U Zadru će se od 1. do 3. listopada održati prvi sajam superjahti Croatia Yacht Show. Sajam luksuznog čartera u organizaciji Yachtmaster Groupa donijet će dašak prestiža te novi zamah razvoju luksuznog turizma u Hrvatskoj i cijeloj regiji.
Tom prigodom, terminal za krstarenje Zadar Cruise Port udomaćit će više od 60 superjahti čiji tjedni najam doseže vrtoglavih 550.000 eura, i to odmah nakon završetka najluksuznijeg svjetskog sajma jahtinga, Monaco Yacht Showa.
Uz pomoć jedinstvene YachtFyre aplikacije, Croatia Yacht Show postat će i prvi sajam ovog tipa u svijetu na kojemu će poslovni posjetitelji moći unaprijed dogovoriti sastanke, obilaske i razgled jahti u zadarskoj luci, tumači nam organizator sajma Tino Prosenik.
Prema izvješću “State of Yachting” iz SuperYacht Timesa, prodaja superjahti pala je za 17 posto u 2023. godini, s 203 prodane jahte, naspram rekordnih 313 u 2021. godini. Glavni uzroci uključuju duge liste čekanja, rastuće troškove te sankcije protiv ruskih kupaca. Prodaja jahti dužih od 200 metara smanjila se za 40 posto zbog povlačenja ruskih kupaca nakon invazije na Ukrajinu.
Je li vam izazovno u takvim okolnostima organizirati sajam superjahti? Kako situaciju promijeniti nabolje?
Sajam superjahti je takav raritet da je izazov organizirati ga i u idealnim uvjetima. Točno je da s geopolitičkim i ekonomskim nestabilnostima pada i potrošnja u visoki luksuz. No, bitno je naglasiti da iako se potrošnja na luksuzne jahte smanjuje, broj jahti u čarteru raste.
Naime, čarter je ekonomska eksploatacija jahte na način kroz koji vlasnik još uvijek može povremeno koristiti svoju jahtu, ali ona ne nosi puni godišnji trošak održavanja i hladnog pogona, već čak može generirati i dobit. Stoga su mnoge oči sada, više nego ikad, uperene prema čarteru superjahti, a sajam, ako se izvede kako treba, može od toga profitirati.
Tko će biti izlagači na događaju u Zadru?
Na Croatia Yacht Showu izlažu takozvane centralne agencije ili brokeraže: tvrtke koje imaju management ugovore s vlasnicima jahti – kako za buking, tako i za održavanje. Najpoznatija takva tvrtka je IYC, koja raspolaže s više od 150 superjahti diljem svijeta. Osim centralnih agencija, izlagat će razni dobavljači roba i usluga za jahting i čarter industriju.
Tko je vodeći igrač na tržištu superjahti globalno, a tko u Europi?
Kada pričamo o tržištima, ne postoji diferencijacija između svjetskog i europskog tržišta. Inudstrija je toliko mala i toliko rasprostranjena, da generalno djeluje na globalnom tržištu. Klijenti i investitori dolaze iz cijelog svijeta, a jahte se koriste na svim svjetskim nautičkim destinacijama. Lokalne tvrtke ponekad posreduju samo lokalne jahte, ali sve je češće da agent i vlasnik jahte ne dijele geografsku lokaciju.
Imamo li uopće hrvatskih superjahtaša? Ako, da, koliko?
Ako mislite na klijente na superjahtama, nije mi poznato postoje li, koliko ih je ni tko su. Povjerljivost i čuvanje poslovne tajne u ovoj industriji je od iznimne vrijednosti. Ako mislite na investitore ili vlasnike superjahti, znam pouzdano da ima značajan broj jahti koje su u vlasništvu hrvatskih tvrtki, ali podrobnije detalje o tome bilo bi teško, ili čak nemoguće pribaviti.
Kritičari ističu da superjahte troše puno fosilnih goriva, zagađuju more, ometaju morske sisavce, oštećuju koralje i koriste toksične premaze, a njihova proizvodnja ima visok ugljični otisak. Kao organizator događaja, što činite za očuvanje okoliša?
Brodogradilišta sve više fokusa usmjeravaju u implementaciju održivih procesa i materijala. Ne mogu reći da je tu došlo do nekih velikih pomaka, to jednostavno nije industrija koja se može značajno promijeniti a da zadrži svoje osnovne karakteristike. Najčešći način kako će vlasnik jahte “offsetati” svoj ugljični otisak je donacijama ili dobrotvornim radom.
U samoj konstrukciji ili načinu eksploatacije jahte ne vidim neku opciju u kojoj bi se taj utjecaj mogao smanjiti ili neutralizirati. Kao organizator sajma, mi smo domaćini tim jahtama samo tri dana u godini – ne vidim kako bismo mogli utjecati na preostala 362, no ako se pokaže neka mogućnost, čak i za manji pomak, rado ćemo se odazvati.
Kaže se da brod čovjeka usreći najmanje dva puta, prvi put kad ga kupi, a drugi put kad ga proda! Koliki trošak održavanja ima vlasnik jedne superjahte i što on sve uključuje?
Neka najgrublja kalkulacija, često ni približno točna, je da godišnje održavanje jahte košta oko 10 posto njezine vrijednosti. Tu ulazi vez, osiguranje, posada, mehaničko održavanje i administracija. Koliko god arbitrarna i primitivna bila ova formula, nije loša za jednu brzu orijentaciju.
Isto tako eksploatacija u čarteru može vlasniku donijeti godišnji povrat od 2,5 do 5 posto na vrijednost, što nije beznačajno kada uzmemo u obzir da se u tom slučaju i troškovi održavanja prenose na čarter klijenta. U nekim destinacijama, taj postotak može biti i veći. Ovisno o devaluaciji same jahte kroz vrijeme, ovakvim korištenjem ona može čak biti i isplativa investicija, pogotovo ako uzmemo u obzir da nekim jahtama u čarteru ne opada vrijednost kroz vrijeme.
Što očekujete od sajma, ugovorene prodaje, networking?
Sajam je tu prvenstveno da privuče pozornost međunarodne profesionalne publike. Hrvatska je još u povojima luksuznog nautičkog turizma, a za rast je potreban promet. Što više međunarodnih agencija počne klijente slati u Hrvatsku, to će industrija biti jača, jahti će biti sve više, a Hrvatska će se značajnije okretati prema visoko-platežnim klijentima, a manje masivnom turizmu.
Što više networkinga, što više PR-a, to će se taj proces više ubrzati. Cilj je sajma da se u tri godine udvostruči flota superjahti u Hrvatskoj, kako investicijama, tako i poticajem da se hrvatska brodogradnja što više okrene u tom smjeru. Povećanje udjela ove niše u nautičkoj industriji postići će se ekološka i financijska održivost turizma, a dodatno i razvoj infrastrukture i kvalitetne turističke ponude.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu