‘Uz Forvis postajemo istinski globalni igrač, u Adria regiji došli smo do više od 300 zaposlenih’

Autor: Domagoj Puljizović , 01. rujan 2024. u 07:00
Forvis Mazars ne želi postati novi Big five i kopirati veliku četvorku, kaže Kristijan Cinotti, managing partner Forvis Mazarsa za Adria regiju

Kristijan Cinotti, managing partner Forvis Mazarsa za Adria regiju o ciljevima i ulasku u top 10 konzultantskih kuća u svijetu.

Fortenova, Lidl, Dukat, Bugatti Rimac, VMD i Zagrebačka banka samo su neki od njihovih klijenata, no unatoč značaju za poslovnu zajednicu, sklapanje strateškog partnerstva između Forvisa i Mazarsa u lipnju prošlo je gotovo nezapaženo, ističe Kristijan Cinotti, managing partner Forvis Mazarsa za Adria regiju s kojim smo razgovarali o ambicijama novoformirane konzultantske grupe, ulasku na prestižnu listu deset najbolje rangiranih konzultantskih tvrtki u svijetu prema International Accounting Bulletin (IAB) rankingu, ali i o načelima koja ga vode u odnosu s klijentima i zaposlenicima..

Kao Mazars, u Adria regiji poslujete već više od desetljeća. O kojim tržištima i područjima je riječ? Otkad ste prisutni u Hrvatskoj?
Prije kojih 18 godina pokrenuo sam Cinotti reviziju. Tako je sve počelo. No, kako sam radio u internacionalnim kućama, prije pokretanja Cinotti revizije imao sam za cilj postati dio internacionalne priče. Tako smo krenuli pregovarati s Mazarsom, odnedavno Forvis Mazarsom.

Najprije smo postali korespondent, no kasnije smo se dogovorili da postanemo punopravni član, jer su bili jako zadovoljni s našim vrijednostima i kvalitetom. Područje našeg djelovanja su revizija, računovodstvo, porezi, financije, management konzalting s naglaskom na digitalizaciju. Kako u drugim zemljama Adria regije nije bilo predstavnika Mazarsa, pokrenuli smo urede u Sloveniji, Srbiji i BiH koji danas zapošljavaju više od 300 zaposlenih.

U lipnju ste s Forvisom formirali Forvis Mazars grupu i ušli na listu deset najbolje rangiranih konzultantskih grupa u svijetu prema IAB rankingu. Što vam znači taj plasman?
Svakako je ulazak u deset najvećih globalnih konzultantskih firmi koje se bave revizijom, računovodstvom i srodnim područjima veliki uspjeh. Međutim, fokus Forvis Mazarsa nikada nije bio na tome da budemo što veći, nego što kvalitetniji. Ne zamaramo se puno s time i radimo i dalje svoj posao kao i prije.

Važnije priznanje koje smo trenutačno dobili je da smo uvršteni u Best place to work firme nakon što smo prošli detaljnu kontrolu od strane jedne neovisne internacionalne kompanije koja dodjeljuje te certifikate. Izgradnja radnog mjesta gdje su ljudi sretni i gdje se izgrađuje ljudsko dostojanstvo uvijek je bila u fokusu naših napora.

Od Fortenove do Bugatti Rimca

Tko su partneri? Fortenova, Lidl, Dukat, Bugatti Rimac, VMD, Zagrebačka burza, nekoliko poliklinika i mnoge druge farmaceutske, IT i firme iz energetskog i drugih sektora.

Što ste u poslovnom i stručnom smislu dobili spajanjem s Forvisom?
Forvis je velika konzultantska firma koja je jako dobro pozicionirana u SAD-u. Naši zajednički prihodi iznose oko više od 5 milijardi dolara i zajedno imamo jedinstveni potencijal. Naime, Osim big four sve konkurentske firme posluju po modelu networka gdje se kvaliteta razlikuje od zemlje do zemlje.

Za razliku od toga Forvis Mazars pruža jedinstveno korisničko iskustvo (kako mi to kažemo: the unmatched client experience) bez obzira o kojoj se zemlji radi. Nema prostora za lokalne šerife, nego zajedno težimo izvrsnost i radimo kao jedan tim globalno. S obzirom da Mazars prije udruživanja s Forvisom nije imao odgovarajući tržišni položaj u SAD-u, ovo udruživanje pretvara Forvis Mazars u istinskog globalnog igrača.

Tko su vam najveći klijenti u Hrvatskoj, a tko u regiji?
Fortenova, Lidl, Dukat, Bugatti Rimac, VMD, Zagrebačka burza, nekoliko poliklinika i mnoge druge farmaceutske, IT i firme iz energetskog i drugih sektora. Sve teže je naći ozbiljno poduzeće kojima nismo pružali neke od naših usluga u Hrvatskoj ili regiji.

Je li hrvatsko gospodarstvo dovoljno snažno da generira dovoljan broj tvrtki koje trebaju vaše usluge?
Mi smo zahvalni da imamo dovoljno posla i da nam dobro ide. No, jako bismo željeli da je naše gospodarstvo puno jače. Situacija se mijenja, od poduzetnika koji misle da znaju sve o svemu, trend je da ozbiljni poduzetnici traže kvalitetne konzultante koji im mogu pomoći u stvaranju vrijednosti. Mi smo se tu pozicionirali kao jedan od prvih odabira, jer se vodimo filozofijom vrijednost za novac.

Imate li problem s pronalaskom radne snage kao i drugi poslodavci u Hrvatskoj?
Godinama rastemo po stopama od 20 posto na tržištu koje je vrlo volatilno u smislu ponude radne snage. Nije lako napraviti kvalitetnog stručnjaka i za to je potrebno puno ulaganja i odricanja, kako od strane poslodavca, tako i od strane posloprimaca. Kako se bavimo zahtjevnim i intenzivnim konzultantskim poslom, mnogi shvate nakon nekog vremena da ne žele stalno učiti i raditi na sebi i potraže neku mirniju luku.

Svejedno, nama je jako važno da naši ljudi budu sretni u svakom pogledu i da naš posao bude održiv, te da pritisak koji je nužan da bi netko postao konzultant bude razuman. Sretni ljudi su nam jako važni. To je u fokusu našeg menadžmenta, što se sad potvrdilo i s priznanjem Best place to work. Tako da, iako je problem radne snage neizbježan s obzirom na demografska kretanja, s obzirom da smo prepoznati kao poslodavac koji njeguje pošteno i profesionalno filozofiju, uživamo dobar ugled među potencijalnim zaposlenicima, te smo jako zadovoljni s brzinom pronalaska novih zaposlenika.

Osim toga, nije izazov samo pronaći zaposlenike, nego ih zadržati, učiniti zadovoljnima i angažiranima. U tome ne možete uspjeti ako prodajete maglu. Mi se trudimo ne prodavati maglu, nego izgrađivati iskren odnos s našim zaposlenicima gdje dijelimo dobro i zlo.

5

milijardi premašuju zajednički prihodi Forvisa i Mazarsa, a daljnji potencijal je velik

Koliku prosječnu plaću nudite zaposlenicima?
Dajemo cijeli niz benefita koji se smatraju plaćom uz redovnu plaću. Vodimo se načelom da pokušamo ponuditi najbolji miks plaće i drugih beneficija na tržištu. Plaća mora biti poštena i fer s obzirom na odgovornosti koje se očekuju od radnika.

Međutim, osim plaće ljudi traže da ih se poštuje, da imaju prostora za napredovanje, da imaju kvalitetne nadređene, da vlada pravednost, poštenje i profesionalnost na radnom mjestu. U tom dijelu se trudimo biti bolji od drugih poslodavaca i stvoriti konkurentsku prednost.

Na koji način privlačite mlade koji tek traže svoje mjesto na tržištu rada? Tko je idealni kandidat za vaš tim?
Najčešće su to usmene preporuke naših postojećih zaposlenika. Idealan kandidat je osoba koja ima kvalitetan karakter i želi se razvijati. Netko je rekao nama važno pravilo za odabir ljudi: ‘No assholes around’. Zato nam je jako važan karakter i integritet zaposlenih. Tražimo normalne ljude kojima su važni istina, poštenje i pravednost te koji su sposobni raditi u timu. Nitko ne želi raditi s ‘assholes’. Svi žele raditi s normalnim i poštenim ljudima.

Uz rame ste velikoj četvorci kada govorimo o kompanijama specijaliziranim za reviziju, poslovno i porezno savjetovanje – EY-u, Deloitteu, KPMG-u i PwC-u. Po čemu ste u tom društvu priznati i poznati? Što vas izdvaja od konkurencije?
Priznanje s njihove strane su postojeće zajedničke revizije koje radimo s njima, gdje su nas izabrali kao partnera, jer imamo resurse i kompetencije za složene projekte. Njegujemo kvalitetne odnose s uzajamnim poštovanjem kako s Big four tako i s ostalim poduzećima iz naše branše. Najveće priznanje ipak imamo od strane tržišta gdje smo imali brži rast od konkurencije, što pokazuje da je naša filozofija pošteno i pravedno, te vrijednost za novac ispravna.

Planirate li napasti “veliku četvorku” sada kada ste formirali Grupu?
Forvis Mazars ne želi postati novi Big five i kopirati veliku četvorku. Volimo reći da imamo svoj DNA. Vjerujemo da postoji potreba klijenata i zaposlenika za drugačijom firmom poput nas koja je fokusirana na dobrobit klijenata i zaposlenika. Nije nam u fokusu profitabilnost, iako je profitabilnost bitna, nego dugoročna dobrobit naših ljudi i klijenata. Gledamo na profit kao na posljedicu, a ne cilj. Ovo nas čini jedinstvenom firmom koja privlači slične zaposlenike i klijente.

20

posto rasta na tržištu već godinama ostvaruje Mazars

Možete li detaljnije predstaviti model poslovanja “P&P” – Profesionalno i pošteno za koji ste se odlučili u poslovanju? Što on konkretno podrazumijeva? Kako ga uspijevate primijeniti, uzevši u obzir uvriježeno mišljenje da se kod nas teško može uspjeti bez “rođaka”, “politike” i “muljanja” s porezom?
Ključna premisa je zlatno biblijsko pravilo koje kaže: radi drugima ono što želiš da drugi rade tebi. U poslovnom smislu, ideja koja stoji iza toga je da naši klijenti i zaposlenici nisu glupi, nego pametni. Oni znaju dajemo li mi vrijednost za novac ili ne. Ako ste pošteni prema zaposlenima i klijentima, ako govorite ono što mislite i iskreno, uza sve uspone i padove, živite to što govorite, ljudi prepoznaju vjerodostojnost.

Posljedica P&P filozofije je povjerenje, a biznis ne funkcionira bez povjerenja. Duboko vjerujem u Božji blagoslov i da ako radite ‘kak Bog zapoveda’ da vas na kraju Bog blagoslovi i da vam onda ne trebaju rođaci, politika i muljanje. Ozbiljan biznis se mora graditi na P&P filozofiji a ne na “rođacima i politici”.

Jedna od zanimljivosti vezana uz našu firmu je da kao managing partner ne mogu zaposliti koga želim. Priznajem da me to nekada frustrira, jer nemam pravo raditi što me je volja u vlastitoj firmi nego su glavni šef vrijednosti. Ljude biramo isključivo po sposobnostima, a ne je li netko nečiji, iz kojeg je sela, koje je boje kože i sl. Važan nam je kakav je netko, a ne otkud je netko.

Što su iz vašeg iskustva najveći izazovi s kojima se susreću hrvatske kompanije? Je li to manjak kapitala, nedovoljno educirani radnici ili nešto drugo?
Radna etika je najveći problem u našem društvu. Jako nam nedostaje radne etike, poštenja, odgovornosti i toga da naporno radimo. Ništa ne ide bez rada. Zato smo pokrenuli projekt Mali svjetionik jer želimo utjecati na vrijednosti u našem društvu. Jedino ako kao društvo cijenimo rad i poštenje i ako to postane DNA našeg društva, možemo očekivati bolje sutra. Ako postoji rad i poštenje, znanje će se steći. Ako ima rada i poštenja, kapital će se naći.

Vašu poslovnu filozofiju prate projekti poput izbora najradnika “Mali svjetionik”, Leadership konferencije te projekta “Dolcinotti”? O čemu je riječ?
Mali svjetionik je skraćeno odabir najradnika. Imamo izbore za poduzetnike, menadžere i slično. No mi želimo nagraditi obične ljude koji žive P&P filozofiju i pokazuju, slično kao i svjetionik, put prema boljem sutra.

Već sedam godina organiziramo dodjeljivanje nagrade u sklopu Global leadership konferencije koja se održava u studenom u bivšem Hypo centru. Nagrada je posvećena dr. Draženu Glavašu, profesoru etike koji je imao značajan utjecaj na mene i moje prijatelje s kojima sam pokrenuo projekt. Na žalost, on je otišao, ali njegov je utjecaj ostao.

A Dolcinotti je projekt socijalnog poduzetništva gdje smo uključili bivše ovisnike u izradu kolača i otvorili slastičarnicu na Trgu žrtava fašizma 14. Ideja je ne “davati ribu” nego “naučiti pecati”. Dakle, bivše ovisnice koje nitko ne želi zaposliti, naučili smo raditi vrhunske kolače. Imamo puno izazova i nije lako, ali ne odustajemo. Ideja je inspirirati druge poduzetnike da grade mostove prema ranjivim skupinama društva. Društvo u kojem nema milosrđa, nema ni budućnosti.

Komentirajte prvi

New Report

Close