Rekordna narudžba kontejnerskih brodova, a za sve su ‘krivi’ napadi hutista

Autor: Borivoje Dokler , 06. siječanj 2025. u 22:00
Talijanska tvrtka Mediterranean Shipping Company, koja već ima najveću flotu u industriji, predvodi sa 107 naručenih kontejnerskih brodova u studenom, a slijedi je CMA-CGM sa 103 naručena broda/Shutterstock

Motivirani velikim profitima i optimističnim očekivanjima, najveći svjetski brodari ‘odriješili kesu’.

Potaknuti ogromnim profitima, brodovlasnici su naručili rekordni broj kontejnerskih brodova što je izazvalo upozorenja o rasipnom trošenju nekolicine velikih brodovlasnika koji dominiraju industrijom.

Prema podacima tvrtke Braemar, ukupni kapacitet naručenih brodova dosegnuo je 8,4 milijuna kontejnera u studenom, što je najviša razina od 2000. godine.

Rekordna knjiga narudžbi, koja premašuje razinu postignutu tijekom sličnog vala potrošnje kada su poremećaji tijekom pandemije Covid-19 povećali zaradu, dolazi unatoč neizvjesnosti oko globalne trgovine, piše Financial Times.

Rizik od prekapacitiranosti
“To je ogromna količina ulaganja u rast flote. Brodovlasnici očigledno imaju novac za potrošiti”, rekao je Jonathan Roach, analitičar kontejnerskog tržišta u Braemaru, ali i upozorio da rizik od prekapacitiranosti postoji, posebno u neizvjesnoj globalnoj ekonomiji. Brodarske kompanije počele su trošiti nakon iznenadnog porasta profita krajem prošle godine, kada su poremećaji uzrokovani napadima militantne skupine hutista na brodove koji prelaze Crveno more ‘pomogli’ povećati troškove prijevoza.

Očekuje se velik rast prijevoza

Do 2026. opskrba kontejnerskog prijevoza porast će za 46 posto u odnosu na 2019.

Talijanska tvrtka Mediterranean Shipping Company, koja već ima najveću flotu u industriji, predvodi sa 107 naručenih kontejnerskih brodova u studenom, a slijedi je CMA-CGM sa 103 naručena broda. Međutim, nije jasno koliko će dugo napadi u Crvenom moru nastaviti povećavati zaradu. U međuvremenu, obećanje novoizabranog američkog predsjednika Donalda Trumpa da će pojačati protekcionizam u najvećem svjetskom uvozniku, također donosi prijetnje globalnoj trgovini.

“Prije napada hutista, koji su prisilili brodare da plove dužim rutama i ograničili opskrbu brodovima, imali ste gubitke na vozarinama s mnogo manjom flotom nego što je danas”, rekao je Peter Sand, glavni analitičar u tvrtki Xeneta za praćenje brodarskog tržišta. “Zamislite da se svi prijevoznici vrate u Crveno more. To bi srušilo cijene. Prekapacitiranost bi bila ogromna”.

Pojedinačno, odluka o naručivanju više brodova kada su profiti visoki može imati savršenog smisla, rekao je Niels Rasmussen, voditelj analize brodarskog tržišta u industrijskom tijelu BIMCO, koji je istaknuo da MSC povećava flotu nakon što je odlučio prekinuti partnerstvo za dijeljenje brodova s konkurentom AP Møller-Maerskom te kreće samostalno od sljedeće godine.

Do 2026. godine očekuje se da će opskrba kontejnerskog prijevoza porasti za 46 posto u odnosu na 2019., prije nego što je započeo boom narudžbi brodova, drže u BIMCO-u. Grupa predviđa da će potražnja za teretnim volumenima rasti za samo 22 posto u istom razdoblju. Upozoravaju da bi, ako zemlje uzvrate prijetnji Donalda Trumpa povećanjem uvoznih tarifa, to moglo dovesti do još slabije globalne trgovine i kontejnerskih volumena nego što je predviđeno.

Nova pravila recikliranja
Iako su mnogi brodovi naručeni kako bi zamijenili zastarjele dijelove flote, Rasmussen je upozorio da bi moglo proći neko vrijeme prije nego što se stariji brodovi povuku iz službe. Od lipnja, međunarodno dogovorena Hong Kong konvencija stupit će na snagu i postaviti ograničenja na reciklažna brodogradilišta koja se mogu koristiti, na temelju ekoloških i radnih standarda.

Industrija kontejnerskog prijevoza već se suočila sa sličnim predviđanjima o prekapacitiranosti nakon vala potrošnje tijekom pandemije Covid-19. Ti su strahovi brzo raspršeni kada su napadi hutija preokrenuli očekivanja samo nekoliko mjeseci nakon završetka zdravstvene krize.

Komentirajte prvi

New Report

Close