BiH na putu da postane hrvatsko izvozno odredište broj 1, ispred Njemačke i Italije

Autor: Jadranka Dozan , 11. prosinac 2024. u 06:23
Hrvatska suficit i ove godine ostvaruje samo u dvije djelatnosti, a to su prerada drva i proizvodi od drva (bez namještaja) te u kategoriji opskrbe vodom i gospodarenja otpadom/Nel Pavletić/PIXSELL

Ukupna vrijednost dosegnula je 19,7 milijardi eura, 3,6 posto više nego lani.

Ako je suditi prema ostvarenjima u prva tri kvartala, ove bi godine vrijednošću robnog izvoza hrvatskih kompanija na prvo mjesto moglo zasjesti tržište Bosne i Hercegovine.

U prvih devet mjeseci u BiH je izvezeno robe za gotovo 20 posto više nego lani, čime je vrijednost izvoza dosegnula nepunih 2,02 milijarde eura. To je još uvijek nešto manje od ostvarenog izvoza u Njemačku (2,11 mlrd. eura), ali ove godine on je u znaku stagnacije, odražavajući slabosti njemačkog gospodarstva.

Istodobno, u Italiju, koja je uz Njemačku godinama glavni vanjskotrgovinski partner Hrvatske, izvoz u prve tri četvrtine godine bilježi pad, i to gotovo četiri posto, pa ga je onaj na BiH tržište premašio već u kolovozu (u devet mjeseci u Italiju je izvezeno robe za 1,97 milijardi).

Izvoz pokriva 54 posto uvoza

Uvoz je rastao za 4,9 posto, na 35 mlrd. eura, pa se vanjskotrgovinski deficit produbio na 15,4 mlrd. eura.

Svaka šesta tvrtka izvoznik
Uz pretpostavku da se u zadnjem tromjesečju ne preokrene trend, iza BiH bi prema hrvatskom robnom izvozu mogla ostati i Slovenija. Ona je našim izvoznicima lani bila treće najveće tržište, no ove godine i izvoz na to tržište raste znatno sporije (2,6 posto).

Prema preliminarnim podacima državnih statističara zaključno s krajem listopada, ukupna vrijednost robnog izvoza Hrvatske dosegnula je 19,7 milijardi eura, što je u odnosu na prošlu godinu 3,6 posto više, dok je uvoz rastao nešto jače – 4,9 posto, na 35 milijardi eura. Vanjskotrgovinski deficit time se produbio na 15,4 milijarde eura (s nepunih 14 na kraju rujna), a pokrivenost uvoza izvozom nešto je viša od 56 posto.

Za više od toga očito bi trebalo i više nego svako šesto poduzeće koje je i izvoznik, iako je ministar gospodarstva Ante Šušnjar na jučerašnjem skupu izvoznika u organizaciji Lidera, uz ostalo naglasio kako je od ulaska u Europsku uniju hrvatski izvoz gotovo utrostručen.

Ove godine, međutim, izvoz u zemlje EU u godišnjim usporedbama jedva bilježi rast – veći je od lanjskog za samo 0,2 posto (potkraj listopada stigao je nadomak 13 milijardi eura), nasuprot onome u zemlje nečlanice Unije, kojima je ove godine plasirana 11 posto veća vrijednost roba (6,7 milijardi).

Usto, uvoz iz EU bilježi rast (za 7,7%), dok je iz ostalih država 4,2 posto manji, što znači da robna razmjena s nečlanicama ublažavajuće djeluje na vanjskotrgovinski deficit. Nešto detaljnija ukupna slika robne razmjene, po djelatnostima i po zemljama, zasad je dostupna za prvih devet mjeseci.

Od dvadesetak djelatnosti Hrvatska suficit (i) ove godine ostvaruje samo u dvije, a to su prerada drva i proizvodi od drva (bez namještaja) te u kategoriji opskrbe vodom i gospodarenja otpadom. Pritom je kod prerade drva iznos u znaku stagnacije (i to nakon lanjskog značajnog pada).

Rast Končara i Podravke
Među djelatnostima koje se u 2024. ističu iznadprosječnim rastom izvoza su, primjerice, naftni derivati (+22,5%), farmaceutika (+16,2%) i proizvodnja vezana uz autoindustriju (22,5%). U isto vrijeme npr. vrijednost izvoza električne energije manja je za čak 34 posto, vrijednost izvezenog namještaja od lanjske je manja za četvrtinu, a tek nešto manji pad (24%) bilježi i izvoz duhanskih proizvoda.

No, ovogodišnja ostvarenja nekih industrijskih perjanica očituju se i u statističkoj slici pojedinih grana prerađivačke industrije. To vrijedi, primjerice, za izvozne rezultate Končara koji evidentno dobro koristi provedbu europskih ciljeva zelene energetske tranzicije.

Tako je Gordan Kolak, predsjednik Uprave, komentirajući 9-mjesečne rezultate na razini Grupe, naveo kako je u izvozu ostvareno 534,3 milijuna eura prihoda od prodaje, što predstavlja rast od čak 32,3 posto, a udio izvoza u prodajnim prihodima time je dosegnuo 72,7 posto.

I Podravka se pohvalila rastom prodaje svojih prehrambenih i farmaceutskih proizvoda na svim važnijim tržištima. Isto vrijedi i za niz drugih izvoznih perjanica, ali ukupno gledano prerađivačka industrija je izvoz povećala za 3,1 posto, uz istodobni porast uvoza za 7,2 posto.

Komentirajte prvi

New Report

Close