Na valu većih plaća rekordna potrošnja na Crni petak

Autor: Josipa Ban , 29. studeni 2024. u 21:01
Foto: Emica Elvedji / Pixsell

U predblagdanskoj sezoni sniženja trgovcima se smiješi oko 137 milijuna eura prometa.

Rekordna potrošnja bit će ostvarena ove godine tijekom Crnog petka i bit će veća za 10 milijuna eura u odnosu na prošlu godinu, procjenjuju iz Hrvatske gospodarske komore (HGK). Građani bi u periodu sniženja i rasprodaja, koji su uvod u predblagdansku potrošnju, mogli potrošiti čak 137 milijuna eura, gotovo osam posto više nego lani.

Procjene Sektora za trgovinu HGK-a temelje se na pozitivnim makroekonomskim pokazateljima kao i činjenici da promet u trgovini na malo raste od početka ove godine. Međutim, podaci iz sustava fiskalizacije Porezne uprave o broju i iznosu računa u trgovini na malo, osim trgovine motornih vozila i motocikala, kažu da su građani od kraja ljeta ipak malo pritegnuli “uzde” potrošnje. Inflacija je, očigledno, učinila svoje, a povećana potrošnja do koje je dijelom došlo i zbog rasta plaća u javnom sektoru u prvom dijelu godine, napokon je malo obuzdana. No, Crni petak, dan na koji trgovci nude popuste, povećava apetite. Kupci ga koriste kao priliku da nabave božićne poklone ili proizvode koje dugo žele no ne mogu si ih priuštiti, objašnjavaju trgovci.

Raspon popusta u Hrvatskoj vrlo je šarolik, no i dalje nije kao onaj koji uživaju potrošači u Americi. Neki se pritom žale da je došlo do zlouporabe i manipulacije tog događanja.

Iako je to prilika trgovcima da se riješe zaliha prije inventura na kraju godine, a kupcima da po povoljnijim cijenama kupe proizvode (najčešće je tehnologiju, elektroniku te odjeću i obuću u Hrvatskoj), neće se svi trgovci uključiti u Crni petak. Predsjednik Udruge eCommerce Hrvatska Marcel Majsan, koja okuplja više od 500 web trgovaca, kaže da njihovo istraživanje pokazuje da će se u akcije uključiti više od 60 posto internet trgovina. “Zanimljivo je da više njih kreće s akcijama već početkom studenoga, dok manji broj sudjeluje samo za vrijeme trajanja službenog Crnog petka”, ističe Majsan dodajući da se prodaja u tim danima oko njega može povećati između 30 i 50 posto u usporedbi s običnim danima.

Maksimalno transparentni

“Crni petak postao je važan događaj za trgovce diljem svijeta, uključujući i Hrvatsku, zbog povećane mobilizacije potrošnje i poticanja kupovine putem online kanala”, ističe.

U njemu od početaka sudjeluje i HGSPOT, jedna od prvih domaćih trgovina informatičke i elektroničke opreme. Voditeljica komunikacija i marketinga Vedrana Lončar kaže da je Crni petak jedna od najkompleksnijih akcija koju organiziraju.

“Od samih početaka prigrlili smo ideju da je riječ o događanju rasprodaje posljednjih komada proizvoda kako bi se pripremili za božićne akcije i kampanje. Tako je doživljavamo od početaka, a i danas, za razliku od brojnih drugih”, ističe. Ponuda sniženih artikala u HGSPOT-u, u kojoj će biti 1200 proizvoda, kupcima će stoga biti dostupna samo četiri dana, od petka do ponedjeljka. “Ponudit ćemo široku paletu proizvoda koji uključuju posljednje komade koje imamo na lageru. Također, u ponudi će biti izložbeni, odnosno demo proizvodi koje nudimo po iznimno velikim popustima”, objašnjava. Ideja je dakle, riješiti se zaliha te otvoriti prostor novim proizvodima. Pritom su, napominje, maksimalno transparentni prema kupcima te im na svojim internetskim stranicama daju jasne i točne informacije o stanju zaliha na webu i u fizičkim trgovinama.

“Kada tako radite onda ova akcija uistinu bude vrlo zahtjevna jer uoči nje moramo točno provjeriti sve što imamo kako bismo kupcima mogli dati točne informacije”, ističe. Stoga, pomalo, zamjera “neredu” u koji smo pretvorili Crni petak. Ovaj dan, odnosno vikend akcija, u Hrvatskoj se pretvorio u tjedan pa i čitav mjesec sniženja koja se reklamiraju kao Crni petak. “Pitam se je li se, zbog jakih marketinških kampanji koje traju praktički cijeli mjesec, izgubio model i osnova te akcije”, upozorava.

Unatoč kampanjama koje traju cijeli mjesec, u studenom u odnosu na listopad, podaci iz sustava fiskalizacije Porezne uprave još uvijek ne bilježe veću prodaju (iako će veći broj transakcija vjerojatno uslijediti danas i tijekom vikenda). U listopadu je u trgovini na malo potrošeno 2,2 milijarde eura, a do 27. studenoga 1,8 milijardi. Lani je, inače, samo tijekom Crnog petka potrošeno 76,7 milijuna eura, 17 posto više nego u 2022.

Poziv na oprez

Iz HGSPOT-a kažu da će se njihovi popusti kretati čak do 80 posto. Najviši popusti moći će se ostvariti na izložbene proizvode, ovisno o njihovom stanju, kao i one kojih je najmanje na skladištu. Ipak, popustima kakvima svjedoče Amerikanci ne možemo se nadati. “Mi nemamo veličinu tržišta i količine kao Amerika gdje popusti idu i do 50 posto, čak i na tehniku. No, vjerujem da i kod nas možemo očekivati značajne popuste u pojedinim sektorima”, ističe Majsan.

Također, iz HGSPOT-a, koji broji ukupno 11 fizičkih trgovina diljem Hrvatske, očekuju, a što sugeriraju i trendovi, rast web trgovine koja kupcima ipak ostavlja više izbora. Majsan pritom dodaje da će sigurno biti mnogo lažnih lažnih stranica kojima je cilj krađa podatka s kartice. “Uključite dodatan oprez”, savjetuje Majsan. Dodaje da treba dodatno provjeriti podatke o prodavatelju na stranici ako je cijena neobično niska. Provjeru mogu napraviti i na njihovim stranicama, a iz Hrvatske udruge banaka potrošačima poručuju da vjerodostojnost provjere na stranici scamadviser.

Ti savjeti dobro će doći i tijekom prosinca, mjeseca u kojem se tradicionalno najviše troši. Iz HGK-a procjenjuju da će i u tom mjesecu, kao i tijekom Crnog petka, potrošnja rasti te prijeći 3,3 milijarde eura, u odnosu na 3,1 milijardu koliko je potrošeno u istom periodu lani.

Komentirajte prvi

New Report

Close