Potrošačke cijene u Hrvatskoj porasle su u listopadu 2,2 posto na godišnjoj razini, objavio je u petak Državni zavod za statistiku (DZS) s naglaskom da je time prekinut višemjesečni trend usporavanja inflacije na godišnjoj razini. Riječ je o drugoj procjeni indeksa potrošačkih cijena, koje su potvrdile preliminarne ocjene kretanja cijena. Na mjesečnoj razini, u odnosu na rujan inflacija bila u prosjeku veća za 1,1 posto.
Nakon svibanjskih 3,3 posto, lipanjskih 2,4 posto, srpanjskih 2,2 posto, 1,8 posto u kolovozu te rujanskih 1,6 posto, u listopadu je prekinut trend usporavanja godišnje inflacije.
Prema harmoniziranom indeksu, koji omogućuje usporedbu inflacije po EU zemljama, cijene dobara i usluga za osobnu potrošnju u listopadu su u odnosu na rujan 2024. u prosjeku bile više za 0,8 posto, dok su u odnosu na listopad 2023. godine porasle za 3,6 posto.
Vode hoteli i restorani
Cijene, ponovno, predvodi kategorija restorana i hotela u kojima su cijene 10,6 posto više nego prije godinu dana. Slijede razna dobra i usluge sa 6,7 posto, obrazovanje s 5,3 posto, zdravlje te rekreacija i kultura s po 5,2 posto, hrana i bezalkoholna pića s 4,8 posto, alkoholna pića i duhan s 3,5 posto, kategorija pokućstva, opreme za kuću i redovito održavanje kućanstva s 0,9 posto, te naposljetku, kategorija stanovanja, vode, električne energije, plina i ostalih goriva, s rastom od 0,2 posto. Državni statističari niže cijene zabilježili su u tri kategorije: komunikacijama (6,3%), prijevozu (2,5%) te odjeći i obući koja je u prosjeku jeftinija 0,3 posto.
Promatraju li se glavne komponente indeksa, usluge su na godišnjoj razini poskupjele 5,1 posto. Cijene hrane, pića i duhana porasle su za 4,6 posto, a industrijskih neprehrambenih proizvoda bez energije za 0,6 posto.
Istodobno, energenti su u godinu dana pojeftinili 4,5 posto. Na mjesečnoj razini najveći rast cijena od rujna do listopada zabilježen je kod odjeće i obuće od 10,5 posto. Slijedi obrazovanje, stanovanje, voda, električna energija, plin i ostala goriva povećanjem od 1,8 posto, dok su hrana i bezalkoholna pića skuplja 1,1 posto.
Jeftinija komunikacija
U mjesec dana cijene u komunikacijama niže su 2,5 posto, rekreaciji i kulturi 0,6 posto, restoranima i hotelima 0,3 posto te 0,2 posto u prijevozu. Prema glavnim komponentama indeksa, na mjesečnoj razini porast ostvaren je kod industrijskih neprehrambenih proizvoda bez energije, za 2,7 posto, kod energije za 1,5 posto te hrane, pića i duhana, za jedan posto. S druge strane, kod usluga je zabilježen pad cijena za 0,5 posto, zaključuju iz DZS-a.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu