U Hrvatskoj je oko 600.000 praznih stanova, no dobar dio vlasnika i kada se odluče iznajmiti, radije biraju kratkoročni najam zbog veće isplativosti. Nakon što vlasnici odluče iznajmljivati svoje nekretnine, mnogi se odlučuju za kratkoročni najam putem online platformi koje omogućuju lakše i brže povezivanje i pružaju veću fleksibilnost. Od studenog ove godine, na hrvatskom tržištu je Flatio, online platforma za najam smještaja koja nudi fleksibilne boravke bez pologa diljem svijeta. Flatio je preuzeo Trawerk, hrvatsku platformu za srednjoročni najam nekretnina. Tom je akvizicijom Flatio obogatio portfelj s 860 novih iznajmljivača i 1063 nove smještajne jedinice iz Hrvatske, dok ukupno nude 1453 smještajne jedinice.
Iako su popularne, platforme za najam mogu biti štetne jer smanjuju ponudu dugoročnih stanova, zato što vlasnici radije iznajmljuju turistima zbog veće isplativosti, što rezultira višim cijenama najma za lokalne stanovnike. Unatoč tome, popularnost takvih platformi raste. O njihovoj najnovijoj akvizicija, kao i ciljevima za hrvatsko tržište najma, razgovarali smo s Radimom Rezekom, glavnim izvršnim direktorom i suosnivačem Flatia.
Kako je došlo do odluke o širenju na hrvatsko tržište i akviziciji Trawerka?
Prvi nas je kontaktirao Sven Sić, suosnivač Trawerka, prije dvije godine nakon što su primili investiciju od Fill Rouge Capitala. To je bilo godinu dana nakon što smo akvizirali sličan projekt u Portugalu – NomadX. Nismo odmah postigli dogovor, ali ovog ljeta Ivan Petričević iz Trawerka me kontaktirao i uspješno smo sve finalizirali. Taj potez predstavlja strateško širenje, slično našem uspješnom integriranju u Portugalu.
Kako Flatio osigurava profit i vlastitu financijsku stabilnost dok istovremeno nudi karakteristike kao što su najmovi bez depozita i fleksibilnost za stanare i najmoprimce?
Flatio se ističe kao jedan od najučinkovitijih startupova u području nekretnina u Europi. Naša jedinična ekonomija je snažna, s troškovima stjecanja najmoprimaca ispod 10 posto naših ukupnih prihoda. Naš siguran ekosustav učinkovito upravlja desecima tisuća rezervacija, pri čemu se sve uplate obrađuju putem Flatia kako bi se spriječile prijevare i smanjila otkazivanja. Naše partnerstvo s AXA-om za osiguranje najmodavaca dodatno povećava sigurnost, čineći naš model bez pologa održivim i privlačnim. Ta učinkovitost doprinijela je tome da je Flatio postao profitabilan još 2018., omogućujući nam održivo poslovanje bez potrebe za daljnjim prikupljanjem sredstava.
S obzirom da se vaša tvrtka fokusira na digitalne nomade, koliko su oni zainteresirani za dolazak i najam u Hrvatskoj?
Tijekom zimskih mjeseci primijetili smo značajan interes Amerikanaca i drugih međunarodnih najmoprimaca, privučenih sve većim statusom Hrvatske kao središta za digitalne nomade. Izvrsna klima, gastronomija, pristupačnost i obalni gradovi čine Hrvatsku izuzetno privlačnom, što potvrđuju i njezini visoki plasmani na NomadList.com.
Kako gledate na hrvatsko tržište nekretnina koje ima veliki problem sezonalnosti? Vjerujete li da će vaša platforma promijeniti domaće trendove najma i popularizirati dugoročne najmove?
Hrvatsko tržište nekretnina doista je sezonski uvjetovano, s velikim oslanjanjem na ljetni turizam. Tijekom ljeta postoji značajan porast turizma, što potiče potražnju za kratkoročnim najmovima. Flatio platforma nastoji ublažiti te fluktuacije nudeći cjelogodišnja rješenja za najam, što najmodavcima osigurava stabilan prihod, a najmoprimcima veću fleksibilnost pri zakupu. Naša tehnologija pojednostavljuje proces najma, čineći dugoročne najmove privlačnijom opcijom i potencijalno transformirajući tržište najma u Hrvatskoj.
Koje mjere je Flatio implementirao za rješavanje izazova kao što su rizik od prijevara i prijevare s lažnim oglasima koje mogu nastati na online platformama?
Implementirali smo stroge sigurnosne mjere upravljajući svim uplatama za najam i osiguravajući da se sredstva isplaćuju tek nakon potvrde useljenja. Također, borimo se protiv prijevara s lažnim identitetom, surađujući s lokalnim vlastima kako bismo pomogli u istragama i educirali korisnike o sigurnim praksama najma. Taj sveobuhvatni pristup učinkovito je zaštitio naše korisnike od prijevara.
Kojim KPI-jevima Flatio daje prioritet prilikom mjerenja uspjeha?
Naši primarni KPI-jevi uključuju rast broja aktivnih oglasa, volumen rezervacija, stopu zadržavanja korisnika, prosječan prihod po korisniku, neto promotivni rezultat (NPS), stopu popunjenosti i penetraciju na ključnim tržištima. Ove metrike pomažu nam u procjeni uspješnosti naše platforme i usmjeravaju naše strateške odluke.
Kakva vam je bila poslovna 2024.? Koje su Flatiove financijske projekcije i ciljevi rasta za 2025.?
Ova nam je godina bila izuzetno uspješna, posebno u pogledu ponude, s više od 6000 novih oglasa koji su se organski pridružili platformi. Financijski smo izbalansirali naš proračun i zabilježili rast operativnih profita s 50 na 60 posto. Za 2025. godinu, naš je cilj povećati potražnju najmoprimaca kako bismo podigli stope popunjenosti, a također se pripremamo za naš Series A krug financiranja koji će omogućiti globalnu ekspanziju.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu