Čini se da se trenutno povijest ponavlja, jer omiljeni napitak Nijemaca kava ponovo poskupljuje. Globalno tržište i visoki troškovi energije čine ovaj topli napitak sve skupljim, navodi njemački vodeći prerađivač i distributer kave Tchibo. Ta hamburška tvrtka je početkom svibnja najavila da će morati „prilagoditi” cijene pržene kave: „Prošle godine mnogi troškovi su nastavili rasti, uključujući i sirovu kavu. Da bismo nastavili našim kupcima nuditi kvalitetu na koju navikli, sada se i mi moramo prilagoditi.”
I oružani sukobi koji su se rasplamsali širom svijeta utječu na tržišta, ukazuje Carsten Fritsch. Taj analitičar njemačke banke Commerzbank prati kretanja na tržištima „mekih sirovina”, u što spadaju i živežne namirnice. U izjavi za DW on se poziva na studiju koju je pripremio odjel za istraživanje njegove banke: „Za razliku od robuste, na arabicu gotovo uopće ne utječu problemi kod transporta kroz Crveno more, jer velikim proizvođačima arabice taj put i nije potreban. Situacija je drugačija s robustom, koja se pretežno proizvodi u jugoistočnoj Aziji.“
Kako piše DW, sve ima svoje lice i naličje, pa tako problemi za jednog proizvođača mogu biti od koristi za drugog: „Značajno povećanje cijena i nedostatak robuste mogli bi povećati potražnju za arabicom.”
Za Brazil, najvećeg svjetskog proizvođača arabice, prognoze su i bez toga dobre. „Postoje znaci koji govore da će u sezoni 2024./25. ponuda kave u Brazilu biti povećana“, kaže Fritsch. „U prognozi objavljenoj u siječnju u Brazilu navode da očekuju povećanje proizvodnje od 5,5 posto u odnosu na prethodnu godinu, odnosno na 58,1 milijun vreća od po 60 kilograma. Od toga će u 40,75 milijuna vreća biti arabica, a u 17,33 milijuna robusta.”
Međutim, predstavnik jedne njemačke tvrtke za prženje kave smanjuje taj oprezni optimizam. Steffen Schwarz u izjavi za magazin Der Spiegel kaže da očekuje daljnji rast cijena – zbog nestašice radnika-migranata na plantažama, a i sve veće potražnje za kavom u samim zemljama u razvoju: „Imamo, dakle, manje prinose, manjak radnika, a istovremeno sve veću potražnju.“
Potražnja je sve veća ne samo zbog toga što je kava u Europi i SAD-u „u modi”: promoviraju ju sommelieri za kavu i sve je više onih koji ovaj napitak piju i sebe smatraju „poznavateljima”. Rast cijena potiče i sve veća potrošnja u zemljama koje su tisućama godina njegovale kulturu pijenja čaja. U Južnoj Koreji i Kini potražnja za aromatičnim zrnima kave raste. Moramo se naviknuti na visoke cijene, zaključuje Steffen Schwarz. On smatra da bi kava trebala koštati od 25 do 30 eura po kilogramu. „Barem toliko moram biti spreman platiti ako želim dobar okus, a važni su mi i ekološki i socijalni aspekti.”
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu