Broj šoping-kvadrata u istočnoj Europi povećan za 3,4 posto

Autor: Josipa Ban /VLM , 29. studeni 2012. u 22:01
510 eura po m2 cijena najma u Moskvi

Povećanje je daleko manja od onoga što se očekivalo prije godinu dana, navode, osobito kada se uzme u obzir količina aktivnosti u trećem kvartalu 2011. godine.

Tvrtka Colliers International napravila je snimku stanja na tržištu maloprodaje Istočne Europe u trećem kvartalu ove godine. Prema njihovim podacima, u promatranom razdoblju došlo je do znatnog pada investicija na tržištu maloprodaje, međutim cijene najma prostora ostale su gotovo iste. Prema Colliersovim prognozama, većih promjena ne bi trebalo biti niti u narednih godinu dana.  Izvješće pokazuje da je došlo je do usporavanja aktivnosti na tržištu maloprodaje u cijeloj regiji istočne europe, Međutim, ističu kako ono ne iznenađuje s obzirom na pad ekonomskog povjerenja diljem Europe.  Prema podacima Colliersa za istočnu Europu, konačan iznos dovršenih kvadratnih metara u maloprodaji iznosi 346.950, što je povećanje od 3,4 posto u odnosu na početak godine. Ipak, ta brojka daleko je manja od onoga što se očekivalo prije godinu dana, navode, osobito kada se uzme u obzir količina aktivnosti u trećem kvartalu 2011. Zaključuju da su maloprodajni lanci na slabu potrošnju i trgovinu na malo reagirali odgodom razvojnih planova dok se uvjeti na tržištu u cijelosti ne poprave.

Rusko tržište
U cijeni najma maloprodajnih prostora  dogodile su se tek male promjene na tržištu od sredine ove godine. Tako one ostaju najviše na ruskom tržištu,  sa cijenom koja se u ulicama u samom centru Moskve (High-Street) kreće od 510 eura po m2, te 258 eura za m2 u St. Petersburgu. S druge strane, tržišta Sofije, Bratislave i Zagreba, primjerice, nude najnižu cijenu koja iznosi 38 eura po m2 u Sofiji, 40 eura u Bratislavi te 45 eura u Zagrebu.Konkretne promjene koje su se dogodile u cijenama zakupa prostora u centru grada, pokazuju podaci Colliers, uočene su samo u Moskvi i Kijevu. Tako je u Moskvi došlo do povećanja njihove cijene od 4,9 posto, odnosno sa 603 dolara na 638 dolara po m2 dok je u Kijevu ona pala i to za 6,6 posto, s 300 na 280 dolara po m2. Slična je situacija i na tržištu tradicionalnih shopping centara gdje su cijene najma ostale stabilne u odnosu na drugi kvartal 2012. Kao i u kod zakupa u samom središtu grada, i kod tradicionalnih shopping centara do njegova povećanja došlo je u Moskvi i to za 1,5 posto, s 322 na 327 dolara po m2 , dok su iste  u Kijevu pale za 7,6 posto, odnosno s 130 na 120 dolara po m2.  Kod specijaliziranih shopping centara pak jedino  Bukurešt i Varšava bilježe blagi porast  najamnina i to za svega dva eura po m2 pa ona u Bukureštu iznosi 13 eura a u Varšavi 12 eura po m2. Colliersovo istraživanje donosi i prognozu kretanja cijena najamnina na tržištu maloprodaje za sljedećih 12 mjeseci. Prema njihovim prognozama samo tri tržišta, najvjerojatnije ono St. Petersburga i Moskve, može očekivati povećanje zakupa u središtu grada. S druge strane, slabi pad predviđa se na tržištu Atene, Beograda, Tirane, Sofije, Budimpešte i Kijeva. Kod ostalih gradova, uključujući i Zagreb, cijene najma u strogom centru trebale bi ostati iste.

Povećanje cijena
Jednako kao i kod cijene najma u središtu grada, povećanje cijena najma u tradicionalnim shopping centrima očekuje se samo na tržištu St. Petersburga, Moskve i Praga. U Tirani, Sofiji, Budimpeštu te Kijevu, doći će do slabog pada cijene najma dok bi kod ostalih gradova one trebale ostati iste.  Što se pak investicija na tržištu maloprodaje tiče, samo su tri projekta završena u trećem kvartalu ove godine, od čega dva u Češkoj. Pritom je dobit u maloprodaji ostala gotovo jednaka. Iako su investicije u maloprodaju predstavljale značajan dio sveukupnih investicija u Istočnoj Europe tokom cijele 2011. pa sve do sredine ove godine, treći kvartal bilježi znatan pad. Naime, samo su tri od ukupno 41 projekta završena u tom kvartalu što čini svega sedam posto svih ugovorenih investicija.

Ugovoreni projekt
Međutim, ako se uzme u obzir količina ugovorenih projekata koji bi se trebali završiti u četvrtom kvartalu ove godine, za pretpostaviti je da je ovako veliki pad gotovih investicija u maloprodaji samo privremen, optimistični su u Colliersu. Jedna od završenih investicija u trećem kvartalu odnosi se na shopping centar Smile u St. Petersburgu. Druga dva maloprodajna projekta pak završena su u Češkoj. Jedan od njih bio je više od 10 ti suća m2 velik TREI supermarket, kojeg je kupila češka tvrtka za nekretnine, CPI. Unatoč padu investicija dobit na tržištu maloprodaje  većine zemalja istočne Europe nije se mijenjala. Također, donosi izvješće, promjene se ne očekuju niti u sljedećih godinu dana.

Online

Sve više prodaje bez prostora

On line prodaja još uvijek čini mali postotak u ukupnoj maloprodaji centralne i istočne Europe. Ipak, postoje naznake da se online tržište počinje povećavati. Poljska, u kojoj online prodaja čini 2,5 posto od ukupne maloprodaje, najbrža usvaja promjene na tržištu, donosi The Economist. Naime, prema podacima International Standarda, online maloprodaja porasla je za 33,5 posto u prošloj godini. Njegova vrijednost pak u 2010. godini iznosila je 40,7 milijuna eura te se procjenjuje da je u 2011. narasla za 24 posto. Međutim, Poljska u ovim trendovima nije sama već je slijede brojne druge zemlje. Primjerice, mađarsko online maloprodajno tržište povećalo se za 19,3 posto, sa 413 milijuna eura u 2010. na 493 milijuna u 2011, pokazuje istraživanje GKIeNET-a. U Slovačkoj pak, u prvih šest mjeseci prošle godine, ono je vrijedilo 41,8 millijuna eura, što je porast od 17 posto u odnosu na isto razdoblje 2010.  

Komentirajte prvi

New Report

Close