Koliko će građane koštati besplatan javni prijevoz u Beogradu?

Autor: Poslovni dnevnik , 23. prosinac 2024. u 05:47
Foto: SHUTTERSTOCK

Prošle su samo dvije godine otkako je Grad Beograd osnovao novo javno komunalno poduzeće “Naplata prevozne usluge”.

Prošle su samo dvije godine otkako je Grad Beograd osnovao novo javno komunalno poduzeće “Naplata prevozne usluge” Beograd, koje je od Kentkarta preuzelo poslove naplate karata u javnom prijevozu.

Sudeći prema najavama gradonačelnika Beograda, toliko će trajati i obavljanje djelatnosti zbog koje je osnovan, s obzirom na to da bi od 1. siječnja 2025. javni prijevoz trebao biti – besplatan za sve.

Slučaj Kentkart
Kada su 13. travnja 2023. gradski vijećnici u Beogradu izglasali raskid ugovora s Kentkartom, obrazloženje je bilo da tvrtka koja vodi naplatu karata u gradskom javnom prijevozu ima veće troškove od naplate karata.

“Ugovor će se raskinuti bez plaćanja penala”, rekao je tada gradonačelnik Aleksandar Šapić. A sada najavljuje – besplatan javni prijevoz. I prije raskida ugovora, 28. studenoga 2022., Grad je osnovao novo javno komunalno poduzeće Naplata prevozna usluga Beograd, koje je čekalo početak poslova za koje je i stvoreno.

Tijekom 2023. godine ova tvrtka bilježi ukupne prihode od 432.075.000 dinara i isto toliko poslovnih rashoda. Prema podacima APR-a, broj zaposlenih je 111. Tijekom prošle i ove godine PUK Naplata prijevozna usluga Beograd sklopila je ugovore za desetke javnih nabava, među kojima je najveća (javno dostupna) ona s Comtradeom, vrijedna 2,2 milijuna eura s PDV-om (260,6 milijuna dinara) za posao pružatelj SMS usluga za naplatu karata u gradskom prijevozu.

Ovaj ugovor, dodijeljen u travnju 2023. godine, odnosi se na tehničku podršku za naplatu karata u gradskom prijevozu putem SMS poruka između grada Beograda i mobilnih operatera, “pri čemu se platni promet odvija izravno između grada i telekom operatera”.

Prema podacima Portala javne nabave, ugovor je sklopljen na 24 mjeseca, što bi značilo da istječe u travnju 2025. Sklopljeni su i ugovori s mobilnim operaterima, svaki vrijedan 115,2 milijuna dinara s PDV-om s tri tvrtke i 14,4 milijuna dinara s Globaltelom, koji je u međuvremenu pripojen Telekomu.

“S obzirom da su u toku intenzivne aktivnosti na uspostavljanju novog, efikasnijeg Sustava naplate, praćenja i obračuna u javnom prijevozu u gradu Beogradu, potrebno je provesti predmetnu javnu nabavu.

Predmetna usluga osigurava naplatu usluga prevoza na teritoriju Beograda putem SMS poruka, što nije bilo moguće izvršiti bez angažmana operatera na način opisan u tehničkoj specifikaciji usluge”, navodi se u obrazloženju od svibnja 2023.

Na listi javnih nabava ove tvrtke nalaze se usluge uređenja, zatim obuka zaposlenika – primjena umjetne inteligencije u poslovanju tvrtke (837.984 dinara), zatim obuka zaposlenika za Power App, Power Automate i SharePoint (830.400 dinara), usluge revizije (dvije). nabavke od 420.000 i 504.000 dinara), zakup dozvola, protivpožarna zaštita, informiranje korisnika javnog prijevoza na autobusnim stajalištima (12,4 milijuna dinara).

Ugovor vrijedan 19,14 milijuna dinara sklopljen je sa Socrat savjetovanjem za održavanje softvera za ured, financije i kadrove te produljenje valjanosti licenci, a to je ujedno i javna nabava najveće vrijednosti za to javno komunalno poduzeće.

Za bankarske usluge sklopljen je ugovor s Alta Pay grupom vrijedan 17,28 milijuna dinara s PDV-om, a odnosi se na prihvat kartica za plaćanje karata u javnom prijevozu. Ovaj ugovor sklopljen je u kolovozu 2024.

Predsjednik Centra za lokalnu samoupravu Nikola Jovanović ukazao je da “Grad iz proračuna plaća 14 milijuna eura za novu opremu tvrtke “Bus Logic doo” iz Požarevca, koja je zamijenila Kentkart”, piše Danas.

Skupo izbacivanje BusPlusa
Pitao je gradonačelnika zašto Beograđani ne znaju za taj veliki trošak. “Info ploče, odnosno displeji na autobusnim stajalištima, plaćeni su 29 milijuna eura, a i taj posao je rađen bez natječaja i ima ‘malu manu’ da displeji ne prikazuju točne informacije”, istaknuo je tada Jovanović.

U 2023. godini na račun Grada Beograda od naplate karata u javnom prijevozu stiglo je 1,7 milijardi dinara manje nego 2022. i oko 1,5 milijardi dinara manje nego 2021. godine, pisala je Nova ekonomija u srpnju. Također, u prvih pet mjeseci 2023., dok je posao naplate karata još bio u rukama Kentkarta.

Komentirajte prvi

New Report

Close