Kad je 2018. godine Audi ponosno predstavio tada revolucionarni novi model, potpuno električni SUV, prvo e-vozilo koncerna nastalo u klimatski neutralnoj tvornici u Bruxellesu, činilo se ne samo da je taj njemački automobilistički div zauzeo najbolju poziciju na novom terenu među proizvođačima u branši, već da je budućnost takoreći – zajamčena. Šest godina nakon tog svečanog čina, linija SUV Audi Q8 e-tron, ali i cijela tvornica su – pred gašenjem!
“Audi uočava da potražnja klijenata za električnim vozilima opada širom svijeta te stoga razmatra obustavu daljnje proizvodnje na lokaciji u Bruxellesu”, objavio je u priopćenju njemački proizvođač automobila iz sastava koncerna Volkswagen. Prema glasinama, s proizvodnjom novih modela električnih SUV-ova završit će se već sljedeće godine.
Varljive brojke VW-a
Vlasnicima pritom ostaje naći rješenje za tvornicu u Bruxellesu u kojoj se proizvodi isključivo Q8, a zapošljava trenutačno 3000 ljudi. Gašenje lokacije nešto je što u Volkswagenu već desetljećima nije zabilježeno, a kao mjeru predostrožnosti zbog tonućih prihoda grupacija je za treći kvartal već “ostavila sa strane” 2,6 milijardi eura.
No, nije Q8 jedini “strujić” za koje pada zanimanje… U Njemačkoj je ukupno u prvoj polovici 2024. godini zabilježen pad potražnje za električnim automobilima od 16,3 posto, u Austriji oko 5,1 posto, a u Italiji je zbog Vladine odluke da se odgodi nova narudžba Stellantis pretrpio pad prihod od 36 posto.
No, čini se kako je u slučaju Audija Q8 došlo i do promašaja u politici samog modela. Naime, nakon Q8 pojavio se i Q6, tek nešto manji od većeg prethodnika, baziran na istoj platformi kao i također potpuno električni Porsche Macan. Usto, ispostavilo se i da je s Q “šesticom” u ponudi i bolja i modernija tehnologija u odnosu na onu s kojom raspolaže “osmica”.
Uz taj promašaj, tvornicu u Brusselsu mogli bi koštati i jednostavno previsoki troškovi zbog kojih je već dulje u koncernu ne simpatiziraju, a dijelom su povezani i sa ukupnom situacijom u glavnom gradu Belgije. Usto, nedostaje joj vlastitih dijelova koji se onda moraju posuđivati, a u odnosu na druge lokacije otežana je i logistika.
Sve to ipak ne dovodi u pitanje činjenicu da kriza prodaje trese cijelu auto-industriju, no Audi je trenutačno u najtežoj situaciji u cijelom Volkswagenovom koncernu. U prvoj polovici 2024. godine prodano je samo 833 tisuće modela premium-brenda iz Ingolstadta, odnosno 8,2 posto manje nego u istom razdoblju prošle godine, dok su istovremeno Volkswagenovi modeli zabilježili pad od samo 0,2 posto – prodano ih je 2,22 milijuna.
No, uzme li se u obzir samo razdoblje od travnja do lipnja, spirala pada je puno očitija i iznosi 5,2 posto, što je naročit udarac s obzirom da VW modeli čine više polovine prodaje na razini grupacije.
Ne cvjeta cvijeće ni Mercedesu koji nije uspio dosegnuti milijun isporuka (oko 960 tisuća) čime je zabilježen pad od 6 posto ukupnih isporuka u segmentu putničkih vozila, dok je “vanova” prodano manje za 4 posto (209 tisuća). Već sada je očito da je gigant iz Stuttgarta upao u iluziju u pogledu elektromobilnosti koja je još “do jučer” ondje predstavljana kao jedina opcija budućnosti. U prvoj polovini 2024. zabilježen je pad prodaje E-Mercedesa od 17 posto.
Manje od očekivanog
Djelomično zadovoljni mogu biti samo u BMW-u – Bavarci su u navedenom razdoblju prodali 1,1 automobila i upisali rast od 2,3 posto. No, zato su “kćeri” u problemima – Mini je pao za 18,7 posto s prodajom, a Rolls-Royce za 11,4 posto, s tim što treba napomenuti i da je lanjska godina kod potonjeg bila rekordna.
Za BMW, za razliku od njegovih rivala u segmentu premijuma, elektromobilni modeli ostaju pokretač rasta: s dostavljenih 179.557 e-automobila popravljen je rekord za čak 34 posto, no gleda li se i 2023. godina, rast je daleko manji od očekivanog.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu