Atlantic Grupa podiže cijenu kave u Srbiji između 8 i 19,5%

Autor: Poslovni dnevnik , 17. lipanj 2024. u 07:00
Prethodno poskupljenje kave u veleprodaji u Srbiji bilo je 2022. godine, dok je sljedeće poskupljenje najavljeno za 1. srpnja/Shutterstock

U dvije godine kava je za srpske potrošače poskupjela više od 40 posto.

Atlantic Grupa, koja je preuzimanjem Strauss Adriatica postala vlasnik Grand i Doncafea, čime je postala jedini relevantan igrač na tržištu tradicionalne kave u Srbiji, od idućeg mjeseca povećava cijene. Kako doznaje Nova ekonomija, ovisno o konkretnom brendu, Atlantic će podići cijene za osam do oko 20 posto.

Prilagodba marži
Osnivač i suvlasnik tvrtke Gomex Goran Kovačević u razgovoru za Novu ekonomiju istaknuo je da je prethodno poskupljenje kave u veleprodaji u Srbiji bilo 2022. godine, dok je sljedeće poskupljenje najavljeno za 1. srpnja i iznosit će 8 -19,5 posto, ovisno o marki kave.

Kad je riječ o budućim cijenama kave u maloprodaji, odnosno za krajnje potrošače, Kovačević smatra da većina trgovaca neće mijenjati marže, već će na osnovnu cijenu dodati postojeću maržu.

Nedavno smo objavili da će kava biti poskupljena od 1. srpnja te da su veletrgovci već dobile nove cjenike iz Atlantic Grupe, no još nije poznato u kojoj će se mjeri poskupljenja preliti na konačnu cijenu na police.

Atlantic Grupa obavijestila je Komisiju za zaštitu tržišnog natjecanja o planiranom poskupljenju kave, potvrđeno je Novoj ekonomiji.

Na dodatno pitanje Povjerenstvu o tome ima li podatke za koliko posto će tvrtka Atlantic povećati cijene kave, ta je institucija odgovorila da je postupak nadzora nad provedbom mjera koje je Komisija naložila tvrtki Atlantic u tijeku te da “druge informacije ne mogu dati”.

Prethodno poskupljenje od strane Atlantic Grupe bilo je u prosincu 2022. godine i iznosilo je od 11 do 15 posto ovisno o brendu, dok je Strauss Adriatic povećao cijene u kolovozu 2022. godine za 15 do 20 posto ovisno o brendu. U međuvremenu, u ožujku 2023., Atlantic Grupa preuzela je Strauss Adriatic.

Tako je Atlantic uz Grand kavu i Bonito postao vlasnik brendova kave Doncafe i C kafa. Goran Kovačević je za Novu ekonomiju rekao da nije bit u tome jesu li digli cijene ili ne, jer nekad je to opravdano, nekad ne, nego je bit u tome da smo dobili situaciju na tradicionalnom tržištu kave gdje imamo apsolutnu kontrolu od strane jednog dobavljača.

”Pitanje koje se postavlja je je li cijena kave realna ili nije. Ponekad imate situaciju da tržište raste, a za njim i cijena kave, mora skočiti 20 posto. Recimo, kad se dogodi suša, onda je to problem. Pitanje je zlorabe li oni svoj položaj monopolista”, rekao je.

Kovačević objašnjava da je tržište kave podijeljeno na nekoliko segmenata, jedan dio je tradicionalna kava koja je dominantna u Srbiji, Crnoj Gori, Bosni i Hercegovini, a drugi dio je espresso, napitci od kave i sve ostalo.

”U nekim zemljama je dominantan espresso, dominantni su napitci, a kod nas je dominantna tradicionalna kava, pa su sada kada su dobili priliku za spajanje postali monopolisti na tržištu tradicionalne kave. Ali ako uračunate drugu kavu (espresso, napitke od kave…) onda ispada da ih nema pedeset posto – to su dva različita proizvoda koja imaju različite ciljne skupine”, rekao je.

Tržišne okolnosti
Kava je u ožujku 2022. godine za potrošače u prosjeku poskupjela za 23,8 posto u odnosu na ožujak 2021. godine, pokazuju podaci Republičkog zavoda za statistiku koje je dostavila Nova ekonomija. Potrošačka cijena kave u ožujku 2023. bila je 13,5 posto viša nego u ožujku 2022.

U ožujku 2024. kava je poskupjela u trgovinama za 3,6 posto u odnosu na godinu prije.

Prema podacima na sajtovima trgovačkih lanaca, trenutno 100 grama Bonito kafe košta oko 150 dinara, 100 grama Grand kafe (gold) je oko 190 dinara, dok je 100 grama Doncafea oko 200 dinara.

Iz Privredne komore Srbije priopćili su da “ne mogu davati nikakve najave i projekcije eventualnog poskupljenja kave u narednom razdoblju”, ali da smatraju da “dizanje cijena nije u ničijem interesu”, pa ni proizvođačima kave., ali predstavlja “odgovor na tržišne uvjete i iznuđen potez”.

Komentirajte prvi

New Report

Close