Kako je jedan vlak promijenio bogatu i razvijenu državu

Autor: Tina Lakić , 30. studeni 2024. u 10:08
FOTO: Unsplash

Šezdeset godina prošlo je od premijerne vožnje prvog brzog vlaka na svijetu. Velikom brzinom on vozi duž onoga što je nazvano ‘Nova Zlatna ruta’.

Putnici na peronu 19 na Tokijskom kolodvoru, užurbanom katedrali modernog željezničkog putovanja, teško mogu povjerovati da je prošlo 60 godina od kada je prvi Shinkansen vlak krenuo odavde, na put prema lučkom gradu Osaki.

Nepogrešivo prepoznatljiv po svom upečatljivom, nagnutom nosu i zaobljenim aerodinamičkim linijama, Shinkansen je bio prvi brzi vlak na svijetu i ubrzo je postao poznat diljem svijeta pod engleskim nazivom: ‘bullet train’.

Ta ultra-brza linija između Tokija i Osake – Tokaido Shinkansen – postala je poznata putnicima kao ‘Zlatna ruta’, vozeći putnike između dva velika japanska grada i prolazeći kraj veličanstvenog Mount Fujija i drevne prijestolnice Kyota za manje od dva i pol sata. Među mnoštvom ljudi koji ulaze i izlaze iz Shinkansen vlakova (koji su poznati po svojoj točnosti do minute), bio je i Naoyukija Uena, bivši vozač Shinkansena koji je sada visoki izvršni direktor u Central Japan Railway Company.

Od uvođenja vlaka, Shinkansen prevezao nevjerojatnih 6,8 milijardi putnika širom Japana, otkrio je za BBC.

Ponosan sam na Shinkansen, rekao je.

Od kada je prva ruta otvorena 1964. godine, Shinkansen mreža se znatno proširila, pa je putnicima lakše i brže istražiti dramatične krajolike i udaljene gradove Japana. Danas postoji devet Shinkansen linija diljem zemlje. Pokrivaju otoke Hokkaido, Honshu i Kyushu.

U ožujku 2024. godine, otvoreno je najnovije proširenje linije Hokuriku Shinkansen, koje povezuje rutu s Tsurugom. Linija Hokuriku nazvana je ‘Nova Zlatna ruta’, a ona je bila osnovna dionica putovanja od Tokija do Osake u sklopu BBC serije The World’s Greatest Train Journeys. Zaljubljenik u vlakove Paul Carter koristioje Shinkansen kao osnovu svog putovanja, ali je također povezao s drugim lokalnim uslugama i linijama.

Brzi vlakovi prvo su počeli prometovati u Japanu. 1964. godine počeo je voziti slavni Shinkansen, u svijetu odmah preimenovan u “vlak-metak”. Japanci su jedan duži period suvereno vladali brzom željeznicom, potom su se utrku uključili i Francuzi sa svojim TGV-om, uslijedile su i druge države zapadne Europe. U 21. stoljeću dominaciju je preuzela Kina.

“Dio briljantnosti balističkog vlaka je u tome što vas može izbaciti iz grada u vremenu koje se čini kao da nije prošlo ni sekunde, dajući vam slobodu da brzo istražite skrovite kutke Japana. Izašavši iz Shinkansena u Toyami, samo dva sata od Tokija, uzeo sam mali vlak jedne linije do zadivljujućeg grada Unazuki Onsen. Poznat po svojim tradicionalnim japanskim vrućim izvorima (onsen) i smješten u zadivljujućem okruženju Kurobe klanca, izgledalo je kao milijun kilometara daleko od užurbanog tempa tokijske metropole. Vrući izvori su toliko povezani s tim gradom da na kraju platforme željezničke postaje postoji čak i vrući spa za noge”, piše Carter.

FOTO: Unsplash

Iako su izuzetno opuštajući, onseni nisu za slabe: voda je bila oko 40 °C, a ponekad mogu biti još i topliji.

U Japanu je mnogo aktivnih vulkana, pa imaju i puno vrućih izvora diljem zemlje.

“Dragulj Unazuki Onsena, međutim – barem za ljubitelje vlakova poput mene – je Željeznica Kurobe klanca, uskotračna linija izvorno izgrađena za opskrbu tijekom gradnje ogromne Kurobe brane. Smještena u šumovitom klancu i prolazeći kroz 20 km zaista zadivljujuće prirodne ljepote, savršena je prilika za povezivanje s prirodom.

Vraćajući se na Shinkansen, zatim sam krenuo prema gradu koji je povijesno poznat po samurajima i zlatu: Kanazawa. Poznat po proizvodnji 99 posto japanskog zlatnog lista, Kanazawa je grad u kojem stari i novi svijet koegzistiraju, no na neki način uspio je ostati živahno i dinamično mjesto, a opet iznenađujuće mirno. Nakon što sam kušao sladoled prekriven zlatnim listićima, bilo je vrijeme da se ponovno ukrcam na vlak”, piše Carter koji je potom posjetio i razoreni grad Wajima na poluotoku Noto.

Na Novu godinu 2024. godine, potres magnitude 7,6 razorio je grad i veći dio okolnog područja. Zbog štete, trenutno nije moguće doći do grada željeznicom. Umjesto toga, putovanje je uključivalo mali lokalni vlak do grada Anamizu, a zatim brzu vožnju do Wajime.

Međutim, ono što je stiglo na stanicu nije bio običan vlak; imao je Pokemon-tematske vagone ukrašene šarenim likovima iz popularnog japanskog crtića, uključujući Pikachu i Bulbasaura. Ovaj vlak je uveden kako bi donio radost djeci koja su pretrpjela posljedice potresa.

Vožnju je nastavio Shinkansenom da dovrši svoje putovanje do Osake, drugog japanskog grada.

“Napuštajući ruralni Japan i putujući natrag u urbani splet zemlje, razmišljao sam o tome koliko se Japan promijenio u posljednjih 60 godina. Danas je to zemlja ispunjena ultra-modernim gradovima i najnovijim inovacijama, ali njezini ljudi izuzetno cijene svoje drevne tradicije i ruralne korijene. Na neki način, Shinkansen, koji povezuje gusto naseljena urbana središta i udaljena područja zemlje, simbolizira Japan u cijelosti: naciju koja se kreće prema budućnosti, a istovremeno čvrsto drži svoju prošlost.

Japan je zemlja koja ima mnogo toga za istražiti, s nevjerojatnim ekstremima i kontrastima. Shinkansen je transformirao zemlju omogućivši putnicima da dođu do najudaljenijih dijelova u iznenađujuće kratkom vremenu. Da, brza željeznica je sve o tome da dođete od točke A do točke B što je brže moguće. Ali ona također nudi mnogo više od toga. Ona pruža priliku da siđete, da uživate u okolici i da stvarno izađete izvan staza. Sretan rođendan, Shinkansen. Za sljedećih 60 godina”, napisao je Carter.

Komentirajte prvi

New Report

Close