Kriza u Crvenom moru značajno podigla maloprodajne cijene i u Crnoj Gori

Autor: Poslovni dnevnik , 20. ožujak 2024. u 07:00
Foto: Shutterstock

Skuplji pomorski transport iz Kine povećao je nabavne cijene za dobavljače, što se neminovno odražava i na konačnu cijenu koju plaćaju potrošači.

Troškovi otpreme robe iz glavnih kineskih luka u crnogorsku Luku Bar od studenog su porasli i do 300 posto, priopćeno je za Radio Slobodna Europa (RSE) iz agencije Jadroagenta Bar, špediterske agencije.

Posljedica je to preusmjeravanja pomorskog prometa sa Sueskog kanala na alternativnu rutu oko Afrike, zbog napada jemenskih Huti pobunjenika na brodove u Crvenom moru, koji su učestali od studenog 2023. godine.

Roba iz Kine
Preciznih i sustavnih podataka o posljedicama ovih poskupljenja na crnogorskom tržištu trenutno nema, pokazuje istraživanje RSE.

U Privrednoj komori Crne Gore nemaju podataka, a nekoliko velikih trgovačkih kompanija koje uvoze robu iz Kine kažu da im je povećanje cijena kontejnerskog transporta povećalo maloprodajne cijene za pet do deset posto, a u nekim slučajevima i za 100 posto.

Vozarine za kontejnere kojima se doprema roba iz kineskih luka, a koje su u studenom koštale 1400, odnosno 1800 dolara, u veljači su porasle na 4150, odnosno 6150 dolara, dok su rokovi isporuke produljeni za dva do tri tjedna, navode iz Jadroagentu Bara. Kina je prva na listi zemalja iz kojih Crna Gora najviše uvozi morem, a druga po ukupnom uvozu. Lani je iz te zemlje uvezeno robe u vrijednosti od oko 425 milijuna eura.

Roba široke potrošnje i generalni tereti, kao što su drvo, proizvodi od metala, keramika, namještaj, dijelovi strojeva i vozila, sirovine i proizvodi prehrambene industrije u Crnu Goru se s prekooceanskih tržišta uglavnom dopremaju u kontejnerima. Skuplji pomorski transport iz Kine povećao je nabavne cijene za dobavljače, što se neminovno odražava i na konačnu cijenu koju plaćaju potrošači, potvrđeno je u velikim trgovačkim lancima.

U KIPS-u, tvrtki za građevinski materijal i opremu za kućanstvo, poručuju da su im troškovi po kontejneru udvostručeni, s 3.500 na oko 7.000 eura, što je utjecalo na povećanje nabavne cijene njihovih proizvoda od deset do 100 posto.

Kako dodaju, to će se odraziti na konačnu prodajnu cijenu nekih proizvoda koji će postati preskupi, pa razmišljaju o opciji odustajanja od uvoza neke robe, poput kupaonskih pločica.

Tvrtka Cungu & Co, koja se bavi prodajom robe široke potrošnje, među kojima je i namještaj, već idućih dana očekuje prvu isporuku s Dalekog istoka po novim cijenama prijevoza, višim za 70 posto. To će povećati njihove prodajne cijene za pet do 10 posto.

Nategnuti rokovi
Kažu i da je osim robe iz Kine poskupio i transport iz drugih azijskih zemalja, poput Indonezije i Vijetnama. Poseban im je problem rok isporuke koji se s 40-ak dana povećao na 70-80 dana.

U nekoliko dućana kineske robe u Budvi, za RSE je neslužbeno potvrđeno da su od početka godine poskupjeli za desetak posto, ali smatraju da to nije samo posljedica skupljeg transporta iz Kine, već i poskupljenja u Crnoj Gori.

Ukoliko se situacija oko Sueskog kanala ne smiri, u špediciji Jadroagent Bar očekuju daljnji rast cijena prekooceanskog transporta, što može dovesti do zastoja ili čak prekida opskrbnog lanca.

Komentirajte prvi

New Report

Close