EU preko druge zemlje kupuje sve više ruskog goriva i tako puni Putinovu ratnu blagajnu

Autor: Poslovni.hr , 06. prosinac 2024. u 15:23
Russian service members stand on T-72 tanks during military drills held at a firing range amid Russia-Ukraine conflict, in the southern Krasnodar region, Russia, December 2, 2024. REUTERS/Sergey Pivovarov

Indija je, naime, postala vodeći dobavljač goriva za Europu u 2024., zamijenivši Saudijsku Arabiju. Uz to, Indija je počela prihvaćati ruske isporuke putem brodova pod sankcijama EU, što izaziva sve veće nezadovoljstvo unutar same Unije

Europska unija nastavila je kupovati rusko proizvedeno gorivo iz Indije u 2024. godini, što dodatno puni ratnu blagajnu Moskve, pokazuje novo izvješće. Od siječnja do kolovoza EU je kupila gorivo vrijedno gotovo 20 posto više nego prošle godine od tri glavne indijske rafinerije koje prerađuju rusku sirovu naftu, prema analizi koju je pripremio Centar za proučavanje demokracije (CSD) kako piše Politico.

Iako je takav uvoz potpuno legalan, porast je uslijedio unatoč nastojanjima EU-a i njegovih saveznika iz G7 da uvedu ograničenje cijene ruske nafte na 60 dolara po barelu te zabrane izravni uvoz većine ruske nafte u Uniju. Ove brojke jasno pokazuju koliko su te sankcije postale propusne u posljednje dvije godine.

Indija je, naime, postala vodeći dobavljač goriva za Europu u 2024., zamijenivši Saudijsku Arabiju. Uz to, Indija je počela prihvaćati ruske isporuke putem brodova pod sankcijama EU, što izaziva sve veće nezadovoljstvo unutar same Unije.

„Omogućujući trećim zemljama poput Indije i Turske da ponovno izvoze naftne proizvode od ruske nafte, EU omogućuje Kremlju da zamijeni izgubljeno tržište u Europi“, upozorava Martin Vladimirov, viši analitičar u CSD-u, koji je analizirao podatke o carinama i sankcijama.

Dodatni prihodi od tih isporuka pomažu Rusiji da podupre svoju ratnu mašineriju u Ukrajini, s obzirom na rastuće troškove rata, padajući rubalj, eksplozivno povećanje troškova obrane i visoku inflaciju.

Iako su ukupni uvozi goriva iz Indije u EU ove godine pali za 9 posto u odnosu na prošlu godinu, kupnje iz tri indijske rafinerije – RIL Jamnagar, Vadinar i državna New Mangalore – koje prerađuju rusku naftu porasle su za 4 posto. No, iznos koji je EU platio za te isporuke značajno je porastao, što pokazuje da Rusija i dalje ostvaruje velike prihode, unatoč sankcijama.

Iako je teško točno utvrditi koliko je ruske nafte prošlo kroz te rafinerije, izvješće sugerira da su, s obzirom na to da ove rafinerije od Rusije nabavljaju od 30 do 70 posto svoje sirove nafte, dijelomično izvezli prerađenu rusku naftu u EU.

Do kolovoza ove godine, tri spomenute rafinerije izvezle su 6,7 milijuna metričkih tona nafte u EU, ostvarivši prihod od 5,4 milijarde eura.

Moskva je, pak, sve uspješnija u zaobilaženju sankcija EU-a, oslanjajući se na sve veći broj „sjenovitih“ tankera, brodova s nejasnim vlasništvom i nepoznatim osigurateljima, koji isporučuju rusku naftu širom svijeta. Prema podacima CSD-a, ovi tankeri su u prvih osam mjeseci 2024. godine isporučili gotovo tri četvrtine ruske nafte koju Indija uvozi, piše Politico.

Indija također počinje prihvaćati brodove koji su pod sankcijama EU, iako je prethodno odbijala ruske tankere pod zapadnim restrikcijama. Jedan takav tanker, Legacy, nastavio je isporučivati sirovu naftu u Indiju nakon što je stao pod sankcije u lipnju, isporučivši više od 200.000 metričkih tona nafte.

Sve ovo, naravno, u potpunosti je legalno. Međutim, prema Vladimirovu, EU bi trebala zabraniti uvoz naftnih proizvoda iz rafinerija u trećim zemljama koje se oslanjaju na rusku naftu, te odmah zabraniti financijske i trgovinske transakcije s rafinerijama koje su djelomično u vlasništvu ruskih tvrtki.

Iako je Europska komisija, zajedno s tvrtkama koje stoje iza indijskih rafinerija, odbila komentirati ove informacije, izvješće je izazvalo oštre reakcije unutar EU. Unatoč tome, Bruxelles se priprema za svoj 15. paket sankcija protiv Rusije, dok sve više zemalja unutar bloka smatra da EU može malo učiniti kako bi uskratio ruski izvoz izvan Europe.

„Prihvaćanje brodova pod sankcijama EU nije prihvatljivo, ali što tu možemo učiniti?“, rezignirano su komentirali neki diplomati EU-a.

Komentirajte prvi

New Report

Close