Startup Factory, akceleracijski program ZICER-a, Zagrebačkog inovacijskog centra, kao i sam ZICER, nesumnjivo su imali veliku i važnu ulogu u izgradnji ekosustava koji potiče rast i razvoj mladih, tehnoloških kompanija.
ZICER je, dapače, bio među prvima koji je to činio kroz prostor, programe, laboratorije, ali i natječaje kao što je Startup Factory kroz koje su najbolji dobivali prvi kapital za razvoj i stavljanje na tržište poslovne ideje ili proizvoda.
Što investitori traže?
“Bazirani smo na organskom rastu startupa, a njihova je uspješnost, kada se gleda globalni prosjek, mnogo veća. Tome svjedočimo i u ZICER-u. Oko 80% startupa koji su prošli naše programe su samoodrživi. Mi nismo tu da stvaramo jednoroge već održive startupe”, ističe Frane Šesnić, direktor ZICER-a, na konferenciji Zagreb Connect, na kojoj se već 9. godinu biraju najbolji startupi u dva programa (Startup Factory i Tech Transfer).
Šesnić tome dodaje da razvoj startup ekosustava u Hrvatskoj dobro napreduje. Dapače, kaže, niti u programima, mogućnostima i znanjima ne zaostajem za svjetskim standardima. Ne zaostajemo niti u količini novca koja stoji na raspolaganju startupima, smatraju neki.
“Za startupe nikada nije bilo bolje. Čak bih rekao da je količina novca na tržištu prevelika za kvalitetu projekata”, rekao je Tomislav Nikočević, partner u SQ Capitalu na panelu o ulozi investitora i VC fondova u kreiranju startup ekosustava koji se održao u sklopu Zagreb Connect konferencije.
Primjerice, samo venture capital fondovi, čijih je šest predstavnika sudjelovalo na panelu, raspolažu s 230 milijuna eura kapitala. Kako do njega? Najvažniji će biti tim, posvećenost, globalne ambicije, ali i pravi fond.
Također, investitori ne traže osnivače koji su zaljubljeni u svoj proizvod, rekao je Stevica Kuharski, partner u Fil Rouge Capitalu.
“Morate biti zaljubljeni u problem. Ako ste zaljubljeni u proizvod, nećete razumjeti tržište i kupce”, poručuje. Dodaje tome i da osnivači, da bi bili privlačni VC fondovima, moraju mjesečno rasti od 20 do 30 posto. “Ako to ne možete onda niste VC slučaj”, ističe.
Dalibor Marijanović, partner u Vesna Capitalu naglašava važnost brzog djelovanja. Primjerice, ako tehnologija brzo napreduje, osnivač svoj proizvod jednakom brzinom, ako ne i brže, mora biti u stanju prilagoditi potrebama tržišta.
Domaći osnivači, ali i oni u regiji, morat će poraditi i na vještinama prodaje i marketinga, kaže Domagoj Oreb, managing partner u Feelsgoodu. “Našim osnivačima ne nedostaje znanja i poznavanja tehnologije, no slabi su u prodaji i marketingu”, upozorava.
Pobjednici Connecta
Svi ti savjeti dobro će doći mladim timovima, sudionicima natjecanja Startup Factory i Tech Transfer, posebno ovogodišnjim pobjednicima. Tu su u programu Startup Factory tim DELTAsort koji je razvio robotski sustav za automatsko sortiranje otpada te tim Calirad koji je pobjednik programa Tech Transfer, a koji razvija alarmni sustav za gledatelje reli utrka na opasnim pozicijama.
Svi nagrađeni timovi, te četiri startupa iz programa Global Growth, podijelili su 200 tisuća eura. A možda i došli na radar nekom od VC fondova.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu