Raščlambom brojčanih pokazatelja stanja sigurnosti cestovnog prometa u Republici Hrvatskoj, unatrag nekoliko godina, zaključeno je da su prometovanje motociklista i mopedista i nekorištenje sigurnosnih pojaseva u vozilima gdje oni postoje, najizraženiji strateški izazovi na koje je potrebno utjecati, u razdoblju koje slijedi.
Naime, pokazatelji govore o povećanju stradavanja motociklista, posebno naglašenom tijekom 2023. i u prvoj polovici ove, 2024. godine.
O motociklistima i mopedistima
Naime, tijekom 2023. godine smrtno je stradalo 65 motociklista, dok je tijekom 2022. godine smrtno stradalo njih 45, odnosno čak 44 posto više.
Tijekom prvih 6 mjeseci 2024. godine smrtno je stradalo 35 motociklista, u odnosu na njih 24, godinu prije, što je ponovno značajno povećanje od 48,5 posto.
Uzroci stradavanja motociklista i postupci koje će to stradavanje smanjiti, sastoje se od većeg broja aktivnosti, koje se moraju provoditi sinergijskim djelovanjem odgovornih subjekata.
Uzimajući u obzir da se sudjelovanje motociklista u prometu, s obzirom na sveprisutne klimatske promjene, protegnulo na praktički cijelu kalendarsku godinu, na prvom mjestu treba utjecati na promjenu ponašanja vozača motocikla, koji prouzrokuju više od 50 posto prometnih nesreća u kojima ujedno i smrtno stradavaju.
Uzroci
Nepoštivanje ograničenja brzine je prvi i glavni uzrok stradavanja ove skupine. Naime, i kad pravno nisu odgovorni za nesreću (dakle nisu ju uzrokovali), nerijetko zbog velikih brzina teško stradavaju.
Nadalje kao značajan uzrok se ističe nedovoljna pažnja vozača ostalih motornih vozila i to posebice prilikom procjene brzine kretanja motocikala. Potom su česta i nepoštivanja prednosti prolaska, kao i nepažnja prilikom promjena prometnih traka ili kod uključivanja u promet.
Motociklisti teško stradavaju prilikom padova na kolnik i izlijetanja s ceste prilikom čega dolazi do njihovog naleta na nosive stupove metalnih zaštitnih ograda.
Aktivnosti
Provođenje aktivnosti s ciljem smanjenja stradavanja ove skupine sudionika u prometu bit će usmjereno na njihovu dodatnu edukaciju, koju će provoditi i udruge motociklista, a potom i na zahvate u infrastrukturi, u smislu presvlačenja cesta slojevima adekvatnog asfalta te postavljanjem metalnih zaštitnih ograda koje konstrukcijski štite motocikliste od ranije opisanog stradavanja.
O sigurnosnom pojasu
Kada je riječ o korištenju pojasa, analize su pokazale da na godišnjoj razini, više od 50 posto smrtno stradalih u vozilima u kojima je korištenje pojasa obavezno, nisu koristili pojas.
Isto tako, temeljitijom analizom došlo se do zaključka kako bi najmanje tridesetak spomenutih žrtava preživjelo prometnu nesreću, uz veliku mogućnost lakšeg tjelesnog ozljeđivanja.
Provođenje aktivnosti s ciljem korištenja sigurnosnih pojaseva u svim vozilima i svim mjestima u vozilima, gdje oni postoje, bit će usmjereno na edukaciju od najranije životne dobi, odnosno od vrtićke do srednjoškolske dobi djece i mladih.
Osim toga, policija će intenzivno nadzirati korištenje pojasa na svim sjedalima u osobnim i teretnim automobilima, kao i u autobusima u kojima postoje.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu