Cijepanje dionica među američkim godinama posljednjih godina nije odveć popularno, no tamošnji analitičari prognoziraju da bi moglo doći do preokreta tog trenda s obzirom da su se za taj potez odlučile dvije “najvruće” dionice na tržištu.
Nakon završetka trgovanja prošloga petka, Apple će svim dioničarima dodijeliti četiri dionice za jednu koju posjeduju. K tome, proizvođač električnih vozila Tesla Motors provest će cijepanje dionice u omjeru 5:1.
Izvukli tržište iz gliba
Usitnjavanje dviju dionica koje su odigrale vrlo važnu ulogu u ovogodišnjem skoku vrijednosti tehnološkog sektora, a koji je iz gliba koronakrize izvukao cijelo dioničko tržište, privukao je pozornost na već pomalo zaboravljeni način povećanja atraktivnosti dionice.
Naime, krajem prošlog stoljeća godišnje je stotinjak kompanija uvrštenih na Wall Streetu cijepalo dionice. No, od 2016. taj je broj postao jednoznamenkast.
Činjenica da su se dvije kompanije koje privlače mnoštvo pozornosti odlučile na taj potez te uzlet njihove vrijednosti nakon najave cijepanja mogao bi promijeniti tu “modu”.
Podsjetimo, Apple je najavio cijepanje dionice zajedno sa iznenađujuće dobrim izvješćem za drugo tromjesečje. Od tada je burzovna vrijednost proizvođača iPhonea skočila 32 posto i u četvrtak se zaustavila iznad 500 dolara.
Tesla je cijepanje najavila 11. kolovoza, a od tada je cijena dionice povećana za 57 posto.
S obzirom da u međuvremenu nije bilo nikakvih bitnih vijesti o poslovanju, analitičari smatraju da je cijepanje bilo glavni pokretač ovako snažne potražnje za Teslom. Potez dva “ljubimca” tržišta moglo bi slijediti još kompanija, ocjenjuje za Financial Times Howard Silverblatt, stariji analitičar S&P Dow Jones Indicesa.
Psihološki efekt
Naime, osim što snizuje jediničnu cijenu dionice zbog čega je priuštivija malim ulagačima koji kupuju male pakete, cijepanje donosi i smanjenje brokerskih provizija koje se naplaćuju investitorima, ističe Silverblatt.
Te su prednosti doduše nestale dolaskom internetskih platformi za trgovanje dionicama. Naime, one nude kupnju djelića, odnosno frakcija dionica bez naplaćivanja provizije. No, dio analitičara upozorava i na psihološki efekt snižavanja cijene dionice.
Akademska istraživanja već duže vrijeme potvrđuju pozitivni doprinos cijepanja na povećanje vrijednosti dionice. Dvije studije koje su uzele vremensko razdoblje od sredine 70-ih do 2003. godine zaključile su da se u godinu dana nakon cijepanja cijena u prosjeku poveća za 8 posto, a 12 do 16 posto tijekom tri godine.
No, dio analitičara smatra da rast vrijednosti nije posljedica cijepanja, već nastavka uspješnog poslovanja kompanije, a što je i dovelo do visoke jedinične cijene.
Cijepanje Applea i Tesle potaknulo je špekulacije da su sljedeći kandidati Alphabet i Amazon. Alphabetova dionica prošlog je tjedna prvi puta dosegnula 1600 dolara, a vrijednosnicom internetskog trgovca trguje se po 3400 dolara.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu