Nikada više novca za startupe, čak i previše za kvalitetu koju nude

Autor: Josipa Ban , 27. listopad 2024. u 22:00
Osnivači, da bi bili privlačni VC fondovima, moraju mjesečno rasti od 20 do 30 posto. ‘Ako to ne možete, onda niste VC slučaj’, kaže Stevica Kuharski/D. Višnjić/PIXSELL

Na jednom od najvažnijih domaćih startup natjecanja odabrani najbolji, ali i poslane poruke osnivačima.

Startup Factory, akceleracijski program ZICER-a, Zagrebačkog inovacijskog centra, kao i sam ZICER, nesumnjivo su imali veliku i važnu ulogu u izgradnji ekosustava koji potiče rast i razvoj mladih, tehnoloških kompanija.

ZICER je, dapače, bio među prvima koji je to činio kroz prostor, programe, laboratorije, ali i natječaje kao što je Startup Factory kroz koje su najbolji dobivali prvi kapital za razvoj i stavljanje na tržište poslovne ideje ili proizvoda.

Što investitori traže?
“Bazirani smo na organskom rastu startupa, a njihova je uspješnost, kada se gleda globalni prosjek, mnogo veća. Tome svjedočimo i u ZICER-u. Oko 80% startupa koji su prošli naše programe su samoodrživi. Mi nismo tu da stvaramo jednoroge već održive startupe”, ističe Frane Šesnić, direktor ZICER-a, na konferenciji Zagreb Connect, na kojoj se već 9. godinu biraju najbolji startupi u dva programa (Startup Factory i Tech Transfer).

Šesnić tome dodaje da razvoj startup ekosustava u Hrvatskoj dobro napreduje. Dapače, kaže, niti u programima, mogućnostima i znanjima ne zaostajem za svjetskim standardima. Ne zaostajemo niti u količini novca koja stoji na raspolaganju startupima, smatraju neki.

Pozamašnih 230 milijuna eura

Samo venture capital fondovi, čijih je šest predstavnika sudjelovalo na panelu, raspolažu s 230 milijuna eura kapitala.

“Za startupe nikada nije bilo bolje. Čak bih rekao da je količina novca na tržištu prevelika za kvalitetu projekata”, rekao je Tomislav Nikočević, partner u SQ Capitalu na panelu o ulozi investitora i VC fondova u kreiranju startup ekosustava koji se održao u sklopu Zagreb Connect konferencije.

Primjerice, samo venture capital fondovi, čijih je šest predstavnika sudjelovalo na panelu, raspolažu s 230 milijuna eura kapitala. Kako do njega? Najvažniji će biti tim, posvećenost, globalne ambicije, ali i pravi fond.

Također, investitori ne traže osnivače koji su zaljubljeni u svoj proizvod, rekao je Stevica Kuharski, partner u Fil Rouge Capitalu.

“Morate biti zaljubljeni u problem. Ako ste zaljubljeni u proizvod, nećete razumjeti tržište i kupce”, poručuje. Dodaje tome i da osnivači, da bi bili privlačni VC fondovima, moraju mjesečno rasti od 20 do 30 posto. “Ako to ne možete onda niste VC slučaj”, ističe.

Dalibor Marijanović, partner u Vesna Capitalu naglašava važnost brzog djelovanja. Primjerice, ako tehnologija brzo napreduje, osnivač svoj proizvod jednakom brzinom, ako ne i brže, mora biti u stanju prilagoditi potrebama tržišta.

Domaći osnivači, ali i oni u regiji, morat će poraditi i na vještinama prodaje i marketinga, kaže Domagoj Oreb, managing partner u Feelsgoodu. “Našim osnivačima ne nedostaje znanja i poznavanja tehnologije, no slabi su u prodaji i marketingu”, upozorava.

Pobjednici Connecta
Svi ti savjeti dobro će doći mladim timovima, sudionicima natjecanja Startup Factory i Tech Transfer, posebno ovogodišnjim pobjednicima. Tu su u programu Startup Factory tim DELTAsort koji je razvio robotski sustav za automatsko sortiranje otpada te tim Calirad koji je pobjednik programa Tech Transfer, a koji razvija alarmni sustav za gledatelje reli utrka na opasnim pozicijama.

Svi nagrađeni timovi, te četiri startupa iz programa Global Growth, podijelili su 200 tisuća eura. A možda i došli na radar nekom od VC fondova.

Komentirajte prvi

New Report

Close