PD Analitika
Turistička ponuda

Koje će sadržaje iduće godine tražiti putnici?

Hrvatska se ističe po privlačenju novih gostiju u zimskom turizmu, njih 22 posto, po čemu je najbolja među deset najtraženijih. ali I najgora prema ponovnom vraćanju turista.

Dragana Radusinović
10. studeni 2024. u 08:56
Foto: SHUTTERSTOCK

U narednoj, 2025. godini turistički će putnici tražiti destinacije izvan utabanih ruta, više muškaraca putovat će zajedno, ali bez žena, a tražene će biti ponude u kategoriji noćnog turizma, samo su neki od naglasaka brojnih istraživanja koja propituju želje, potrebe i interese turista za iduću godinu.

Uvijek imajući na umu pitanje kreiraju li istraživanja trendove ili se trendovi rađaju iz istraživanja, pretražili smo ono čemu će turisti u narednom periodu težiti.

Putnički entuzijazam među Europljanima ne posustaje, pa kako je izvijestila Europska komisija za putovanja, neprofitna organizacija koja obuhvaća 36 nacionalnih turističkih organizacija u zimskom periodu do ožujka 2025. na put se planira otisnuti 73 posto Europljana, šest posto više u usporedbi s prošlom godinom.

No, samo 44 posto njih su u potpunosti ili djelomično već rezervirali svoja putovanja što je za 12 posto ispod razine predljetnih rezervacija. Hotele u zimskom periodu preferira 54 posto Europljana, dok ih je takav smještaj lani preferiralo nešto manje.

Gotovo polovica putnika, njih 46 posto kažu da bi radije potrošili svoj novac na putovanje svojeg života nego ga ostavili u nasljedstvo.

Fokus na manja mjesta

Njihovo istraživanje pod nazivom ‘Praćenje raspoloženja za putovanja unutar Europe’ prvi se put pozabavilo i vrstama destinacija kakve Europljani preferiraju. Rezultati su pokazali da 51 posto ispitanika prebacuje fokus na manje poznata mjesta. “Manje turističke destinacije traži 38 posto turista, dok 18 posto njih planira tražiti udaljena, nova mjesta s minimalnom infrastrukturom, a 9 posto njih zabrinuto je zbog prekomjernog turizma”, podatak je iz istraživanja.

U izvješću se tumači da je tome tako zato što većina ljudi izgleda želi izbjeći prenapučenost na popularnim mjestima, pa se može reći da su se turisti složili s lokalnim stanovnicima najpopularnijih destinacija koji prosvjeduju protiv pretjeranog broja gostiju.

Europljani u zimskoj sezoni do ožujka 2025. najviše žele putovati u Španjolsku, Francusku i Italiju koje je biralo između 6 i 8 posto ispitanika, dok je Hrvatsku biralo svega 4,1 posto ispitanih, manje nego Njemačku, Austriju i Grčku, ali više nego Ujedinjeno Kraljevstvo, Portugal i Belgiju, koje čine 10 najtraženijih europskih destinacija i među kojima je Hrvatska na sedmom mjestu.

Ipak, Hrvatska se u istraživanju istaknula po privlačenju novih gostiju u zimskom turizmu, njih 22 posto po čemu je najbolja među deset najtraženijih, ali najgora je prema ponovnom vraćanju turista budući da ih se vraća samo 8 posto, najmanje među svima. U Španjolsku se primjerice u ponovni posjet vraća 17 posto turista. Za četiri posto više Europljana ove će zime putovati s obiteljima nego lani, njih ukupno 34 posto, dok će 37 posto ljudi putovati s partnerima, 13 posto s prijateljima, a 11 posto sami.

Foto: Shutterstock

Više se troši

Rastu i iznosi koje turisti na svojem putovanju planiraju potrošiti, za pet posto. Pao je udio onih koji će trošiti najmanje, do 500 eura sa 17 posto na 14 posto u godinu dana, a udio onih koji će trošiti više od 2,5 tisuće eura porastao je s 11 posto na 13 posto u odnosu na lanjsku jesensku anketu.

Udio turista koji će trošiti između 501 i tisuću eura ostao je stabilan na 27 posto, dok je udio onih koji planiraju trošiti između 501 i 1000 eura pao s 21 na 20 posto, ali je zato udio turista koji planiraju potrošnju između 1,501 i 2,500 eura narastao s 23 na 26 posto. Zanimljivo je i da potražnja za putovanja avionom ostaje tradicionalno visoka, preferira je 53 posto putnika, dok je sklonost ka putovanju automobilom pala na najnižu razinu s 25,8 posto izbora. Putovanje automobilom lani je biralo 28,6 posto putnika.

Globalna nestabilnost i ratni sukobi nisu najveća briga Europljana željnih putovanja. Najviše njih, 18,8 posto zabrinuto je zbog toga što im putovanja radi inflacije poskupljuju, a 13,2 posto brine nastavak konflikta između Rusije i Ukrajine, dok se 8,6 posto njih brine zbog potencijalnog utjecaja aktualne bliskoistočne krize na sigurnost putovanja.

Unatoč sve glasnijem naglašavanju važnosti borbe protiv klimatskih promjena, svega 5,2 posto turista zabrinuto je oko toga koliko njihova putovanja štete okolišu. Da su im njihovi novčanici važniji od sigurnosti Europljani su pokazali i odgovorivši na pitanje kako rangiraju kriterije po kojima biraju destinaciju na koju žele putovati. Sigurnost je kao prioritet pojedinačno dobila najviše glasova 17,5 posto, ali su je dva parametra vezana za financije zajedno premašila.

Financijski povoljne i atraktivne ponude važne su u izboru destinacije za 12,3 posto ispitanika, dok je za 8,6 posto njih važno da su troškovi života na destinaciji koju biraju niski. Za 21 posto ispitanika prioritetan je kriterij vezan uz troškove.

Iako je utjecaj njihova putovanja na klimu važan za samo 5,2 posto ispitanika, njih 18 posto prati vremensku prognozu kada biraju putovanje, 14,4 posto izbjegava destinacije s ekstremnim temperaturama, a 14,2 posto bira destinacije s umjerenim temperaturama zraka.

60

posto ispitanika traži putovanja za koja vjeruju da im mogu produljiti život

Koje destinacije se ističu?

Trendovi se ne prate samo za zimska putovanja već je njihovo detektiranje u punom jeku i za cijelu iduću, 2025. godinu. Istraživanje turističke tvrtke Expedia ‘Unpack ’25’ slaže se onim Europske komisije za putovanja kad je riječ o rastu interesa za destinacije koje su trenutačno izvan utabanih turističkih ruta. Expedijin popis destinacija izvan poznatih ruta pretražuje sve više ljudi i sada se već zovu destinacijama u usponu koje tražilice smještaja, odnosno portali namijenjeni njegovu rezerviranju poput Expedije pojačano reklamiraju.

U istraživanju ‘Unpack 25’ 63 posto ispitanika reklo da je će u svojem idućem putovanju posjetiti destinaciju izvan popularnih ruta. Riječ je, prema Expedijinu popisu zapravo o destinacijama koje su blizu najpopularnijih odredišta i potrebno je samo malo skrenuti prema njima. Najtraženije takve destinacije redom su francuski Remis, kada se skrene od Pariza, talijanska Brescia kraj Milana, meksički Cozumel kraj poznatijeg Cancuna, Santa Barbara kraj Los Angelesa u SAD-u, Waikato kraj Aucklanda u New Zelandu, potom španjolska Girona u blizini Barcelone i Fukuoka u Japanu koja se nalazi blizu Tokija. Umjesto popularnog Dubaija, tu je obližnji Abu Dhabi, a na Tajlandu izvan glavne rute na kojoj je Phuket nalazi se Krabi dok se u Kanadi od Calgaryja skreće prema mjestima Canmore i Alberta.

Hrana je na putovanjima važna jer podaci globalnog istraživanja pokazuju da 39 posto putnika obično posjećuje trgovinu mješovitom robom, a 44 posto kupuje lokalnu robu koju ne mogu nabaviti kod kuće.

Expedijino istraživanje naglašava dva trenda, a to su ‘JOMO Putovanja’ kao suprotnost FOMO putovanjima. Potonje znači Fear of missing out, odnosno strah da će nešto biti propušteno pa nastojanje da se konzumira i doživi što više sadržaja, dok JOMO znači potpuno suprotno Joy of missing out, odnosno radost u propuštanju što znači da putnici, njih 62 posto kažu kako traže putovanja na kojima će smanjiti stres i anksioznost i povezati se s ljudima koje vole.

Stoga u Expediji očekuju rast potražnje za kako ističu šarmantnim kućama na plaži, osamljenim kolibama uz jezera ili udobnim kolibama u planinama. Traženi su bazeni, mirni vrtovi, hidromasažne kade, spa centri i trijemovi koji pomažu ljudima da se opuste i odvoje od svakodnevice.

Od prirodnih fenomena putnici najviše žele vidjeti polarnu svjetlost, njih 61 posto, geološke fenomene poput vulkana, gejzira i toplih izvora, njih 30 posto. Godišnja predviđanja Booking.com-a za 2025. također ukazuju da će turisti tražiti destinacije izvan utabanih staza, rasti će važnost održivosti, mješavina welnessa i avanture postat će veći prioriteti poticati na odabir putovanja, a putni planovi će se vrtjeti i oko noćnih aktivnosti u prirodi. Prema Booking -u raste i značaj obiteljskih vrijednosti. Traže se smisao i svrha putovanja.

Expedijino istraživanje naglašava važnost ‘JOMO Putovanja’ što znači Fear of missing out. Riječ je o strahu da će nešto biti propušteno.

Noćni turizam

Kao najvažniji trend za 2025. istraživanje Booking.com-a ističe noćni turizam, pa kažu da vlada neviđen entuzijazam među putnicima koji traže područja tamnog neba kako bi se divili Sunčevom sustavu i promatrali zvijezde. Više od 60 posto ispitanika u istraživanju reklo je kako razmatraju posjet odredištima s ograničenim svjetlosnim onečišćenjem kako bi se približili svemiru.

Tumači se da je motivacija za ovakvim željama i u rastu globalnih temperatura zbog čega ljetni dani postaju neizdržljivi, a 61 posto ispitanika kažu da žele provoditi manje vremena na suncu. Čak 60 posto ispitanika traži putovanja za koja vjeruju da im zahvaljujući opuštanju mogu produljiti život.

Značajan trend je i rast interesa za putovanjima na koja muškarci idu sami, a fokus takvih putovanja je zdravstvena dobrobit i osobni rast, a osim Booking.com-a isti trend pokazalo je i istraživanje tvrtke Omio. Booking tumaču da je takva potražnja rezultat pritisaka modernog života je 29 posto muškaraca traži odmor, 23 posto prioritetom smatra mentalno zdravlje, a 14 posto ih traži hvatanje u koštac s osjećajem usamljenosti.

Uz nastavak sve učestalijeg korištenja alata koji korite umjetnu inteligenciju u planiranju svojih putovanja, među pet najvažnijih trendova za 2025. prema Bookingovu istraživanju smjestilo se trošenje nasljedstva svoje djece. Gotovo polovica putnika, njih 46 posto kažu da bi radije potrošili svoj novac na putovanje svojeg života nego ga ostavili u nasljedstvo.

Trend je izrazito jak među Baby boom generacijom, rođenima između 1946. i 1964., među kojima bi 49 posto ispitanika radije putovalo nego novac ostavilo djeci. No, budući da 58 posto putnika u istraživanju kaže kako su im putovanje ili dio putovanja platili roditelji može se zaključiti da su djeca dobila priliku sudjelovati u trošenju nasljedstva koje neće dobiti. Očekivani rast međugeneracijskih putovanja ukazuje na davanje prednosti zajedničkim iskustvima u odnosu na materijalno bogatstvo, a 80 posto baby boomera reklo je da će rado financirati ljetovanja svojoj djeci i unucima.

New Report

Close