radnje kako bi se osigurali uvjeti za realizaciju same investicije. Početak gradnje planiran je krajem 2023., a postrojenje bi prema planu trebalo biti pušteno u rad u trećem kvartalu 2025.
Poznato je da su toj investiciji konkurirale i lokacije u susjednim zemljama. Što je presudilo da izbor padne na Novi Marof?
Među ostalim, Hrvatska je sve privlačnija lokacija za ulaganje zbog položaja, visokokvalificirane radne snage i dobre infrastrukture. Dodatno se to poboljšalo ulaskom u Schengen i eurozonu što je olakšalo transport i novčane transakcije. U isto vrijeme, projekti koje smo do sada implementirali, kao i rezultati ostvareni predanim radom naših ljudi svakako su išli na ruku jer smo uvijek završavali u punom opsegu i na vrijeme.
Snažan argument bila je i jasna podrška državne i lokalne uprave, odnosno, proaktivnost i spremnost svih u nizu da se u Hrvatsku privuku takve održive investicije kojima se stvaraju proizvodi visoke dodane vrijednosti, a koji su primarno orijentirani prema izvozu. Naglašavam, i naše je vlasnike iznenadila razina kompetencije, želje i proaktivnosti na svim razinama javne uprave. Ponosan sam na to što se Hrvatska pokazala kao zaista poželjna destinacija za strana ulaganja.
U što će 120 milijuna eura biti uloženo?
Radi se o investiciji u novu održivu proizvodnu liniju koja uključuje inovativnu tehnologiju električnog taljenja. To znači da će se ljevački koks, kao tradicionalni glavni energent koji se trenutačno koristi u cijelom svijetu zamijeniti s peći gdje ćemo koristiti električnu energiju iz garantirano obnovljivih izvora energije.
Tim ulaganjem cilj je dodatno ojačati i zacrtati dugoročno održivo širenje tvornice u Novom Marofu s ciljem nastavka naše strategije održivosti koju smo pokrenuli prije tri godine. Tom smo se strategijom obvezali da će sve naše buduće aktivnosti biti odabrane prema kriterijima održivosti, a cilj je i da tvornica u Novom Marofu postane ogledni primjer održive tvornice budućnosti, gdje će se moći vidjeti najnaprednija rješenja u našoj industriji.
Osim glavnog procesa, ulagat će se i u one sekundarne te u infrastrukturu, također vodeći računa o najnovijim tehnologijama. Samo za usporedbu, novom tehnologijom smanjit će se emisija ugljičnog dioksida za 80% u usporedbi s klasičnom tehnologijom.
Koliko će uloženo povećati kapacitet proizvodnje te kako će to utjecati na poslovanje?
Trenutačni proizvodni kapacitet gotovo će se udvostručiti. Dodatno će se proširiti i asortiman proizvoda kako bismo dodatno ojačali poziciju na tržištu tehničkih i ostalih specijalnih izolacija te na lokalnim i regionalnim tržištima građevinskih izolacija. Dodatno ćemo značajno povećati mogućnost recikliranja u procesu proizvodnje, čime ćemo opet utjecati na održivost kroz kružno gospodarstvo. Samim time, utjecaj na naše poslovanje i produktivnost jako je velik.
Planirate i zaposliti dodatnih 70 ljudi. Koji ćete profili ljudi trebati i hoćete li ih moći pronaći zbog nestašice radne snage na tržištu?
Kontinuirano radimo na rješavanju svih potrebnih radnji za realizaciju ove investicije, pa tako i kada je u pitanju zapošljavanje novih ljudi. Duboko vjerujemo da na domaćem tržištu ima stručnjaka koji poslovni put žele nastaviti ili započeti u Knauf Insulationu.
Bitno je da na vrijeme napravimo strategiju zapošljavanja, edukacije i razvoja novih zaposlenika te da ih s postojećim zaposlenicima na vrijeme pripremimo za rad na novoj liniji, istovremeno intenzivno provodeći aktivnosti u cilju integracije novih zaposlenika u postojeći tim kako bi što prije osjetili pripadnost. Budemo li slijedili takav put, uz daljnji razvoj svih aktivnosti koje već i provodimo s postojećim zaposlenicima, smatram da možemo osigurati dovoljno resursa za novu liniju.
Imate li problema s pronalaskom zaposlenika?
Kontinuirano radimo na zadovoljstvu postojećih te privlačenju novih zaposlenika. Zaposlenici i njihovo zadovoljstvo važan su dio naše korporativne kulture i imamo zaista puno pogodnosti za radnike jer nam je bitno da su uključeni, da imaju osjećaj pripadnosti kompaniji. Kroz sustave ocjenjivanja i razvojne planove zaposlenika koji radi kod nas želimo graditi bazu zadovoljnih ljudi u koje ćemo ulagati, a oni će ostajati u kompaniji.
Zbog svega toga danas nemamo problema s radnom snagom, a vjerujem da će tako biti i u budućnosti. Istovremeno, htjeli bismo poboljšati raznolikost naših zaposlenika te radimo i na privlačenju što više zaposlenica, pogotovo kada je riječ o novom pogonu. Kroz rad sa zaposlenicima uspjeli smo ostvariti zaista niske stope fluktuacije u kompaniji, a istaknuo bih da je od 241 zaposlenika u kompaniji, od čega 202 u proizvodnji, najveći dio s područja Novog Marofa.
Zbog visoke uključenosti naših radnika, koja je svakako povezana s povećanom produktivnošću samih zaposlenika, dobili smo ove godine i nagradu za Leadership, najznačajnije priznanje na razini cijele Knauf Insulation Grupe.
Izvozite više od 80% proizvodnje, najviše u Italiju, Njemačku i Francusku. Koja tržišta novom investicijom planirate ojačati?
Na tragu odličnih poslovnih rezultata iz 2022., Knauf Insulation je i među top 100 tvrtki u RH koje su u 2022. ostvarile najveću vrijednost izvoza. Glavni razlog tome je što jedini u Knauf Insulation Grupi proizvodimo tehničke izolacije koje imaju veću vrijednost pa se mogu izvoziti u bilo koji dio svijeta, a pogotovo Europe.
Uz tradicionalno najveća izvozna tržišta poput Italije, Njemačke i Francuske, imamo i tržišta poput Skandinavije, Španjolske, V. Britanije te dosta tržišta izvan Europe. U tom smjeru nastavljamo i dalje. Kada je riječ o novoj investiciji, građevinska rješenja iz Novog Marofa izvozit će se u susjedne zemlje – Italiju, Sloveniju, Mađarsku, ali i u Rumunjsku.
Investicija od 120 milijuna eura dio je strategije održivosti. Koliko ste dosad uložili i kakvi su rezultati?
Naša djelatnost jako utječe na sveukupnu održivost, a dodatno radimo sve da smanjimo i utjecaj na okoliš. Naši proizvodi štede energiju, smanjuju emisije plinova, a zgrade u koje se ugrađuju čine boljima, ugodnijima i zdravijima za boravak. Imamo i iskustvo i stručnost kako bismo osigurali da svi naši kupci ostvare ambicije vezane uz održivi razvoj.
Strategija održivosti ‘For A Better World’, koja je definirana konkretnim ciljevima za 2025. godinu, usredotočena je na četiri ključna cilja: ljudi na prvom mjestu, nulta emisiju ugljika, djelovanje po principu kružne ekonomije te projektiranje i gradnja bolje i održive zgrade. Rezultati su već sjajni – od smanjenja potrošnje energije i emisije, pa do smanjenja stopa nezgoda s izgubljenim vremenom i otpada. U tom smjeru i nastavljamo, a nova investicija svakako je vjetar u leđa.
Koliko je teško stremiti održivosti, posebno u vašoj industriji koja je veliki onečišćivač zbog emisija štetnih plinova koji se stvaraju pri proizvodnji proizvoda za izolaciju?
Održivost je kontinuirani proces u Knauf Insulationu, sa stalnom implementacijom poboljšanja. Želimo uvijek biti korak ispred. Dakle, da ponovim, nakon prelaska na struju, emitirani CO2 će se smanjiti za 80%, pa će taj utjecaj biti oko pet puta veći. Smatram da, sveukupno gledajući, proizvodnja izolacijskih materijala ima jako velik utjecaj na održivost.
Koristeći konvencionalne tehnologije, na jednu tonu CO2 ispuštenog tijekom procesa u proizvodnji uštedi se otprilike 92 tone CO2 kroz uštedu energenata na objektima gdje su naše izolacije ugrađene. Kada pogledam u budućnost, s dodanim smanjenjem emisija od 80%, taj omjer će biti višestruko povoljniji te ćemo time stvarno pomoći da nam i u budućnosti i dalje bude ugodan dom.
Također, možda najvažnija stvar je ta da smo 2018. u Novom Marofu postali prva tvornica kamene vune koje je prešla na ECOSE® tehnologiju te počela koristiti prirodno vezivo na bazi šećera umjesto fenol-formaldehidne smole. Tako smanjujemo emisije formaldehida i fenola direktno na lokaciji te značajno smanjujemo utjecaj tvornice na lokalnu zajednicu, a nas stavlja u poziciju pionira u tom dijelu održivosti.
To nam je posebno bitno jer se jedan od stupova našeg održivog poslovanja temelji na našem uvjerenju da su ljudi na prvom mjestu, a lokalna zajednica je važan dio tog stupa. Briga za poboljšanje kvalitete života lokalne zajednice uvijek nam je među prioritetima. Pored emisija stakleničkih plinova na našoj lokaciji, vodimo računa o tome kolike se emisije događaju u transportu kamionima te na razini održivosti naših dobavljača.
Koliko je energetska kriza, rast cijene energenata, a posljedično i jačanje svijesti da energiju moramo štedjeti, pa onda i orijentacija EU-a prema zelenom i održivom, utjecala na potražnju za rješenjima Knauf Insulation?
Potražnja za izolacijskim materijalima Knauf Insulationa kod gradnje i obnove zgrada je kontinuirano visoka. Naravno da su i energetska kriza i rast cijene energenata imali utjecaj na potražnju naših proizvoda jer je ulaganje u izolaciju isplativije u uvjetima većih cijena energije. No, smatram da su presudnu ulogu ipak imali podizanje svijesti kod građana te težnja prema zelenom i održivom, u što se uklapa asortiman proizvoda naše kompanije.
Na kakvim zelenim rješenjima za izolaciju radite?
Svakako bih spomenuo Urbanscape® zelena rješenja za krovove, zidove i okoliš. Baza tih zelenih sustava je kamena vuna u roli koja je bez veziva, netretirana je te je podloga za rast biljaka. Taj sustav je jednostavan za ugradnju, s visokim kapacitetom zadržavanja vode, dizajniran za zelene krovove na stambenim, nestambenim i industrijskim zgradama u urbanim područjima.
Istovremeno, ti proizvodi služe i kao svojevrsni retencijski bazeni pa djelomično mogu spriječiti preveliko opterećenje kanalizacija u gradovima u slučaju velikih pljuskova. U tvornici u Novom Marofu stvaramo proizvod koji se kasnije koristi za proizvodnju podloga za sadnice te rast biljaka i cvijeća u staklenicima.
Kakvi su bili poslovni rezultati u 2022.?
Iza Knauf Insulationa uspješno je poslovno razdoblje. U 2022. ostvaren je rast ukupnih prihoda za 30% u odnosu na 2021., kao i povijesno najbolji rezultat u području proizvodnje u Novom Marofu. Sve to rezultiralo je i činjenicom da je Knauf Insulation ostao među top 100 tvrtki koje su u 2022. ostvarile najveću vrijednost izvoza.
Veliko je to priznanje za našu tvrtku, ali i motivacija za ostvarenje još boljih rezultata u 2023. Želim zahvaliti članovima našeg tima na iznimnom osobnom doprinosu u postizanju tako uspješnih rezultata, to je zaista zajednički uspjeh svih zaposlenika Knauf Insulationa.
Kakva su očekivanja, u financijskom smislu, ove godine?
U Knauf Insulationu uvijek stremimo boljem, pa očekujemo sjajne poslovne rezultate. U prilog tome idu rezultati u prvih šest mjeseci 2023., koji su izuzetni.
Knauf Insulation najveći je poslovni subjekt u Novom Marofu i jedan od najvećih u županiji.
Kakva je suradnja s lokalnom zajednicom?
Najveći broj naših zaposlenika dolazi iz Novog Marofa, izuzetno smo ponosni na to. S druge strane, kao društveno odgovorna kompanija i aktivan član lokalne zajednice, kontinuirano podupiremo rad brojnih lokalnih udruga, ustanova i organizacija.
U skladu s tim, Knauf Insulation je i ove godine s donacijama podržao rad brojnih udruga s područja Novog Marofa i okolice. Nakon pregleda svih pristiglih prijava, podržali smo rad više od 60 udruga s područja grada. Tako je još jednom potvrđeno da je društveno odgovorno poslovanje visoko na listi prioriteta naše kompanije.
Što su vam u 2023. najveći izazovi u poslovanju?
Svakako mogući poremećaji na tržištu, poput rasta inflacije s kojom smo se suočavali i prošle godine ili potencijalna recesija na pojedinim tržištima. No, uz angažman svih zaposlenika i visoku produktivnost koju svake godine bilježimo u našem pogonu u Novom Marofu, duboko vjerujem da ćemo uspješno prevladati svaku potencijalnu prepreku ili izazov.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu