Vlada će morati formalno utvrditi status koncesije na pomorskom dobru koju s ‘majke’ treba prenijeti na 3. maj 1905, kao i rješenje za dovršetak broda 527 za Algomu, a prije svega treba odlučiti tko će 3. maj voditi umjesto Edija Kučana, kojemu je uskratila povjerenje i za deset dana mu istječe mandat.
Prodaja tvrtke 3. maj Rijeka 1905, koja bi trebala nastaviti s brodograđevnom djelatnosti svog osnivača 3. maja, a koja je otkazana netom prije isteka roka za predaju obvezujućih ponuda, nije posljedica kratkoće vremena prikupljanja ponuda, kako se prvotno moglo čuti, nego loše pripremljenog posla.
Šušnjar preuzeo pregovore
To što je ponuđačima dano samo dva tjedna manji je problem, jer je uobičajeno da se u sličnim postupcima na zahtjev kupaca prolongira rok za predaju ponuda, pa i više puta. Uostalom, tvrtka koju se u ovom slučaju kupuje je, što se financijskog stanja tiče, ‘čista’, nema obveza, jer dosad nije imala poslovnih aktivnosti, nema (još) ni zaposlenika, izuzev direktorice. Stoga ne čudi i da je postavljeni kriterij u odabiru kupca bila najbolja cijena, uz zadovoljavanje ostalih propozicija kupaca što se tiče njihove registracije i urednosti poslovanja, te planova ulaganja.
Spornim se ispostavilo nekoliko detalja u pokrenutom postupku, a prije svega nejasan i službeno još neutvrđen status koncesije za brodograđevnu djelatnost na pomorskom dobru, bez koje se ne može obavljati proizvodnja i koju kupci, logično, očekuju riješenu prije kupnje. Sugovornici upoznati s ovim slučajem tvrde da je pitanje koncesije bilo različito tumačeno, pa se razmatrala i mogućnost potencijalnog osporavanja odluke koje bi mogli pokrenuti vjerovnici 3. maja nakon što on završi u neminovnom stečaju. No, pitanje koncesije usko je vezano uz dovršetak broda 527 za kanadsku Algomu, jedinog broda koji se dovršava u 3. maju. Za taj brod riječki škver odavno je probio rokove, ugovor je i raskinut, a 3. maj i nakon višekratne pomoći Vlade s jamstvima nema novca da dovrši brod.
Time se slučaj ponovno vraća pred resorna ministarstva gospodarstva i financija, koja će morati izbrusiti i uskladiti rješenje. Ministar gospodarstva Ante Šušnjar je, kako se čuje, sam preuzeo posao pregovaranja o mogućem dovršetku broda s predstavnicima Algome po čijoj se narudžbi i za specifične uvjete plovidbe i gradilo 527-icu. Dosad se za dovršetak broda, inače ugovorenog za oko 47 milijuna eura, već se osiguralo 70 milijuna, koji su i potrošeni, a računa se da je za završetak posla potreban još dodatan iznos između 10 i čak 15 milijuna eura. Rješenje se pokušava naći s Algomom, koja do sada uopće nije participirala u financiranju, a ne uspije li se postići dogovor, ponovno će se morati angažirati država, novim jamstvom, kako bi umanjila štetu. A novo jamstvo će, i mimo toga što je ministar financija Marko Primorac naložio strogu štednju u okviru pripreme rebalansa proračuna, biti teško braniti pred Vladom, jer je i prošla odluka za jamstvo 3. maju teško prošla i odobrena je kao posljednja pomoć. Jedna od mogućnosti je i da Ministarstvo financija ili CERP otkupi 527-icu i preda je na dovršetak 3. maju 1905, što bi bilo možda i najbrže rješenje.
Problem kadrova
Iako se isprava činilo da će sama prodaja riječke tvrtke biti jednostavan proces, ispostavilo se da je traljavo odrađen. Osim koncesije, kupcima je nejasno bilo i kako to da im se ponudu uvjetuje prihvaćanjem kolektivnog ugovora i zaposlenika, a da pritom ne mogu utjecati na odabir kadrova koji će biti preuzet od ‘majke’. Zbog svega je Nadzorni odbor odlučio zaustaviti započeti proces i vratiti ga na doradu.
Pitanje je i tko će taj posao tehnički odraditi, jer aktualnom predsjedniku Ediju Kučanu za manje od 10 dana istječe petogodišnji mandat. Kučan je i prije fijaska izgubio povjerenje i dobio oštre kritike od NO-a, te je na nedavnoj glavnoj skupštini od predstavnika vlasnika, odnosno države, nije dobio razrješnicu za upravljanje tvrtkom u 2023. Drugim riječima, prije ozbiljnije pripreme novog pokušaja prodaje 3. maja 1905, država će najprije morati utvrditi tko će nakon Kučana voditi 3. maj.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu