Osim ljubitelja američkog nogometa, nedjeljni 52. po redu Super Bowl – finale Nacionalne nogometne lige (NFL) – pozorno će pratiti i ulagači na Wall Streetu zbog vjerovanja da "Super Bowl indikator" pretkazuje kakva će biti burzovna godina. No, profesor Manfred Frühwirth s bečkog sveučilišta ekonomije i poslovanja WU, ističe kako se radi ipak samo – o vjerovanju.
Optimalan početak
Vrhunac u godišnjem kalendaru sportskih događanja te međunarodni mega događaj zaokuplja ne samo obožavatelje sporta već i Wall Street. Ako je vjerovati Super Bowl indikatoru, u godini pred nama, cijena dionica na tržištu će rasti ili padati, ovisno hoće li Super Bowl osvojiti momčad iz Nacionalne nogometne konferencije (NFC) ili njihovi rivali iz Američke nogometne konferencije (AFC). Za igrače na burzi, pobjeda NFC-a bila bi optimalan početak za trgovanje u 2018 godini. Drugim riječima, pobjedu na stadionu u Minnesoti trebali bi odnijeti Philadelphia Eaglesi. Manfred Frühwirth objašnjava je je li Super Bowl indikator više od slučajnosti. Postoji li uistinu poveznica između rezultata Super Bowla i kretanja dionica na Wall Streetu?
40 puta
u 50 finala Super Bowl indikator pokazao se točnim
Teorija datira od 1967. godine, a glasi da za godinu pred nama pobjeda NFC-a označava povećanje dioničkog indeksa S&P-a 500, dok pobjeda AFC-a nagovješćuje pad. Teorija se pokazala ispravnom u 40 od 50 održanih finala, što je pokazatelj točnosti od 80 posto. Iako se ovo čini visokim postotkom, nema značajni statistički značaj. Super Bowl se održava svega jednom u godini, pa raspolažemo s malo podataka. "Kada je riječ o predviđanjima o budućnosti uvijek na umu treba imati sljedeće: što više podataka prikupite, uži će biti takozvani 'interval pouzdanosti' te ćete biti bliži stopi uspješnosti od 50 posto. Prošlogodišnje prognoze su bile pogrešne jer se 2017. pokazala kao jedna od najuspješnijih godina za Wall Stret, iako su New England Patriotsi (AFC) osvojili Super Bowl", rekao je Frühwirth.
Iz financijske perspektive ne postoji racionalan razlog niti teorijski model koji bi opravdao pretpostavku da rezultat Super Bowla ima utjecaj na tržište dionicama. Osim toga, Super Bowl indikator se oslanja na korelaciju koja je u prirodi potpuno binarna – tržište dionica će rasti ili padati ovisno o tome hoće li pobijediti NFC ili AFC tim. "Kada bi korelacija uistinu postojala, bilo bi savršeno razumno misliti da ostali aspekti poput razlike u rezultatu također utječu na to kako će se tržište dionica kretati u godini pred nama. Međutim, to nije slučaj. Štoviše, Super Bowl indikator uključuje podatke skupljene prije više od 50 godina, no tržište dionicama je posljednjih desetljeća doživjelo temeljite promjene. Sve navedeno je dosta problematično", objašnjava Frühwirth.
Frühwirth
Visoka stopa uspjeha indikatora rezultat je retrospektivnog tumačenja, može se ugađati.
Dodaje kako je visoka stopa uspjeha rezultat retrospektivnog tumačenja – budući da je indikator odabran na "ex post" osnovi, može se ugađati dok ne korelira s uzorkom. "Kada Super Bowl ne bi odgovarao računu mogli bismo sada razgovarati o utjecaju košarke, hokeja na ledu ili bejzbola na tržište dionica u godini pred nama. A ako predviđanja prinosa nisu u skladu s postavljenim ciljevima u odnosu na tekuću godinu i dalje mogu biti u skladu s ciljevima u odnosu na tekući mjesec. Ako sve ostalo propadne, kombiniranje s odabranim indeksom može pomoći. Naposljetku, uvijek će postojati nešto što će se činiti da može korelirati s nečim drugim", tumači Frühwirth.
6,73 posto
u plusu je S&P 500 za ovu godinu
Mnogo praznovjerja
Činjenica da ipak postoji mnogo praznovjerja vezanih za Super Bowl indikator ima veze s fenomenom koji stručnjaci nazivaju iluzija kontrole (koji je jedan od aspekata prekomjernog samopouzdanja). Ljudi nerado priznaju da su određene okolnosti i aspekti života izvan njihove kontrole. Kao rezultat toga neprestano traže uzorke te odnose uzroka i posljedica uvjeravajući se da imaju kontrolu. U životu generalno, kao i u slučaju tržišta dionica, precjenjuju mjeru u kojoj su rezultati predvidljivi, ali podcjenjuju značaj slučajnosti.
Osim proročanstva vezanog uz Super Bowl, postoji nekoliko sličnih fenomena u financijskom svijetu kojima se često pripisuje činjenica da imaju utjecaj na to kako će raspoloženje investitora utjecati na njihovu averziju prema riziku. Prema nekim dijelovima istraživanja, primjerice, nogometni rezultati utječu na cijene dionica tvrtki iz rodnog grada pobjedničkog tima u danima nakon utakmice. Na tržište dionica utječe i ono što se prikazuje u kinima. Raspoloženje brokera koji napušta kino utjecat će na njegovo trgovanje sljedećeg dana.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu