Prema posljednjim podacima IFR-a (International Federation of Robotics) u svijetu je trenutačno 3,9 milijuna industrijskih robota. Postalo je gotovo uobičajeno da nam roboti odgovaraju na pitanja umjesto telefonskih operatera ili su produžena ruka kod poslova koji traže preciznost. Odlični su i tamo gdje je teren nedostupan čovjeku, a iz Kine, koja je trenutačno najbrže rastuća zemlja po pitanju integracije robota, nedavno je robot, bez intervencije čovjeka, uspješno ugradio i dva zubna implantata.
Nerealan strah
Strah da će nas roboti zamijeniti, međutim, nije realan, jer trendovi pokazuju kako broj robota najviše raste upravo u zemljama gdje ne postoji problem nezaposlenosti. Suradnja čovjeka i robota trenutačno je najveći trend u industrijii, jer uvijek mora postojati netko tko će ‘ugraditi’ robotu znanje, programirati ga i nadgledati. Također, kako im se mogu povjeriti bilo kakvi zadaci, pa i oni najteži ili najmanje atraktivni čovjeku, to ostavlja prostor za razvoj novih talenata i vještina ljudi, tj. njihov poslovni napredak. To dobro znaju i u AD Plastik Grupi, vodećem proizvođaču plastičnih komponenti za automobilsku industriju u Hrvatskoj, koji se kontinuirano prilagođava dinamičnom okruženju i tehnološkim inovacijama, tako da u njihovim tvornicama u Solinu i Zagrebu već radi više od stotinu robota koji značajno olakšavaju, ubrzavaju i optimiziraju procese rada.
Prvi robot u AD Plastik Grupu došao je 1996., u njihov pogon u Zagrebu, označivši tako početak digitalizacije kompanije. Danas su roboti prisutni u montaži, doradi, ultrazvučnom zavarivanju i manipulaciji, dok je bojenje u potpunosti automatizirano. Ta stalna tehnološka unapređenja procesa nužnost su u automobilskoj industriji, a AD Plastik Grupa, koja je u posljednje dvije i pol godine ugovorila više od 326 milijuna eura novih poslova, ističe se, osim po modernim tehnologijama, i po specifičnim znanjima.
“Automobilska industrija vrlo je dinamična, visoko standardizirana i koristi najmodernije tehnologije u realizaciji svakog pojedinog elementa, vodeći primarno brigu o kvaliteti i sigurnosti finalnog proizvoda. U skladu s time, mijenjaju se opisi poslova i struktura zaposlenika, ali čovjek uvijek ostaje najvažniji faktor. Najmodernije tehnologije samo su jedan od preduvjeta uspješnosti poslovanja, a zaposlenici koji svojim znanjima, vještinama i svakodnevnim trudom osiguravaju visoke kriterije kvalitete, najvažniji su faktor”, poručuju iz AD Plastika.
I, uistinu, unatoč napretku tehnologije, pa i dolasku radnika-robota, oni nemaju jednu veliku ljudsku značajku – kreativnost. Nedostatak radne snage u pojedinim će se segmentima, zahvaljujući tehnologiji, moći nadomjestiti robotima, no ‘sukoba’ nema, već se samo mijenja način ljudskog rada. Manje radnika možda će trebati za proizvodnju automobila jer postoje, primjerice, mobilni manipulatori koji automatiziraju zadatke rukovanja materijalom u industrijama kao što su automobilska, logistička ili zrakoplovna. Oni kombiniraju mobilnost robotskih platformi sa spretnošću ruku manipulatora. Zahvaljujući tehnološkom napretku, zasigurno će biti jednostavnije ‘doskočiti’ i velikom izazovu današnjice – nedostatku radne snage. U AD Plastiku se, kažu, s nedostatkom radne snage uspješno nose zahvaljujući prije svega iskustvu, uspostavljenim stabilnim regrutacijskim kanalima i kvalitetnim odnosima sa sudionicima zajednica u kojima posluje.
Suradnja sa školama i fakultetima, stalna nadogradnja znanja i vještina zaposlenika, uključujući i svladavanje jezičnih barijera stranih radnika u kompaniji, bogato iskustvo rada u međunarodnom okruženje (budući da je AD Plastik Grupa multinacionalna kompanija s proizvodnim lokacijama u pet zemalja), mogućnost napredovanja zaposlenika…, razlozi su koji navode mnoge da razvoj karijere ostvare upravo u ovoj kompaniji.
Roboti, sukladno tome, nisu opasna konkurencija nego partneri koji olakšavaju čovjeku posao, a time mu i otvaraju prostor za osobni napredak.
Sve pametniji roboti
Trend korištenja umjetne inteligencije u robotici i automatizaciji nastavlja rasti pa i roboti postaju sve pametniji. Tako, primjerice, već imamo i humanoidne robote koji danas uspješno pomažu djeci da lakše savladaju školsko gradivo, ili u turizmu, da osiguraju bolju user experience, jer govore i 20-ak jezika. Bilo kako bilo, tehnologije unapređuju naš život. Umjesto da je se bojimo, mudrije je prgliti napredak, baš kako čine brojne uspješne tvrtke. Europa, doduše, tu malo ‘kaska’ (izuzev Njemačke), dok su predvodnici robotizacije, očekivano, Japan, Kina i Južna Koreja. Naime, u Južnoj Koreji, koja je na samom vrhu, danas na 10.000 radnika imaju 1012 robota.
U Hrvatskoj je prema neslužbenim informacijama stotinjak tvrtki koje su na ovaj ili onaj način povezane s robotikom. AD Plastik Grupa pomalo je i veteran, jer će 2026. obilježiti tri desetljeća od ulaska prvog robota u njihovu kompaniju.
sadržaj omogućio AD Plastik