Dramatično različite procjene: koliko je uopće isplativ projekt Jadar?

Autor: Poslovni dnevnik , 17. listopad 2024. u 07:08
Nakon dugogodišnje rasprave o ekološkoj štetnosti projekta Jadar, konačno se u javnosti u Srbiji postavilo pitanje ekonomske isplativosti potencijalne investicije tvrtke Rio Tinto/Shutterstock

Analitičari tvrde da je korist 18 milijuna eura godišnje, a Rio Tinto da se radi o deset puta većem iznosu.

Prema najavama kompanije Rio Tinto o kojima su srbijanski mediji pisali proteklih mjeseci, godišnji doprinos BDP-u od Projekta Jadar bio bi oko 695 milijuna eura. Prema procjeni, bilo bi otvoreno skoro 5.000 radnih mjesta.

Nakon dugogodišnje rasprave o ekološkoj štetnosti projekta Jadar, konačno se u javnosti u Srbiji postavilo pitanje ekonomske isplativosti potencijalne investicije tvrtke Rio Tinto.

Živahna rasprava
Svoj stav iznijeli su poduzetnik Zoran Drakulić i nekoliko uglednih profesora ekonomije, na što su odmah reagirali iz Rio Tinta. U raspravu se iznenada uključio i visoki dužnosnik američkog State Departmenta s podacima za koje je i sam rekao da ih treba provjeriti.

Samo jedna nula razlikuje dvije financijske analize. Drakulić, Mijatović, Popović i Šoškić tvrde da svaki građanin Srbije od litija godišnje dobije 2,6 eura ili, ako se pomnoži s brojem stanovnika, ukupno 18 milijuna i dvjesto tisuća eura. Rio Tinto kaže da je ova studija pogrešna i da prema njihovim izračunima Srbiju svake godine čeka deset puta više.

Efekt bi bio veći ako…

Kad bi Srbija dobila dvije ili tri tvornice automobila i tvornicu baterija, lako je moguće da bi rast BDP-a bio oko četiri posto. Ali za to nema nikakvih garancija.

“Izravna korist bit će 180 milijuna eura godišnje u porezima”, kaže za N1 televiziju Chad Blewitt, izvršni direktor Projekta Jadar. Rio Tinto, međutim, te prihode računa na cijenu litij karbonata od 15.600 dolara po toni, koju njegovi stručnjaci očekuju u narednim godinama. Trenutna cijena je 10.700 dolara na šangajskom tržištu metala.

“Vidio sam jučer i ovog američkog podtajnika za ekologiju koji se sada bavi našim BDP-om. Gle, on se bavi našim gospodarstvom? A on nam kaže da će, ako se taj projekt realizira, Srbija opet procvjetati”, kaže Aleksandar Jovanović Ćuta. Američki podtajnik za okoliš očekuje da će Srbija profitirati mnogo više jer se osim jednostavnog rudarenja nada i drugim projektima vezanim uz litij u Srbiji.

“Što se tiče vašeg pitanja… Za jedan do tri posto, moram provjeriti izvor. Ali vidio sam da bi moglo biti više od 4 posto. Ali mi ćemo vam dati tu informaciju,” rekao je ovih dana Jose Fernandes. Fernandes se nije mogao sjetiti, ali pronašli smo njegov izvor za optimističnu prognozu rasta srpskog BDP-a.

“Vađenje i prerada litija je povećanje BDP-a od 0,7 milijardi eura ili jedan posto BDP-a. Proizvodnja katoda i prerada litija – to je 2,06 posto BDP-a. Rudarstvo i prerada plus proizvodnja baterija je četiri posto BDP-a”, rekao je Aleksandar Vučić u srpnju ove godine.

Država Srbija nikada nije objavila iz koje je studije predsjednik Vučić ovo pročitao i koja institucija je to prognozirala. Tako za sada imamo – nezavisnu studiju Zorana Drakulića i profesora, studiju zainteresirane strane – Rio Tinta i prognozu američkog državnog podtajnika, čiji je izvor predsjednik Srbije.

“Prvo me zanima zašto gospodin Fernandes govori o projektu Rio Tinta. Prije svega, Rio Tinto nije američka tvrtka. Ne znam zašto su toliko zabrinuti za nas. Možda bi bilo bolje da se sami brinemo o sebi, a oni manje o nama”, kaže kolumnist Nove ekonomije Bogdan Petrović.

Povezane investicije
Kolumnist Nove ekonomije ne poriče da je Fernandezova procjena realna, ali kaže da zahtijeva veliku nadogradnju samog rudarenja.

“Budući da se spominje da će se od litija u Jadru moći proizvoditi milijun automobila… Kad bi Srbija dobila dvije ili tri tvornice automobila i tvornicu baterija, lako je moguće da bi rast BDP-a bio toliki kako procjenjuje, oko četiri posto. Ali za to nemamo nikakve garancije”, kaže Petrović.

Jamstva daje Mađarska, koja se, umjesto na Njemačku, kladi na Kinu i već ima ugovore za dvije tvornice električnih automobila i jednu tvornicu litijskih baterija, ali nema rudnik.

Komentirajte prvi

New Report

Close