Stotinjak kilometara zapadno od Stockholma, u gradu Västertås, njemački je ministar posjetio prvu od dvije lokacije ove tvrtke, koja je 2016. osnovana kao start-up.
Northvolt je trebao postati najveća europska tvornica za proizvodnju baterija za električne automobile, a za Njemačku je posebno značajno bilo što su Šveđani planirali u gradu Heide u pokrajini Schleswig – Holstein izgraditi postrojenje u kojem bi bilo 3000 radnih mjesta, piše Deutsche Welle.
Vizija: osloboditi se ovisnosti o Kini
Habeckov plan je bio riješiti se ovisnosti o Kini kada se radi o tehnologijama budućnosti, poput električnih automobila, i umjesto toga pronaći europsko rješenje. A i da se spomene: Habeck je porijeklom iz pokrajine Schleswig – Holstein. Ogromna investicija u inače strukturno slaboj regiji na sjeveru Njemačke, bila bi njegov osobni uspjeh.
Habeck je za DW tada rekao: “Ovisimo o kineskom tržištu za više od 90, gotovo 100 posto solarne energije. U opasnosti smo i od zaostajanja u postavljanju hidroelektrana i vjetroelektrana, što se ne smije dogoditi iz dva razloga: Europa industrijski mora biti međunarodno konkurentna te drugo, ove proizvodne grane ključne su za veću sigurnost u krizama”. Njegova vizija budućnosti su električni automobili domaće proizvodnje, koje pokreću baterije iz grada Heide. Proizvodnja je počela u ožujku ove godine.
Njemačka potpora vrijedna 600 milijuna eura
Danas, u prosincu 2024., vidljiva je veličina katastrofe: Northvolt je precijenio svoje mogućnosti pa je u SAD-u tražio kreditore s ciljem restrukturiranja. Jednostavnije rečeno, tvrtka je u stečaju i treba nove ulagače. Loša je to vijest i za vladu u Berlinu jer je Njemačka u postrojenje u gradu Heide već uložila oko 600 milijuna eura proračunskih sredstava, a državna kreditna institucija KfW, koja je sredstva već isplatila, sada svoje novce traži natrag – polovicu od Savezne vlade, polovicu od pokrajine Schleswig-Holstein.
Tada, u veljači 2023. godine, Habeck je bio pun optimizma, ali ni tada nije bilo sigurno hoće li dogovor uspjeti: “Ne mogu reći. Pomalo je poput crne kutije. Želim samo reći da je u jesen 2022. Northvolt odlučio investirati u Heide”.
Gotovo u isto vrijeme, tadašnji američki predsjednik Joe Biden objavio je ogroman program kojim promovira zaštitu klime, vrijedan više od 360 milijardi dolara. Stoga je postojala mogućnost da Šveđani radije ulažu u SAD, nego u Njemačku. Hebeck je tada rekao: “Naravno da je tvrtku to impresioniralo. Ne mislim da je krivo reći da su i oni sami tada razmišljali o nedolasku u Heide. No, mi smo učinili puno i ponovno smo u igri. Ipak, sve još uvijek može propasti”.
Za Njemačku se službeno ništa ne mijenja
Što se ustvari dogodilo: Šveđani iz Kine nabavljaju mnoge komponente za baterije, ponavljale su se odgode i kašnjenja u isporuci, Northvolt nije bio u mogućnosti proizvesti obećanu kvalitetu i upao je u krizu. Službeno, plan o gradnji tvornice u gradu Heide nije ugrožen bankrotom, no tvrtka sada mora podmiriti tekuće troškove i aktualna dugovanja prema kreditorima. Njemačka zato sada treba pričekati, a tvrtka je potvrdila kako žele nastaviti s gradnjom u Heideu.
Priča o krizi švedskog proizvođača baterija u Njemačkoj pretvorila se u raspravu o ministru gospodarstva, koji je ujedno i stranački kandidat za kancelara na izvanrednim izborima za Bundestag u veljači. Financijski stručnjak konzervativnog CDU-a u Bundestagu, Andreas Mattfeldt, kaže kako Habeck očito nije dovoljno temeljito ispitao stabilnost švedske tvrtke prije potpisivanja ugovora o potpori. “To će sada državni proračun koštati milijune”.
Bavarski premijer i vođa CSU-a Markus Söder bio je još oštriji te rekao: “Ispričavam se, ali to je jednostavno nekompetentno. Robert Habeck ne može voditi gospodarsku politiku. Zašto bi Zeleni, zašto bi Robert Habeck ostao u vladi?”
Scholz: Nastavljamo!
Ministar gospodarstva i dalje ima podršku trenutačne vlade. Kancelar Olaf Scholz (SPD) je tijekom aktualnog sata u Bundestagu rekao kako glavni dijelovi za električne automobile moraju biti proizvedeni u Europi te da je zato ispravno da Savezna vlada podupire izgradnju tvornica baterija. “Nastavit ćemo to činiti”, rekao je kancelar.
U nadležnim ministarstvima još je vidljivo razočarenje Northvoltom. Odluku su donijeli i zato što su baterije te tvrtke, prema riječima stručnjaka, smatrane zaista kvalitetnima, a postojale su i dobre veze s njemačkim proizvođačima automobila, poput VW-a.
Hoće li tvornica ipak biti sagrađena, za sada još nije jasno. Stanovnici grada Heide već su se počeli radovati zbog 3.000 novih radnih mjesta. Bez obzira na sve, Habeck i dalje ne odustaje od svojih nadanja. U Bundestagu je rekao kako su mnoge tvrtke prošle kroz restrukturiranje nakon kojeg su se uspješno vratile na tržište. Mogućnost da će se Northvolt reorganizirati i sanirati definitivno postoji, kao i mogućnost da će se u nekom trenutku baterije za električne automobile izrađivati u Schleswig-Holsteinu.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu