Prošloga je tjedna u Nanjingu održana prva konferencija Kine i 16 zemalja Srednje i Istočne Europe o suradnji u inovacijama, na kojoj je sudjelovao i zagrebački IT stručnjak i menadžer Ladislav Jurić sa svojim projektom Baggizmo (torba za gadgete), koji je privukao veliku pozornost sudionika.
Konferencija se usmjerila na novu generaciju informativne tehnologije, nove materijale i nanotehnologiju, inteligentnu proizvodnju i naprednu opremu, biomedicinu i zdravstvo, čistu tehnologiju i urbanizaciju, odnosno modernu poljoprivredu.
S obzirom da kineska pokrajina Jiangsu igra sve veću i važniju ulogu u suradnji i razmjenama u sklopu mehanizma suradnje Kina+16 nije ni čudno što je upravo njezina prijestolnica Nanjing odabrana za domaćina.
Skupu je prisustvovalo više od 300 predstavnika iz Kine, Hrvatske, Mađarske, Slovačke i Srbije, uključujući predstavnike nadležnih službi za znanost i tehnologiju zemalja srednjeg i istočnog dijela Europe, delegata njihovih veleposlanstava u Kini te predstavnika raznih sveučilišta, istraživačkih institucija i tvrtki.
Mala tvrtka u velikoj misiji
"Došli smo u ogromnu zemlju iz veoma male zemlje s velikom misijom", ističe ljubitelj gadgeta Jurić, koji je u Nanjing došao na poziv Tus-Holdingsa, nekadašnjeg razvojnog centra znanstvenog parka pekinškog sveučilišta Tsinghua, koji se bavi promicanjem inovacija, razvojem znanstvenih parkova i pronalaskom talenata.
U tu je pustolovinu krenuo nakon što je duže vremena muku mučio s neadekvatnim, često i prevelikim torbama u koje nije mogao sigurno i organizirano pohraniti i sve uređaje koje bi nosio sa sobom. Nezgoda pri kojoj je stradao njegov tablet presudila je ideji o stvaranju napredne i funkcionalne torbe za svakodnevnu uporabu, koja će također biti estetski privlačna, u prvom redu muškarcima.
Prikupljanje sredstava započelo je kampanjom na popularnom Kickstarteru sredinom ljeta 2015., a prvi Baggizmo već je krajem godine ugledao svjetlo dana i oduševio sve, otvarajući talentiranom Zagrepčaninu vrata inozemnog tržišta.
"Jako smo zadovoljni zbog prilike koja nam se pružila. Što se tiče Nanjinga, Kinezi su se jako dobro povezali preko institucija i imaju mnogo fondova. Vidi se da nastoje investirati u dobre stvari i da su okrenuti Europi", istaknuo je Jurić dodajući kako se ipak primijeti da je tamo predstavljen jako mali broj europskih start-upova.
Kina više nije samo jeftina roba i izvoz
Hrvatski IT stručnjak za to krivi nedostatak dobre komunikacije kojoj je posvetio i znatan dio svoga govora dok se predstavljao pred potencijalnim investitorima. ''Iako je premalo institucija koje bi povezale Aziju i Europu, moramo ustrajati u komunikaciji,'' poručio je.
Jurić ne skriva da čitava pozadina dolaska u Kinu predstavlja velike izazove jer Hrvatska i dalje ima krive predodžbe o najmnogoljudnijoj zemlji svijeta, a tek je rijetkima jasno da Kina više ne predstavlja samo jeftinu robu i izvoz. "Priznajem da do svoga dolaska ni sam nisam bio svjestan nekih stvari. Sada sam mnogo spremniji na mogući povratak, a samim time i suradnju", rekao je.
"'Ne prepoznajemo ovaj svijet kako bi trebali. U Kini su, primjerice, sve važniji mali poduzetnici, odnosno start-upovi u kojima inovatori imaju značajno mjesto. Postoje strukture poput hubova i poduzetničkih inkubatora koji su uspostavljeni oko uspješnih poduzetnika/inovatora, pa bi i naše nadležne službe trebale njima vjerovati. No, i u našem slučaju problem je nedostatak komunikacije", kaže Jurić.
U Hrvatskoj Jurića službeno ne smatraju proizvođačem pa nema pravo na ostvarivanje državnih poticaja. "S druge strane, tvornice, koje su priznate kao proizvođači, nas trebaju jer ako mi dobijemo poticaj on ide i u njihovu smjeru", napominje Jurić čiji se proizvod u potpunosti izrađuje u Hrvatskoj s materijalima koji su napravljeni kod nas te u Švicarskoj, Belgiji i Italiji.
Torba s 15 posebnih materijala
Torba izrađena od čak 15 posebnih i inovativnih materijala, koji sprečavaju mehanička i termalna oštećenja i oštećenja prilikom pada, zaustavljaju UV zračenja, te su otporni na vodu i vjetar, oduševila je domaćine. Unatoč tome, Jurić u potencijalnom izlasku na veliko kinesko tržište ne namjerava biti sebičan.
"Svakako želim biti poveznica s Kinom i za svoje kolege. Ako uspijem u tome, to je dvostruki benefit za mene. Oko sebe sam već okupio širok krug ljudi s kojima surađujem i drago mi je da s njima mogu podijeliti što sam vidio u Kini i kako se tu surađuje", ističe mladi stručnjak.
Juriću su se tijekom posjeta otvorili brojni kontakti, posebice s kineskim institucijama koje su zadužene za povezivanje na lokalnoj razini, što je važno jer je Hrvatska u odnosu na Kinu mala zemlja.
No, prilikom prvog posjeta najviše ga je iznenadila činjenica koliko je kinesko tržište samo sebi dostatno kada je riječ o inovacijama i proizvodnji, te kako bi i bez izvoza uspjelo opstati bez većih problema.
"Tu svakako leži veliki potencijal za uvoz ideja i stručnog kadra iz Hrvatske, pri čemu očigledno to nerazumijevanje i nedostatak komunikacije kumuju osrednjem uspjehu. Nadam se da mi to možemo uskoro promijeniti", poručio je.
Kinu već godinama prati ne baš laskavi glas o industriji kopiranja, iako se kineska Vlada već duže razdoblje ustrajno usmjerava na zaštitu intelektualnog vlasništva i čišćenje tržišta od lažnjaka. Strahuje li i Bagizzmo od takve sudbine?
Ako nas kopiraju – uspjeli smo
"Svima sam već rekao kako se toga ne bojim jer ako me netko kopira to znači da sam uspio u jednom dijelu procesa", ističe Jurić i dodaje – Ako nas netko kopira, neka kopira, tako je, kako je.
"Mi smo se zaštitili, no nekako mi se čini da smo premali da bi se uspjeli u tom slučaju obraniti. Zamislite da neka velika tvrtka poput Samsonitea ukrade naš izum, a mi ih onda tužimo. Pa mi nemamo sredstva da se borimo u toj parnici, koja se može razvući u nedogled", kaže.
Posjet Kini i boravak u višemilijunskim urbanim košnicama Jurića je još jednom uvjerio da je donio pravu odluku što je svoje poslovanje zasnovao u Hrvatskoj.
"Još davno smo odlučili da ostajemo doma, a s poslovanjem idemo međunarodno. Ovdje je sve blizu, zgodno, a i kvaliteta života je na dobroj razini. S druge strane, u Hrvatskoj nam u tom sektoru i dalje nedostaje međusobne povezanosti. Možda postoji nekakva zavist u tom pogledu. Primjerice, Slovenija je u kapacitetima mnogo manja, ali mnogo uspješnija baš zato jer se drže zajedno", rekao je.
Ključ svoga uspjeha Jurić vidi u načinu na koji radi i dobroj komunikaciji s potrošačima koji su prepoznali priču uz njegove proizvode.
"Inovativne stvari radimo kako treba i samo smo prema tome usmjereni, a ljudi to očito prepoznaju. Kada je riječ o budućnosti, najveći je izazov svakako kapital kojega u Hrvatskoj nema u količini potrebnoj za izlazak na kinesko tržište", zaključio je Jurić.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu