Kapaciteti postoje, Mol dogovorio jeftiniji pravac?

Autor: Siniša Malus , 19. rujan 2024. u 11:40
Vrlo egzaktni, točni i pouzdani podaci u potpunosti demantiraju neistinite tvrdnje Hernádija, poručuju Adanić i Veselica/S. B. Babić/PIXSELL

Janaf odgovorio na optužbe da su naknade za transport sirove nafte skočile ‘do zapanjujućih razmjera’.

Uprava Janafa koju čine Stjepan Adanić i Vladislav Veselica poslala je žestok odgovor predsjedniku i izvršnom direktoru Mol Grupe Zsoltu Hernádiju, koji je za mađarske medije ustvrdio da se Janaf odlučio na podizanje naknade za transport sirove nafte do “zapanjujućih iznosa”.

Iz Janafa poručuju da je netočno da je tvrtka podlegla iskušenju i stjerao (Mol Grupu) u kut te podigao naknade za transport sirove nafte do zapanjujućih iznosa. Istina je da se cijene transporta nafte naftovodnim sustavom Janafa utvrđuju na temelju iste metodologije za sve partnere, u pregovaračkom postupku na pravedan i transparentan način. Iz Janafa poručuju:

“Cijene se temelje na postojećem tarifnom sustavu i regulatornom nadzoru na nacionalnoj i EU razini, a zasnovane su na tri načela. Na prvom mjestu je načelo jednakog tretmana svih korisnika, što se osigurava nepristranim pristupom sustavu svim korisnicima koji udovoljavaju tehničkim uvjetima…

“Zatim slijedi utvrđivanje cijena transporta nafte po dionicama, pa korisnik plaća cijene transporta samo onih dionica koje oni koriste te, na kraju, troškovno načelo, što podrazumijeva pokriće troškova poslovanja djelatnosti transporta nafte, pokriće investicija nužnih za održavanje i razvoj transportnog sustava te uz osiguranje prinosa na imovinu transportnog sustava”, poručuju iz Janafa.

Janaf kao operator sustava i Mol Grupa zajednički utvrđuju konačne ugovorne cijene tijekom procesa pregovaranja oko komercijalnih uvjeta pristupa sustavu te izravno ovise o količinama transportirane nafte jer tarifa pada uz veće količine transporta nafte i obrnuto. Neslužbeno, Mol nikad do kraja nije otkrio željene količine koje bi trebalo transportirati, očito kalkulirajući s alternativnim pravcem preko Ukrajine.

Testiranjem je potvrđeno da se može u potpunosti postići kapacitet od 13 do 16,4 milijuna tona godišnje/B. Ščitar/PIXSELL

Mol dogovorio drugi pravac?
“Netočna je i tvrdnja Hernádija prema kojoj nitko ne zna koliko nafte je moguće prevesti Jadranskim naftovodom te da Janaf nije proveo investiciju koja bi omogućila zadovoljenje potreba Mađarske i Slovačke za sirovom naftom. Istinita je informacija da je Janaf izvršio potrebnu investiciju – aplikaciju aditiva DRA kojima se povećava protok na dionici od Omišlja do mađarske granice.

U veljači 2023. je u koordinaciji s predstavnicima Mol Grupe provedeno prvo testiranje transportnih kapaciteta naftovoda na dionici prema mađarskoj granici prilikom kojeg je utvrđeno kako se njime mjesečno može transportirati 1,2 milijuna tona sirove nafte te je već tada potvrđeno kako Janaf može u cijelosti zadovoljiti potrebe rafinerija MOL Grupe u Bratislavi i Budimpešti za sirovom naftom.”

“Svi ovi vrlo egzaktni, točni i pouzdani podaci u potpunosti demantiraju neistinite tvrdnje Hernádija”, poručuju Adanić i Veselica.

Kako se može neslužbeno doznati, sva su testiranja odrađena u nazočnosti predstavnika Mola i Slovnafta, a oni nisu na bilo koji način opovrgnuli njegove rezultate. Testiranjem je potvrđeno da se uz mogućnost dodavanja DRA aditiva na navedenoj dionici može u potpunosti postići kapacitet od 13 do 16,4 milijuna tona godišnje ovisno o broju angažiranih pumpi s obje strane.

Netočno je da se ne znaju kapaciteti

‘Netočna je i tvrdnja Hernádija prema kojoj nitko ne zna koliko nafte je moguće prevesti Jadranskim naftovodom’.

Ponovljenim testiranjem protoka nafte na dionici Janafovog naftovoda dobiveni točni i egzaktni podaci o realnim, pouzdanim i sigurnim kapacitetima Janafa do mađarske granice na godišnjoj razini. Testiranje je potvrdilo spremnost Janafa da u potpunost od sutra osigura opskrbu obje rafinerije u vlasništvu Mol Grupe te garancije koje su pružene Vladi RH i Europskoj komisiji. Sada je u tijeku i treće testiranje protoka sirove nafte na dionici Janafovog naftovoda od Terminala Sisak do mađarske granice.

Kapaciteti, dakle, postoje, ali je očito Mol uspio dogovoriti jeftiniji transport iz drugog pravca. Detalji sporazuma koji je najavio Mol, uključujući onaj o obujmu, roku i cijeni nisu poznati, no valja podsjetiti na ranije komentare šefa ureda mađarskog premijera Gergelyja Gulyasa koji je rekao da će ugovor povećati Molove troškove za 1,50 dolar po barelu.

Što se cijena tiče, iz Janafa tvrde da korisnicima svog transportno-skladišnog sustava u izračunu transportnih tarifa Janaf upotrebljava verificiranu metodologiju koja osigurava jednak tretman svih korisnika i nije vezana za pravne osobe, nego za dionice naftovoda, s čime je upoznat i MOL.

12

godina u kontinuitetu Janaf ima ugovore s Mol Grupom

Jednak tretman svih
“Smatramo iznimno važnim najsnažnije odbaciti i insinuaciju Hernádija prema kojoj bi Janaf u nekom trenutku, kad bi postao jedini dobavni pravac za sirovu naftu rafinerijama u Mađarskoj i Slovačkoj, zlouporabio svoj položaj.

To je u suprotnosti sa svim vrijednostima koje kao kompanija njegujemo, a osobito s našom predanošću razvoju dugogodišnjih partnerskih odnosa sa svim korisnicima našeg transportno-skladišnog sustava, među kojima je i Mol Grupa s važećim ugovorom o transportu nafte za koji vjerujemo da je sklopljen na obostrano zadovoljstvo”, zaključuju iz Janafa.

Umjesto zaključka valja istaknuti činjenicu da Janaf već 12 godina u kontinuitetu ima ugovore o transportu s Mol Grupom te opskrbljuje Molove dvije rafinerije sirovom naftom, i to rafineriju Szashalombatta pokraj Budimpešte kapaciteta 8,1 milijun tona godišnje prerade i rafineriju Bratislava kapaciteta 6 milijuna tona godišnje prerade.

Komentari (1)
Pogledajte sve

<p>A di je onaj lopina Kovačević. Ništa se ne zna. Sude mu zbog vozačke a zbog miliona…e to će u zastaru. Koja smo mi prčija žešća od države.</p>

New Report

Close