Nude jeftinije letove, a zrakoplovom C919 bacili su rukavicu u lice Boeingu i Airbusu

Autor: Borivoje Dokler , 14. siječanj 2025. u 22:00
Od prosinca prošle godine, China Eastern leti s C919 na liniji između Hong Konga i Šangaja, što je njegova prva redovna komercijalna ruta izvan Kine/Reuters

Kineske aviokompanije povećavaju broj letova i spremaju ekspanziju svog putničkog zrakoplova.

Tri najveće kineske državne aviokompanije brzo šire rute i kapacitet prema Europi jer im mogućnost letenja preko ruskog zračnog prostora pruža troškovnu prednost u odnosu na konkurente.

Naime, Moskva je 2022. većini europskih aviokompanija zabranila korištenje ruskog zračnog prostora kao odgovor na zapadne sankcije uvedene nakon invazije Ukrajine. Zapadne zrakoplovne kompanije zbog toga su drastično smanjile broj izravnih letova prema Kini.

Scandinavian Airlines, Lufthansa, British Airways i Virgin Atlantic obustavili su prošle godine neke rute prema Kini, navodeći kao uzrok troškovne pritiske zbog izbjegavanja ruskog zračnog prostora.

Kineske aviokompanije, na koje se ne odnosi zabrana korištenja ruskog zračnog prostora, požurile su popuniti prazninu, povećavajući kapacitet i nudeći jeftinije karte unatoč kontinuiranim financijskim gubicima, piše Financial Times.

Potražnja će rasti, a već danas sve kasni

Svijetu će u sljedeća dva desetljeća trebati 42.430 novih aviona, a Boeing i Airbus se bore s kašnjenjem zbog nestašice motora i dijelova.

Lufthansa ukinula rute
“Europske aviokompanije jednostavno nisu konkurentne”, kaže je David Yu, stručnjak za zrakoplovnu industriju sa Sveučilišta New York u Šangaju.

Kapacitet putničkih sjedala između Kine i zapadne Europe kod tri glavne kineske međukontinentalne aviokompanije — Air China, China Eastern i China Southern — bio je u listopadu 2024. godine 18 posto veći nego u istom mjesecu 2019., stoji u analizi Jasona Suma iz DBS-a.

Prema konzultantskoj kući Ishka, broj planiranih letova ovih triju aviokompanija prema Velikoj Britaniji, Španjolskoj i Italiji naglo je porastao, između 25 i 45 posto, u prvih devet mjeseci 2024. u usporedbi s 2019. godinom. One također nude i konkurentnije cijene zahvaljujući troškovnoj prednosti letenja preko Rusije.

Karte triju velikih kineskih aviokompanija u prosjeku su pet do 35 posto jeftinije od onih europskih avioprijevoznika za izravne povratne letove između Kine i zapadne Europe, navodi UBS-ov analitičar Eric Lin. Europske aviokompanije žalile su se da kineski prijevoznici imaju nepoštenu prednost i uspostavljaju monopol na rutama između dviju regija.

Američke aviokompanije uspješno su lobirale kod američke vlade da zadrži stroga ograničenja na broj izravnih povratnih letova prema Kini kako bi spriječile veći prodor velikih kineskih prijevoznika.

Iz Lufthanse su naveli da su europske aviokompanije “u iznimno nejednakom konkurentskom položaju u odnosu na Kinu”, gdje prijevoznici imaju koristi od nižih troškova, veće državne potpore te mogućnosti preleta preko Rusije.

“Činjenica da Lufthansa mora ukloniti jednu od svojih najstarijih ruta, Frankfurt-Peking, iz rasporeda letova pokazuje koliko se ravnoteža međunarodne konkurencije mijenja”, navela je njemačka aviokompanija.

18

posto više letova prema Europi imale su lani kineske kompanije u odnosu na 2019.

Neke zapadne zrakoplovne tvrtke stavljaju potražnju za letovima kineskih kompanija pod znak pitanja, smatrajući da neke rade s gubicima. S druge strane, UBS navodi da je međunarodna potražnja za letovima glavnih kineskih aviokompanija blizu razina prije pandemije.

Glavne kineske aviokompanije u proteklim mjesecima pojačale i izravne letove prema Bliskom istoku uslijed širenja poslovnih aktivnosti između najvećeg azijskog gospodarstva i država Zaljeva, kao i produbljivanja ekonomskih veza, posebno između Kine i Saudijske Arabije.

Prema Ishki, broj planiranih letova triju najvećih aviokompanija prema Saudijskoj Arabiji u prvih devet mjeseci 2024. povećao se više od sedam puta u usporedbi s istim razdobljem 2019., dok su letovi prema Ujedinjenim Arapskim Emiratima porasli za 40 posto.

Osim u povećanom broju letova, kineska zrakoplovna industrija pojačava napore kako bi prekinula dominaciju Boeinga i Airbusa na tržištu zrakoplova, dok državni proizvođač prvog domaćeg putničkog zrakoplova traži certifikate za letove izvan granica Kine.

Snažno subvencionirani C919 tvrtke Comac, koji je prvi komercijalni let imao 2023., već leti na domaćim linijama kod tri velika državna kineska prijevoznika. Od prosinca prošle godine, China Eastern leti s C919 na liniji između Hong Konga i Šangaja, što je njegova prva redovna komercijalna ruta izvan Kine.

Yang Yang, zamjenik generalnog direktora marketinga i prodaje Comaca, izjavio je za Financial Times kako tvrtka cilja da jednokabinski zrakoplov leti u jugoistočnoj Aziji do 2026. te da dobije europski certifikat već ove godine. “Nadamo se da ćemo više zrakoplova koristiti na domaćem tržištu u Kini kako bismo temeljito identificirali sve probleme prije nego ih predstavimo jugoistočnoj Aziji”, rekao je Yang Yang.

Problemi s certifikatom
C919 je ključni projekt u nastojanju predsjednika Xi Jinpinga da Kina napreduje u tehnološkom lancu vrijednosti, s krajnjim ciljem izazivanja zapadnjačkog duopola Boeinga i Airbusa. Financijske poteškoće i kašnjenja u isporuci Boeinga, kao i širi problemi u opskrbnim lancima koji su uzrokovali nestašice motora i dijelova za Boeinga i Airbus, pružili su nadu novim sudionicima na tržištu.

Prema prognozi Airbusa, svijetu će u sljedeća dva desetljeća trebati 42.430 novih aviona, od čega će otprilike 80 posto biti jednokabinski zrakoplovi. Konzultantska kuća za zrakoplovstvo IBA predviđa da bi Comac mogao povećati proizvodnju C919, s jednog na 11 aviona mjesečno do 2040., do kada bi ukupno mogao isporučiti gotovo 2000 zrakoplova. Do sada je Comac domaćim aviokompanijama isporučio 16 zrakoplova C919.

Međutim, Jonathan McDonald, upravitelj za klasične i cargo avione u IBA-u, rekao je da će Comac na kraju uspjeti ući na izvozna tržišta, ali da će “u doglednoj budućnosti Airbus i Boeing ostati glavni dobavljači jednokabinskih aviona većini zrakoplovnih kompanija”.

Globalna certifikacija i podrška za održavanje ostaju glavne prepreke Comacovoj ambiciji da C919 leti u inozemstvu. “IBA ne očekuje da će C919 dobiti certifikat u Europi u skoroj budućnosti”, rekao je McDonald i dodao da Europa ima vrlo stroge certifikacijske parametre. Također, certifikacija od strane Savezne uprave za zrakoplovstvo SAD-a vjerojatno će biti komplic

Komentirajte prvi

New Report

Close