Svijet novca
Zaštita od rizika

Upravljanje brodicom je lako, ali kako ploviti sigurno i bez brige?

U turističkoj sezoni jadranskim akvatorijem prometuje izniman broj plovila, što doprinosi povećanom broju opasnih situacija u kojima se plovila i njihove posade mogu naći. Pomorski promet pritom, za razliku od cestovnog, nosi i drugačije izazove, ali i predrasude što i na koji način osiguravate.

Poslovni.hr
25. travanj 2024. u 22:00
Foto: PD

Jadran je iz godine u godinu sve popularnija destinacija. Gužve na graničnim prijelazima, autocestama i cestama prelijevaju se i na morsku pučinu. To potvrđuju i službeni podaci koji govore kako je ukupan broj plovila upisanih u Hrvatski registar brodova u 2022. bio na razini 2021. godine i kreće se oko 110.000.

Pritom je prema podacima Hrvatskog ureda za osiguranje ukupna premija osiguranja plovila u 2022. godini iznosila 32.151.982 EUR što predstavlja najviši rast premije u zadnjih 15 godina i iznosi 25,7 % (u odnosu na 2021. godinu). Navedeno potvrđuje nastavak pozitivnog trenda koji traje od 2017. godine.

Pozitivni trend nastavlja se i u broju osiguranih plovila koji se zadnjih godina kreće oko 25.000 kasko osiguranih plovila, točnije u 2022. godini 27.050 plovila. Likvidirane štete u 2022. godini bitno su više od 10-godišnjeg prosjeka od 14,9 milijuna EUR i iznose 16.913.393 EUR.

Osiguranje plovila motora snage iznad 15 kW, zakonska je obveza vlasnika, bez obzira u koju svrhu koristili svoje plovile, rekreativno ili profesionalno, a uključuje osiguranje od odgovornosti vlasnika te osiguranje putnika.

Zakonska obveza vlasnika

Osiguranje plovila motora snage iznad 15 kW, zakonska je obveza vlasnika, bez obzira u koju svrhu koristili svoje plovile, rekreativno ili profesionalno, a uključuje osiguranje od odgovornosti vlasnika te osiguranje putnika.

Kao i kod motornih vozila, vlasnici plovila, motornih brodica, jahti, obvezni su sklopiti policu obveznog osiguranja od odgovornosti i obvezno osiguranje putnika svake godine.

Situacija ne bi bila zanimljiva da u pomorskom prometu novčane štete nisu ekstremno više nego što je slučaj u auto osiguranju, što je i logično s obzirom na vrijednost plovila. Slično osiguranju cestovnih vozila, kod osiguranja brodica i jahti postoji obvezno i kasko osiguranje, ali mnogi zaborave na policu dragovoljne odgovornosti bez koje ste zapravo praktički neosigurani.

Obvezno osiguranje pritom pokriva odgovornost vlasnika, odnosno korisnika brodice ili jahte, za naknadu štete zbog smrti, ozljede tijela, narušenja zdravlja trećih osoba (plivača, ronilaca ili ljudi na kopnu…). Pokriće iz obveznog osiguranja odnosi se dakle isključivo na nematerijalne štete, kao što su tjelesne ozljede, oštećenja zdravlja ili smrt osobe. Štetu koju nanesete drugom plovilu, dužni ste pak platiti.

Kako bi pojasnili razliku između obveznog i dodatnog osiguranja plovila te zašto je obvezno osiguranje tek minimalna zaštita za pojašnjenje smo se obratili Ani Ratković ekspertici za korporativne klijente i reosiguranje Groupama osiguranja, koje je nedavno u svoju široku paletu osiguravateljnih proizvoda uvrstilo i GO SAIL osiguranje plovila.

Polica obveznog osiguranja od odgovornosti vlasnika odnosno korisnika jahte ili brodice kako ste naveli kao pokriće pruža za smrt, tjelesne ozljede i narušenje zdravlja ali samo kupača, plivača, ronioca, znači nematerijalne štete i u skladu sa Zakonom o obveznim osiguranjima u prometu.

Ana Ratković, ekspertica za korporativne klijente i reosiguranje Groupama osiguranja/PD

Opcija kasko osiguranja

Dakle, rekli bi jako uska pokrića s obzirom na štete koje možete prouzrokovati za vrijeme upravljanja plovilom. Ugovaranjem police/pokrića dobrovoljnog osiguranja od odgovornosti vlasnika/korisnika plovila predmet osiguranja je osiguranikova građanskopravna izvan ugovorna odgovornost za štetu zbog: smrti, tjelesne ozljede, oštećenja zdravlja. Odgovornost za štete uslijed sudara, udara, prema kupačima i trećima osobama, putnicima i posadi, odgovornost za oštećenje ili uništenje osobnih stvari putnika i posade, te onečišćenje mora pogonskim uljem.

Groupama nudi i opciju kasko osiguranja, kao police osiguranja plovidbene i ine nezgode

Uz osnovno kasko pokriće gdje su osigurani rizici, pomorska nezgoda, požar, eksplozija, potres, direktni udar groma, štetni postupci trećih osoba, nemar registriranog vršitelja popravka u vrijeme popravka ili servisiranja plovila, nezgoda plovila pri dokovanju, dizanju ili izvlačenju na obalu i porinuću ili spuštanju, krađa ili otimačina cijelog plovila ili samo ugrađenog motora, razbojništvo, provalna krađa, …, dodatno se može ugovoriti pokriće za pogonske štete, osiguranje za vrijeme iznajmljivanja plovila uz naknadu (čarter), utaja plovila tijekom iznajmljivanja, prijevoz plovila kopnom, troškovi vađenja podrtine po nalogu vlasti…

Uz glavno pokriće kasko osiguranja plovila moguće je ugovoriti i osiguranje već spomenutog dobrovoljnog osiguranja od odgovornosti, dobrovoljno osiguranje putnika i članova posade od posljedica nesretnog slučaja i dodatno osiguranje prtljage, putnika i članova posade.

Osim obveznog osiguranja od odgovornosti vlasnika/korisnika brodice i jahte, moguće je i ugovoriti, također zakonski propisanu obvezu, policu osiguranja Obveznog osiguranja putnika u javnom prometu s čim zaokružujemo paletu proizvoda i pokrića koje nudi naš proizvod GO SAIL.

25,7

posto porasla je u 2022. ukupna premija osiguranja plovila u odnosu na 2021.

Od pada s dizalice do krađe

Uz sve navedeno, na jednom primjeru iz prakse Ratković nam je dodatno pojasnila kako primjerice osigurati plovilo tijekom transporta ili što se događa za vrijeme dok se plovilo vadi iz mora i postavlja na suho radi zimovanja ili servisa kada učestalo može doći do oštećenja?

Primjera iz prakse ima raznih, od padanja plovila s dizalice do krađe cijelog plovila s prikolice za vrijeme transporta.

Kroz naše osnovno kasko pokriće, osiguranje vrijedi i tijekom održavanja za vrijeme kada plovilo nije u moru ili u vodi odnosno za vrijeme boravka u ljetnom ili u zimskom spremištu, za vrijeme raspreme i za vrijeme uobičajenih boravaka u marini ili u brodogradilištu radi održavanja, servisiranja ili popravaka uključujući rizike izvlačenje/vađenje i porinuće/spuštanje plovila u svim navedenim slučajevima i rizik pomicanja odnosno premještanja plovila unutar servisne zone marine, lučice ili brodogradilišta i to prikladnom dizalicom (tzv. Travel lift) ili drugim odgovarajućim transportnim sredstvom u krugu max. udaljenosti od 500 m od mjesta izvlačenja.

Za vrijeme transporta plovila primjerice iz marine na odlagalište plovila (tzv. suhi vez) moguća su razna oštećenja trupa ili dijela opreme, stoga kod nas u Groupami možete proširiti pokrića na utovar i istovar plovila na prijevozno sredstvo i prijevoz plovila kopnom čije teritorijalno pokriće se proteže na područje EU. U konačnici koju god vrstu osiguranja i osiguravatelja izabrali, važno je usredotočiti se na kvalitetu i prilagođenost police osobnim potrebama.

Inovativni proizvodi

Groupama osiguranje općenito zauzima posebno mjesto, donoseći dodatnu dimenziju osiguravateljnom tržištu i osiguranicima općenito. S više od 15 milijardi eura premije i oko 32.000 zaposlenih, Groupama je jedan od vodećih ne samo francuskih već i europskih osiguratelja. Duboko u drugom stoljeću poslovanja, osiguravateljnom tržištu pruža sveobuhvatan doprinos temeljen na akumuliranom znanju i iskustvu u području razvoja i implementiranja inovativnih proizvoda te usluga za različite segmente klijenata.

U Hrvatskoj Groupama djeluje od 2021. godine, gradeći pritom odnose s klijentima i partnerima temeljene prvenstveno na povjerenju i dvosmjernoj integraciji, dok u skladu s tradicijom cjelokupne grupe na tržište donosi bogatu tradiciju životnih i neživotnih osiguranja, kao i osiguranja motornih vozila, plovila te imovine i odgovornosti.

Svoje bogato osiguravateljno znanje i iskustvo Groupami stručnjaci podijelit će s vama te im se s povjerenjem obratite za sve potrebne informacije i savjete bez obzira zanima li vas osiguranje plovila, cestovnih vozila ili je od brojnih životnih i neživotnih osiguranja.

New Report

Close