Vijest da Vlada skida ACI s popisa strateških tvrtki i na prodaju stavlja državne udjele u lancu marina, dolazi kao iznenađenje jer je u suprotnosti s nedavnim, vrlo jasnim izjavama člana Vlade, ministra turizma Antona Klimana. Kliman je naime nedavno za Poslovni dnevnik kazao da ACI ima jako puno potencijala u razvoju nautičkog turizma, i zato treba ostati strateška tvrtka. U nastavku navodimo dio intervjua s ministrom objavljenog 29. travnja u našim novinama.
Kako ova Vlada gleda na ACI, je li privatizacija opcija?
Smatram da ACI još uvijek nije za privatizaciju. To je strateška tvrtka i ako je tako onda će se o njoj strateški razmišljati. Nije dobro da bude jedan vlasnik ACI-a i da se državu ništa ne pita. To su 23 luke, odnosno jedan važan segment turizma koji nismo razvili, a jako je vrijedan potencijal. ACI treba jednu duboku studiju koja će pokazati kako razvijati cijelu priču nautičkog turizma.
Različiti su alati koje država može koristiti da ne izgubi svoje vlasništvo. Sve je moguće uključujući dokapitalizaciju. ACI ne daje koliko bi mogao razvijati, ne kroz prošli mandate vlade nego godinama, i u tom smislu treba se strateški odrediti", kazao je prije samo desetak dana ministar turizma.
Štoviše, Kliman je najavio kako će u budućem preslagivanju od kolege Olega Butkovića tražiti da ACI prijeđe u portfelj Ministarstva turizma.
Vijest bi doduše mogla razveseliti Dogus Grupu, tursku kompaniju koja drži 11 posto ACI-a i otvoreno je pokazala da je zainteresirana za kupnju državnog udjela, o čemu je bilo riječi i prilikom nedavnog posjeta turskog predsjednika Erdogana Zagrebu.
Odluka donesena na telefonskoj sjednici Vlade
Vlada je u srijedu na telefonskoj sjednici s popisa trgovačkih društava od strateškog i posebnog interesa 'skinula' ukupno osam tvrtki, za koje se predviđa privatizacija – Podravku, ACI, Končar-elektroindustriju, Petrokemiju, Croatia Airlines, Luku Rijeka, Croatia banka te Croatia osiguranje.
U obrazloženju odluke, koja je objavljena na internet stranicama Vlade, se navodi da je Nacionalnim programom reformi za 2016. kao jedna od reformskih mjera navedeno i poboljšanje raspolaganja i upravljanja državnom imovinom, odnosno reevaluacija strateške imovine i smanjenje državnog portfelja trgovačkih društava, u cilju revizije popisa trgovačkih društava od strateškog i posebnog interesa, temeljem analize njihovog poslovanja i važnosti. Cilj je te mjere i priprema za privatizaciju i prodaju nestrateških trgovačkih društava, a s krajnjim ciljem smanjenja proračunskog deficita i javnog duga te povećanja kreditnog rejtinga države.
Odlukom Vlade s popisa su skinute tvrtke ACI, u kojoj je državni udio oko 79 posto, Croatia Airlines, s državnim udjelom od gotovo 99 posto, Luka Rijeka, kojoj je država 33 postotni vlasnik, Croatia banka, koja je u potpunosti u državnom vlasništvu, kao i Petrokemija, u kojoj je država vlasnik oko 80 posto dionica.
Također, s popisa su skinuti i Končar – elektroindustrija, u kojem država ima više od 50 posto dionica, Podravka, s državnim udjelom od oko 25 posto te Croatia osiguranje, u kojem je državi, nakon prodaje većinskog paketa Adris grupi, ostalo oko 30 posto dionica.
Takva odluka Vlade, između ostaloga, u skladu je s namjerom da se od aktivacije državne imovine do kraja godine ostvari 1,6 milijardi kuna prihoda, rekao je ministar financija Zdravko Marić u telefonskoj izjavi Hini.
"Ništa ne impliciramo s tom odlukom. Jednostavno, kao što smo i rekli na samom početku, želimo napraviti pregled postojeće liste poduzeća od strateškog i posebnog interesa za RH, eventualno napraviti neke revizije i korekcije, što smo danas samom odlukom na sjednici Vlade i učinili", rekao je Marić, koji sudjeluje na godišnjoj skupštini Europske banke za obnovu i razvitak u Londonu.
Prema obrazloženju Vladine odluke, nakon stručnih konzultacija Vlade i Ministarstva financija utvrđeno je da ovih osam trgovačkih društava nisu društva čijim dionicama treba upravljati Državni ured za upravljanje državnom imovinom (DUUDI), "posebice zato jer se i Strategijom upravljanja i raspolaganja imovinom u vlasništvu Republike Hrvatske za razdoblje od 2013. do 2017. godine predviđa privatizacija i eventualna prodaja navedenih društava".
Dodaje se i da DUUDI, "nakon provedene analize i konzultacija s nadležnim resornim ministarstvima", smatra da je bilo nužno odlučiti da se ovih osam tvrtki skine s popisa, jer "se utvrdilo da više ne predstavljaju društva od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku".
U odluci se navodi i da "prodaja nestrateških trgovačkih društava iz državnog portfelja može započeti kada se za isto ostvare preduvjeti u izmjeni zakonskog i podzakonskog okvira, a rok za provedbu je lipanj 2016. – kontinuirano".
Istom je odlukom na popis trgovačkih društava od posebnog interesa u kojima država nema većinski vlasnički udio dodana tvrtka "Zračno pristanište Mali Lošinj d.o.o.", uz obrazloženje da se radi o tvrtki čiji je projekt rekonstrukcije i proširenja uvršten na listu strateških investicijskih projekata. Rekonstrukcijom i proširenjem piste Zračnog pristaništa Mali Lošinj omogućilo bi se primanje većih zrakoplova i većeg broja putnika, a iz Vlade navode da bi provedbom tog projekta ova zračna luka postala "značajan čimbenik u ostvarenju turističkih, gospodarskih i infrastrukturnih ciljeva Republike Hrvatske".
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Odmah su se digli na zadnje noge u strahu da im ne nestane par stotina radnih mjesta za uhljebljivanje. ACI im je valjda među dražima jer je kompanija po Buffetovom ukusu, može ju i ma.mun voditi a da ne bude u minusu s obzirom da se većina prihoda naplati unaprijed.
U 25 godina od osnutka Države nisu napravili ni jednu marinu, a prošle godine su uveli zajedničku nabavu. Ima marina kao npr. u Korčuli koja je ruglo ne samo grada nego cijelog otoka.
Svugdje u okruženju gdje je došlo do privatizacije tvrtki postignut je pun pogodak.Pogledajte slučaj Merkator u Sloveniji.Dok je bio u državnom vlasništvu bio je teški gubitaš, kojeg su porezni obveznici morali sanirati svake godine nanovo.Danas ako pogledate financijsko stanje tvrtke i usporediti s onim od ranije je kao nebo i zemlja. Unatoč negativnim gospodarskim kretanjima u svijetu i u Sloveniji.Osim osnovne infrastrukture sve treba ići u privatizaciju, da se učini kraj pljačkanju tvrtki od strane politike.
samo u hr…tvrtka za parkiranje jahti proglašena starteškom
Odličan potez vlade. Što prije privatizirati i postaviti na zdrave temelje. Ovo su sve dobre firme koje su zapuštene lošim upravljanjem, ali i nedostatkom raspoloživog kapitala. Da, točno je da su u neke upumpane stotine milijuna kuna novca poreznih obveznika ili mirovinskih fondova (Craoatia Airelines, Petrokemija, Podravka, Luka Rijeka…), ali gotovo uvijek s ciljem opstanka tih društava. Petrokemija i CA bi davno propale da ih država ili državni mirovinski fondovi nisu spašavali.
Podravka je apsolutno nesposobna naći partere oko finaciranja bilo kakve akvizicje (Žito) i opet mora uskakati država ili državni fondovi. S druge strane imate vrlo sličnu ali privatnu Atlantic Grupu koju financira EBRD i nije naslonjena na državu.
Zaključak je da se država što prije mora maknuti iz vlasničke strukture firmi koje su na tržištu i prepustiti ih tom istom tržištu. Stavio bih ruku u vatru da bi jedna Petrokemija, Podravka ili Luka Rijeka neusporedivo bolje poslavala da država nije u vlasničkoj strukturi.
Uz gore navedene, što prije staviti HEP, Poštu, Lutriju i HAC ONC na burzu. Javnim ponudama omogućiti hrvatskim građanima da dođu do dionica, uključiti mirovinske fondove, a dio dati ostalima (strani i domaći fondovi, firme…).
Uključite se u raspravu