Učenje o novcu pomaže djeci da postanu odgovorni, neovisni i disciplinirani. Također, omogućuje im da donose bolje financijske odluke u budućnosti i tako izbjegnu dugove, ali i – ne manje važno! – ono povećava njihovo samopouzdanje i poboljšava komunikacijske vještine.
Djeca su budućnost financija kao potrošači, investitori i poslovni lideri, no njihovo je financijsko znanje siromašno. Pokazuju to globalni trendovi, ali i analiza financijske pismenosti učenika srednjih škola koju je Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga (Hanfa) provela 2023. godine.
Kako naučiti djecu da razumiju financije?
Učenici su u Hanfinu istraživanju u prosjeku dali točan odgovor na samo 40 posto postavljenih pitanja; malo znaju o mirovinskim osiguranjima, dionicama ili kamatnim stopama, a čak 59 posto srednjoškolaca smatra da novac služi samo kako bi se trošio. Najveću razinu odgovornog financijskog ponašanja pokazali su, pak, u odnosu prema kupnji, pa u velikom postotku, preko 80 posto, pri kupovini uspoređuju cijene i razmišljaju mogu li sebi to priuštiti.
Iako se kroz vrijeme bilježi porast ukupne financijske pismenosti građana i mladih – koja je u 2023. iznosila 62 posto – ne možemo još uvijek biti zadovoljni. Prije nego što im stavimo kreditnu karticu u ruke, djecu trebali naučiti nešto puno važnije – razumjeti novac i odgovorno se odnositi prema njemu. Međutim, te vještine ne dolaze prirodno; najbolje ih je potaknuti na djeci blizak način – kroz zabavu i igru!
I financije mogu biti zelene
Hanfa već godinama provodi razne zabavne aktivnosti i projekte u svrhu podizanja razine financijske pismenosti učenika, ali i ostalih ciljnih skupina. Učenike srednjih škola već četvrtu godinu pozivaju da izrade video povezan s financijama, a ove godine tema je bila “I financije mogu biti zelene”. Naime, u svijetu financija zelena i održiva ulaganja sve su u većem fokusu; stoga je cilj bio upoznati mlade s mogućnostima i značajem takvih ulaganja.
U izradi videa sudjelovali su učenici srednjih škola iz svih dijelova Hrvatske, a tročlano povjerenstvo Hanfe vrednovalo je kreativnost i kvalitetu video-sadržaja, kao i razumijevanje i objašnjavanje održivih, zelenih financija, nakon čega su Tehničkoj školi Bjelovar dodijelili nagradu – interaktivni zaslon. Svečanost dodjele održana je 21. ožujka, a povodom obilježavanja Svjetskog i Europskog tjedna novca, koji se ove godine održava od 18. do 24. ožujka pod sloganom “Zaštiti svoj novac, osiguraj svoju budućnost”.
U pobjedničkom radu učenici su, pojašnjava Anja Tkalčević, viša analitičarka u Direkciji za praćenje zaštite potrošača i edukaciju, objasnili što su zelene financije te koja su to održiva ulaganja. Istaknuli su primjere kako oni kao pojedinci mogu doprinijeti zelenoj tranziciji, a na primjeru svoje škole objasnili i važnost zelene tranzicije i održivosti.
Zapažen je bio i video-uradak Srednje škole Novska, čiji su učenici osvojili drugo mjesto, dok su učenici XVI. gimnazije iz Zagreba bili treći. Za sve zainteresirane učenike, učitelje i nastavnike osnovnih škola iz Hanfe poručuju kako je još uvijek, sve do 30. travnja, otvoren natječaj “Digitalni sadržaj za digitalne financije”, u kojem mogu sudjelovati svi učenici osnovnih škola iz Hrvatske. Inače, natječaje tog tipa za osnovnoškolce Hanfa provodi od 2022. godine.
Na prvom natječaju “Financijska pismenost kroz igru” pobijedila je Osnovna škola Petra Hektorovića s otoka Hvara, na temelju čijeg je idejnog rješenja nastala igra “Desitudo”. S ciljem i željom da se učenicima osnovnih škola približe financijske teme, ali i da ih se osvijesti o važnosti osobnih financija Hanfa je dodatno doradila inicijalnu igru hvarskih učenika i sada će je donirati osnovnim školama s kojima surađuje u provođenju aktivnosti povezanih s financijskim opismenjavanjem djece.
Želja i potreba – Desitudo
“Naziv igre ‘Desitudo’ spoj je latinskih riječi ‘želja’ (desiderium) i ‘potreba’ (necessitudo). Igra je prilagođena učenicima osnovnih škola. Prema složenosti pitanja i zabave ima dvije razine. Učenici nižih razreda zaigrat će s osnovnim ciljem razlikovanja želja i potreba. Napredna razina pogodnija je za učenike od 5. do 8. razreda jer, uz razlikovanje želja i potreba, sadrži pitanja i odgovore o štednji, ulaganju, dionicama, osiguranju, leasingu i mirovinskom sustavu.
Osim stjecanja znanja i upoznavanja s financijskim pojmovima, igra potiče razvoj samopouzdanja i svijesti o vlastitim matematičkim sposobnostima. Jer uz igru se može naučiti sve pa i razumjeti uloga novca u budućem osobnom i obiteljskom životu”, pojašnjava Anja Tkalčević, napominjući kako su – uz sve natječaje – razvili i niz edukativnih materijala na temu financijske pismenosti, koji su besplatno dostupni na njihovoj internetskoj stranici.
Osmosmjerke i igre za učenike osnovnih škola ili online escape room-ovi za srednjoškolce – sve su to korisni i zabavni, pa samim time i lakši načini učenja o financijama.
I, uistinu, djeca većinu svojih životnih vještina uče kroz igru. S tim u vezi, djeci će biti mnogo lakše učiti o novcu na privlačne, zabavne i razigrane načine kakve nudi Hanfa. Ako im tu temu učinimo ugodnom od najranije dobi, postoji velika vjerojatnost da će povezivati pozitivne osjećaje s financijskom odgovornošću dok odrastaju. Razina razumijevanja financijskih pojmova, poput proračuna, štednje, duga, ulaganja…, utjecat će na svaki dio dječjih života i može u budućnosti značiti razliku između prosperiteta i siromaštva.
Stoga ne čudi da se sve češće spominje i nužnost učenja o financijama u školama. Razlozi su mnogobrojni. Prije svega – novac dotiče baš sve. Bilo da je riječ o tome gdje jedemo, što kupujemo, kamo putujemo ili izlazimo s prijateljima…, svaki dan se suočavamo s financijskim odlukama. Mladima nedostaje obrazovanje za donošenje takvih (pa i malih) odluka.
Neznanje ima bolne posljedice
Nadalje, nedostatak financijskog znanja ima bolne posljedice: dugove, svakodnevni stres, pa posljedično i loše obiteljske odnose, bankrot, anksioznost… Mnogi odrasli danas osjećaju nevjerojatan pritisak zbog financijskih problema. Većina njih mogla se izbjeći uz barem osnovno financijsko znanje. Svima je normalno imati kreditnu karticu ili kredit, ali malo njih točno zna opasnosti kreditnih kartica i visokih kamata. Ili, kako je pokazalo Hanfino istraživanje, srednjoškolci mahom misle da je novac tu da se troši, ne razmišljajući o tome da postoje i mirovinski fondovi, životna osiguranja ili štednja.
“Pažnju bi svakako trebalo posvetiti onim učenicima koji će prvi izaći na tržište rada, a to su većinom učenici strukovnih škola, koji će se susresti s brojnim odlukama povezanim s financijama, od otvaranja računa preko kojeg će im se isplaćivati plaća i odabira kategorije mirovinskog fonda, do ugovaranja osiguranja ili leasinga, ovisno o potrebama i mogućnostima”, smatra Anja Tkalčević.
Ona naglašava kako su daljnji planovi Hanfe nastavak i intenziviranje svih aktivnosti koje već provode, od održavanja klasičnih predavanja i radionica do kreiranja i razvoja edukativnog sadržaja. Planiraju i dalje provoditi natječaje za učenike osnovnih i srednjih škola, ali i nastaviti s dodjelama Godišnje nagrade Hanfe studentima za najbolje znanstvene i stručne radove. Pozivaju i nastavnike u osnovnim školama da isprobaju društvenu igru “Desitudo” i tako učenike zainteresiraju za temu financijske pismenosti.
Jer ako znamo da više od jedne trećine učenika troši izvan limita svog džeparca, što je, između ostalog, pokazalo Hanfino istraživanje, jasno je da alarm zvoni za uzbunu. Ako danas ne nauče svrstati se u realne okvire, u budućnosti će samo dublje tonuti u ponor dugova. Financijsko opismenjavanje dugotrajan je proces, ali bez njega nema zdrave financijske budućnosti.