Brojke koje (ne) lažu: Više korisnika usluga, nego vlasnika mobitela

Autor: Bernard Ivezić , 14. ožujak 2008. u 06:30

Statistički rat najvećih operatera mobilne telefonije započeo je prije deset godina, ali brojke još znaju zbunjivati javnost

Znate li da T-Mobile ima 2,38 milijuna korisnika, Vipnet 2,2 milijuna, a Tele2 oko 470.000? Znate li tko je najjači igrač u mobilnoj telefoniji? Znadete li tko je najveći? Niz ovakvih pitanja moglo se čuti nakon što su u proteklim tjednima mobilni operateri objavili poslovne rezultate za 2007. godinu. Nije to ništa neobično. Brojanjem korisnika mobilni operateri natječu se već devet godina. No za razliku od prijašnjih godina, danas broj korisnika nekog mobilnog operatera u Hrvatskoj nije relevantan pokazatelj njegove tržišne snage i to stoga što je penetracija mobilne telefonije lani porasla na 114,9 posto. To znači da bi na populaciju Hrvatske od 4,4 milijuna njih čak 5,05 milijuna trebalo koristi mobitel. Do tog ćete broja, koji i nema mnogo smisla, doći i ako zbrojite podatke s kojima se hvale mobilni operateri (2,38+2,2+0,47=5,05). No kao što smo već spomenuli, riječ je o devet godina staroj tradiciji nadmetanja, a sve je započelo poslovnim čudom koje je na hrvatskom telekomunikacijskom tržištu izveo Vipnet. U financijskom izvješću za 1998. godinu Telekom Austrije naveo je da bi Vipnet, prvi privatni mobilni operater u Hrvatskoj, u prve tri godine mogao steći pola milijuna korisnika. Telekom Austrije tada je procijenio da bi tako penetracija mobilne telefonije u Hrvatskoj zbog razbijanja monopola mogla skočiti s mršavih nekoliko postotaka na “velikih” 10 posto, a tržišni udio Vipneta bi od nule mogao skočiti na 25 posto. Drugim riječima, vlasnik Vipneta procijenio je da će njegova beba potaknuti rast tržišta u Hrvatskoj zbog čega će čak 440.000 Hrvata početi telefonirati putem mobitela. Kasnije se pokazalo da je Telekom Austrije bio odveć skroman u svojoj procjeni. Na čelu s Borisom Nemšićem, Vipnet je s radom započeo 1999. godine i u prvih šest mjeseci preuzeo 50 posto tržišta mobilne telefonije u Hrvatskoj. Godinu, a ne tri godine kasnije kako je izvorno planirao Telekom Austrije, novi mobilni igrač u Hrvatskoj imao je 530.000 korisnika. Nije teško pogoditi što se onda dogodilo. U situaciji u kojoj je Vipnet u svojoj prvoj godini postojanja držao 50, a u drugoj 52 posto tržišta trebalo je taj podatak vrlo glasno objaviti i natrljati nos tadašnjem mobilnom dijelu HT-a, današnjem T-Mobileu. I tako je započeo statistički rat koji je u svojim prvim godinama bio odličan indikator stanja na tržištu mobilne telefonije. Start iz snova Vipnet je imao zahvaljujući tome što je prvi u Hrvatsku donio prepaid. To je najpopularniji oblik korištenja mobilne telefonije na koji otpada oko tri četvrtine mobilnog tržišta u Hrvatskoj. Ipak, nije trebalo dugo čekati na odgovor.

Na površini stvari T-Mobile je ponukan Vipnetovim uspjehom i sam ponudio svoj prepaid – Simpu – te vrlo agresivno napao novog takmaca zbog čega je u trećoj godini postojanja Vipnetov tržišni udio pao na 48,7 posto, a potom u 2002. na 48,2 posto. Za taj je uspjeh T-Mobile, odnosno tadašnji HT sastavio cijeli task tim čiji je jedini zadatak bio pronaći način da se odupre Vipnetu i povrati titulu “najjačeg” i “najvećeg” mobilnog operatera. Upravo stoga, T-Mobile je već četiri godine zaredom, po broju korisnika, najjači i najveći mobilni operator u Hrvatskoj koji je 2005. čak dosegnuo rekordnih 55,9 posto udjela na tržištu. Situacija se nije bitno promijenila i nakon što je na tržište ušao treći mobilni operater, a penetracija mobilne telefonije porasla na 101 posto. Razlika je samo u jednom, mobilni operateri sad radije ističu broj korisnika nego tržišni udjel i to stoga što im je Tele2 bjesomučnim rušenjem cijena u 2006. godini odgrizao 8,8 posto tržišta. T-Mobile je zato imao 2,16 milijuna korisnika, što je proslavio i činjenicom da je ponovo bio prvi u probijanju okruglih brojki – prvi je dosegao dva milijuna korisnika, dok je Vipnet u 2006. imao 1,91 milijun korisnika. Praksa bez pretjeranog navođenja postotaka nastavila se i u 2007. godini usprkos tome što je Tele2 porastao za sitnih 1,5 postotnih poena, na 10,3 posto udjela na tržištu. Tako u 2007. godini tri mobilna operatera nemaju 46,7 posto, 43 posto i 10,3 posto udjela na tržištu, već T-Mobile ima 2,38 milijuna korisnika, Vipnet ih ima 2,2 milijuna, a Tele2 oko 470.000. Međutim, kako smo već u uvodu spomenuli, sve te brojke više nemaju mnogo smisla jer ne odražavaju stvarnu sliku o korištenju mobilne telefonije u Hrvatskoj. U prvoj polovici 2007. godine agencija za istraživanje tržišta GfK došla je do podatka da svaki treći Hrvat stariji od 15 godina ne posjeduje mobitel. Drugim riječima, od 4,4 milijuna Hrvata njih 1,4 milijuna uopće ne koristi usluge mobilnih operatera. Taj se broj od tada vrlo vjerojatno smanjio, jer su T-Mobile i Vipnet kao odgovor na ulazak Tele2 uveli tarife s nekoliko varijanti povoljnog flat-rate telefoniranja. I tako danas podaci o broju korisnika mobilnih operatera, njih pet milijuna, samo ukazuju da velik broj građana koristi usluge dva ili čak tri mobilna operatera paralelno. Nije stoga neobično da je čelnik T-Mobilea Rainer Rathberg još prošle godine ukazao na potrebu uvođenja novog pokazatelja – broja stvarnih korisnika mobilnih operatora – koji se može izračunati na temelju istraživanja tržišta i broja aktivnih SIM kartica. U Hrvatskoj, po njegovim procjenama, dvije SIM kartice posjeduje 1,5 milijuna Hrvata, a oko više od pola milijuna nije aktivno.

Svi Vipnetovi statistički udarci na T-Mobile

Godine 2001. u statističkoj utrci ponovno je počeo voditi T-Mobile sa 900.000 korisnika, dok je Vipnet zaostajao s tek 860.000 korisnika. Godinu kasnije T-Mobile proslavio je prvih milijun korisnika i zaključio je sa 1,2 milijuna, odnosno 100.000 više od Vipneta. Uslijedio je još jedan odgovor Vipneta, koji je 2003. godine dohvatio 50 posto tržišnog udjela sa 1,21 milijun korisnika, ali pokazalo se da je to bio posljednji udarac u ovom nadmetanju.




Komentirajte prvi

New Report

Close