‘Obveznice bolja opcija od kredita, a daju nam i dojam prestiža’

Autor: Ana Roksandić , 21. listopad 2024. u 11:32
Trpimir Botica, vlasnik splitske tvrtke koja se odlučila za zanimljiv financijski iskorak/Matija Habljak/PIXSELL

‘Obveznica nam je donijela od dobrog plasmana preko imidža firme do mogućnosti izlaska na burzu’, kaže vlasnik Viatora, tvrtke za iznajmljivanje automobila.

Tvrtka za iznajmljivanje automobila Viator, vlasnika Trpimira Botice, izdala je nedavno 10 milijuna eura vrijedne obveznice u sklopu Minibond inicijative Privredne banke Zagreb. Botica nam je kazao da će novci iz obveznica biti uloženi u optimizaciju biznisa i služiti kao izvor financiranja.

Do sada je glavni izvor financiranja bilo leasing društvo, no sada će doći do promjena. Viatorove mini obveznice dospijevaju na naplatu 2031., a kao alternativna opcija financiranju u odnosu na konvencionalne bankovne kredite Viatoru će poslužiti za daljnji rast.

“Na obveznice gledamo kao na lijepu priliku za koju do nedavno nismo ni znali da postoji. No kad smo krenuli u to, cilj nam je bio biti među prvima i da nam taj korak posluži kao stepenica za neka druga izdanja. Možda danas-sutra budemo i na burzi’’, najavio je Botica.

Prema mišljenju ovog splitskog poduzetnika obveznice odaju dojam prestiža jer se obično izdaju velikim kompanijama. U Viatoru su, priznaje, vagali hoće li se odlučiti na obveznice ili kredit, no za njih je obveznica jednostavnija i bolja opcija.

“Poslovno nam je to prihvatljivija opcija. Postajao je dojam da su za nas obveznice nešto nedostižno, namijenjeno samo državi i velikim korporacijama. Obveznica nam je bila najbolji komplet, donijela je puno toga u jednom. Od dobrog plasamana preko imidža firme do mogućnosti izlaska na burzu u budućnosti. Otvara nam puno vrata’’, vjeruje Botica te naglašava da je idući korak – Zagrebačka burza.

Dospijevaju na naplatu 2031.

Mini obveznice dospijevaju na naplatu 2031., a kao alternativna opcija financiranju Viatoru će poslužiti za daljnji rast.

Sljedeći korak – Burza
Viator, pod kojim je i brend Last minute rent-a-car, osnovan je 2006., a Botica kaže da tada nije mogao ni zamisliti koliko će firma narasti. Kompanija danas broji stotinjak zaposlenika, a često se odlučuju i za rad studenata, od kojih najbolje već godinama nagrađuju stipendijom. Tijekom sezone kod njih je zaposleno oko 50 studenata, a brojni dobiju posao nakon završenog fakulteta.

Uz iznajmljivanje automobila Botica se bavi i njihovom prodaju kroz druge dvije tvrtke. Sa svojim rent-a-car uslugama zastupljeni su u gotovo svim hrvatskim zračnim lukama i većim gradovima poput Zagreba, Splita, Rijeke, Pule, Zadra i Dubrovnika.

“Imamo cjelokupno zaokružen poslovni model, od nabave do iznajmljivanja kroz dva brenda (Last minute u turizmu i Viator na dugoročni period poslovnim korisnicima i fizičkim osobama). Auto Mall Split zadužen je za ovlaštena vozila, a V.B. auto je ovlašten za prodaju i novih i rabljenih vozila, te nam koristi i za vlastite potrebe poput održavanja i limarije. Jedino tako je moguće opstati u plusu u ovim teškim vremenima”, pojašnjava Botica.

Ocjenjuje da je na tržištu veći dio sezone višak automobila, što prisiljava vlasnike u rent-a-car biznisu na niže cijene kako bi se prilagodili. “Mi nabavljamo vozila na početku i vraćamo krajem sezone. To je period od oko pet mjeseci kada imamo fiksan broj automobila na tržištu, ali ne dođe svake godine isti broj gostiju. Niti svake godine niti svaki mjesec u sezoni, zato je svaka godina izazovna”, rekao je Botica.

Najčešći klijenti od stranih turista su Nijemci i ako ih u sezoni dođe i svega 10% manje, oni to na poslovanju jako osjete. Jedno vozilo se za vrijeme jedne sezone amortizira 12%, a financijski dio rate u ukupnoj cijeni najma je oko 60%. Uz izazov ovisnosti o turističkoj sezoni i avionskim gostima, za vlasnika Viator jedan od najvećih izazova je proces digitalizacije i smanjivanje broja djelatnika.

60

posto čini financijski dio rate u ukupnoj cijeni najma vozila

Manje radnika, veće plaće
“Uz današnje plaće neminovno je da će u ovom biznisu u budućnosti doći do optimizacije broja djelatnika, ponajprije kroz beskontaktno preuzimanje i vraćanje vozila. Mi smo već za poslovni dugoročni najam koji nudimo napravili svoj softver kako bismo imali bolju kontrolu, posebice u pogledu šteta i popravaka vozila. Bolje je imati veće plaće i manji broj radnika.

Zato će modernizacijom stvari poput dostave vozila vrata do vrata biti teže izvedive”, kaže Botica. Priznaje da je prosječna cijena malo manja, ali optimizacijom se postigao neki rast. U budućnosti, očekuje da će narasti popularnost dugoročnih najmova, prvenstveno za poslovne subjekte, a potom i za fizičke osobe.

“Danas fizičke osobe rijetko uzimaju dugoročni najam vozila, dok je u Europi to već popularno. Mislim da će uskoro zaživjeti i kod nas”. U EU sve više propisa stavlja veliki imperativ na održivost i prednosti električnih vozila zbog smanjenja emisija štetnih plinova.

U praksi, kaže Botica, električne automobila uglavnom uzimaju poslovni korisnici, njihovo kratkoročno iznajmljivanje turistima u našoj zemlji jednostavno nije zasad moguće zbog nedostatka potrebne infrastrukture.

“Uzimaju ih poslovni korisnici u velikim gradovima, posebice oni koji u krugu svojih poslovnica imaju punionice. Tek tada je to efikasno i u pogledu potrošnje i smanjenja CO2”, kazao je Botica.

Komentirajte prvi

New Report

Close