Svijet novca
Svijet novca

Sell in May’ na našoj burzi ne funkcionira još od 2005.

Prema predaji, razdoblje od početka studenoga do kraja travnja u pravilu karakterizira blistava izvedba dionica, dok ostatak godine (od početka svibnja do kraja listopada) u najboljem slučaju ulagačima nudi tek – mrvice.

Mario Gatara
26. svibanj 2022. u 22:00
Foto: Shutterstock

U moru najrazličitijih investicijskih strategija koje uporno vabe ulagače, nudeći “provjerene” recepte za uspjeh na tržištu kapitala, jedna se svake godine u svibnju redovito vadi iz naftalina. Iza zgodne doskočice “Sell in May and go away”, za koju su vjerojatno čuli i pasivni rekreativci, stoji naoko jednostavna formula koja kalendarsku godinu dijeli na dva jednaka dijela.

Prema predaji, razdoblje od početka studenoga do kraja travnja u pravilu karakterizira blistava izvedba dionica, dok ostatak godine (od početka svibnja do kraja listopada) u najboljem slučaju ulagačima nudi tek – mrvice.

Relikt prošlosti

Nepregledna prostranstva interneta pritom nude pregršt materijala koji donekle objašnjavaju dotični fenomen, no priče, tek u iznimnim slučajevima garnirane rezultatima pokojeg istraživanja, najčešće obiluju prilično neodređenim zaključcima i nerijetko su lišene konkretnih brojki.

A brojke doista mogu djelovati obećavajuće. Ili je to makar slučaj s aplikacijom strategije na hrvatskom tržištu kapitala: za potrebe simulacije korištene su dostupne vrijednosti CROBEX indeksa (od studenoga davne 1997. godine naovamo), a rezultat je evidentno – pozitivan. Barem u usporedbi s klasičnim i pristupom, koji je inicijalnih 1000 kuna ulaganja tijekom nepunih 25 godina uvećao na prilično skromnih 2170 kuna. Da ste se, kojim slučajem, za to vrijeme slijepo držali strategije s početka priče, vaš bi portfelj na kraju travnja iznosio još uvijek skromnih, ali ipak bitno viših 3600 kuna. Ali tu je otprilike i kraj dobrim vijestima.

Za početak, iza svake investicijske strategije mora stajati neka logična premisa kojom je moguće objasniti određenu anomaliju. Ova svibanjska nastala je još prije nekoliko stoljeća, u vrijeme kada je trgovina financijskim instrumentima u britanskom kraljevstvu bila rezervirana samo za (bogate) trgovce i aristokraciju koji su početkom svibnja odlazili u ljetne rezidencije izvan Londona i iz posve praktičnih razloga – prodavali dionice.

17

posto iznosi prosječni prinos na ZSE za oba razdoblja od 2005. godine

Učmalost je nestajala tek nakon ljetne stanke; privilegirana se kasta vraćala na jesen (krilatica u originalu glasi “Sell in May, go away, and come back on St Leger’s Day”), nudeći pregršt materijala za tračeve Lady Whistledown i unoseći živost na tržište kapitala.

Nekoliko stoljeća kasnije teza ne zvuči odveć suvislo. Zahvaljujući razvoju tehnologije, naloge za kupnju ili prodaju moguće je provesti i iz najzabačenijih kutaka planeta (a algoritmi za trgovanje ionako ne idu na godišnji odmor).

A onda opet, moguće je povući neke paralele s hrvatskim tržištem kapitala. Slučajno ili ne, od 1998. do 2005. godine “Sell in May …” obrazac doista je funkcionirao: tih je godina prosječan prinos od studenog do travnja iznosio visokih 17,8%, dok je za ostalih šest mjeseci izmjeren prosječan prinos od -4,25%. Od tada do danas, stvari su se stubokom promijenile i prosječan prinos za oba razdoblja kreće se oko 1,7%.

Možda je riječ tek o pukoj koincidenciji, no hrvatsko tržište kapitala je krajem prošlog i početkom ovog stoljeća funkcionalno doista bilo otprilike u srednjem vijeku – plitko, tehnološki nerazvijeno i lišeno masovnije aktivnosti malih ulagača (a ljeto na tržištu doista je nalikovalo trgovini u viktorijansko doba). Tek 2005. ili 2006. godine na tržištu se u većem broju počinju pojavljivati i mali investitori, ponukani impresivnim stopama rasta cijena dionica, a “Sell in May …” efekt polako gubi na značaju.

Skupa apstinencija

Nije, doduše, posve iščezao; proširena (amerikanizirana) verzija ga dijelom objašnjava i nekolicinom dramatičnih lomova (tri najgora dana u povijesti Wall Streeta zabilježena su upravo u listopadu), ali i gustim blagdanskim rasporedom, odnosno izraženijom aktivnošću šopingoholičara (Halloween, Black Friday, Božić, Nova godina, Valentinovo), te isplatom bonusa i povratom poreza.

Sve navedeno pozitivno utječe na raspoloženje ulagača, a ima za posljedicu i veću aktivnost potrošača koja se prelijeva i u korporativni sektor (za razliku od letargičnih ljetnih mjeseci). Ostaje, međutim, činjenica da su istraživanja na koja se referiraju autori online materijala već pomalo – zastarjela. Radom pod nazivom “The Halloween Indicator, ‘Sell in May and Go Away’: Another Puzzle” obuhvaćeno je razdoblje od 1970. do 1998. godine, dok je nešto novije istraživanje intrigantnog naslova “Sell in May and Go Away Just Won’t Go Away” zaključeno s brojkama iz 2012. godine.

Oba rada vrlo uvjerljivo podastiru dokaze o postojanju spornog fenomena (u prošlosti), ali ujedno otvaraju i problem njegove praktične primjene koja ima smisla samo u dva slučaja.

U onom prvom, kada je prinos u razdoblju od svibnja od listopada negativan (a to je nemoguće predvidjeti!), već i gotovina (u normalnim okolnostima) predstavlja prikladan zaklon od negativnog trenda. No ako je riječ tek o slabijoj (pozitivnoj) izvedbi, kako pronaći adekvatnu alternativu koja može nadmašiti dionice?

17,8

posto iznosio je prosječni prinos od studenog do travnja, od 1998. do 2005.

Kao ilustracija potonjeg scenarija može poslužiti simulacija strategije na primjeru S&P 500 indeksa s većim vremenskim uzorkom (u razdoblju od 1990. godine naovamo); kao što možete iščitati iz grafikona, primitivna buy & hold strategija (s inicijalnim ulogom od 1000 kuna) u ovom je slučaju iznjedrila gotovo dvostruko bolji rezultat (čak i bez kalkulacije troškova koji proizlaze iz redovitog polugodišnjeg čišćenja portfelja). Drugim riječima, polugodišnja apstinencija prilično je skupo koštala poklonike “Sell in May …” strategije. Naprosto ju je potrošilo – vrijeme.

Profitabilna market tajming strategija u financijama je nešto poput Svetog grala – svi o njemu pričaju, a nitko ga još nije pronašao. Relikt prošlosti, poznatiji po jednostavnoj krilatici “Sell in May …” i sveden u okvire jednostavnih sezonskih oscilacija to definitivno nije, ma nekoliko mu se svakog svibnja uporno vraćali (a niti očajna izvedba burzovnih indeksa u travnju ove godine mu ne ide na ruku).

Sva je prilika da su obrasci ponašanja investitora odveć volatilni (ovisni o specifičnim okolnostima) da bi mogli poslužiti kao temelj iole kredibilne strategije. Uostalom, znate već, prošla izvedba nije indikativna za buduće prinose.

New Report

Close