Bi li našeg turizma uopće bilo bez stranih radnika? Poslodavci iskreno kažu – ne.
– Mislim da bi trenutno možda čak i bio zatvoren, rekao je Tedi Bašić, vlasnik ugostiteljskog objekta.
Tedi i njegova obitelj u nekoliko objekata zapošljavaju 130 radnika. Polovina njih su stranci. Uglavnom iz BiH i Srbije.
Na pitanje kolika je prosječna plaća u ugostiteljstvu za konobara Bašić odgovara da je trenutno blizu čak 2000e eura.
Kada dođu, strani radnici polaze desetodnevnu edukaciju o ponudi vina i jela.
– Trebalo mi je dobrih 15-ak dana, ali imala sam dobre kolege i dobru radnu atmosferu tako da su mi pomogli, navodi za HRT Ivana Stojković iz Banja Luke.
– Sam sam poslao osnovne dokumente, kroz mjesec dana sam bio u Hrvatskoj i počeo raditi, naveo je Stevan Matičić iz Banja Luke.
Velike hotelske kuće u Istri, pak, oslanjaju se na radnu snagu s Dalekog istoka koje u ukupnom broju zaposlenih ima dvadesetak posto.
– Najveći broj je Filipinaca, slijede Indonezija, Ukrajina, Makedonija i ostale susjedne države, rekla je Sani Jelčić, voditeljica zapošljavanja, Arena Hospitality Group.
Filipinci uglavnom rade u kuhinji i kao sobari. Uvjetima su zadovoljni.
– Ja sam bogat na Filipinima, kada dođem kući. Šaljem novac obitelji za svoju kćer, naveo je Lorenz s Filipina.
– Nadam se da ću se vratiti raditi ovamo, da ću produljiti svoj boravak jer mi se sviđa ovdje raditi s ljudima, rekao je Edmar s Filipina.
– Plaća je dobra, bolja nego što mi je bila prije kada sam radio u Kataru. Uvjeti su ovdje dobri, istaknuo je Romel s Filipina.
Govori se da stranci ruše cijenu rada. No plaće su im jednake kao domaćima. A na godišnjoj razini, stranac poslodavca stoji od 3 do 5 tisuća eura više nego domaći radnik.
– Ne bih rekao da s postocima koje mi imamo u hrvatskom turizmu da oni utječu na cijenu rada. Mislim da je to propisano sa strane zakonodavca te da ti ljudi dobivaju iste isplate i iste kondicije kao i domaći djelatnici, naglasio je Alex Živković, direktor Grand Hotela Brioni, Pula.
Dodaje i da se, ako želimo zadržati prepoznatljivost destinacije, udio stranih radnika više ne bi trebao povećavati.
No, procijenjuje se da bi bez stranaca, u građevinarstvu i turizmu na razini Hrvatske nedostajalo oko 40 posto radne snage.
Novinarka Jasminka Kalčić u Rovinju je razgovarala sa Stanislavom Briškoskim, predsjednikom Ceha ugostitelja i turističkih djelatnika Istarske županije.
– Moj sugovornik još je prije nekoliko godina rekao: imali smo radnu snagu, ali je nismo znali cijeniti, rekla je Kalčić i upitala Briškoskog što to znači.
– To znači da smo imali dobru radnu snagu, situacija se mijenjala, granice se otvaraju i naši su otišli jer možda u tim trenutcima nismo znali prepoznati kvalitetnu radnu snagu. Što se tiče plaćanja uvijek su bile plaće prilično dobre u gospodarstvu, nego nismo znali prepoznati. Mislili smo da ćemo proći bolje ako nemamo domaću radnu snagu. Mislim da nismo prošli bolje, sad smo to i vidjeli i pogriješili smo, ali uvijek postoji inovacije, uvijek mislimo da možemo bolje, idemo gledati drugačije, rekao je Briškoski.
Smatra kako je sada situacija promijenjena jer i svijet se mijenja.
– Mislim da mi moramo početi razmišljati o novom razvoju turizma, da više ne budemo ovisni o samo turističkoj sezoni. Ne opterećujemo infrastrukturu, nego gledamo da radimo cijelu godinu. Samim time potaknut ćemo da naši djelatnici ostanu u našim restoranima i tako ćemo sačuvati radnu snagu, istaknuo je Briškoski.
Dodao je da nisu ljudi odlazili jer im ugostitelji nisu dozvoljavali da ostanu.
– Problem je bio što je turizam trajao četiri mjeseca. Imao si svog dobrog radnika, a kad je to završila sezona svi smo htjeli nekako i uštedjeti. I onda su ti ljudi morali otići “trbuhom za kruhom”. A sada je drugačije, bavimo se održivim razvojem turizma, bavimo se cjelogodišnjim turizmom. Budimo inovativni, odradimo bolje i kvalitetnije uvjete našim djelatnicima i vidjet ćete da je to budućnost i kako ćemo ostati s našom radnom snagom i naši djelatnike čuvati, imati blizu i biti ekspozicija za daljnji razvoj turizma, poručio je Briškoski.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu