Na Sveučilište Sjever u Koprivnici došli smo u deset sati ujutro kad nas je u jednu od predavaonica privukao miris kave, a u njoj je spremno čekao tim studenta s profesorima mentorima.
Imaju, kažu, jasan cilj: žele poboljšati iskustvo fizičke i internetske kupovine u Konzumovim prodavaonicama kako bi okviru projekta Fortenova grupe, Hrvatskog saveza udruga za mlade i studente s invaliditetom SUMSI i Poslovnog dnevnika olakšali i poboljšali kupovinu, kako osobama s invaliditetom, tako i svima koji u njih odluče po potrepštine.
Posljednji su natjecatelji koje smo posjetili, no “šećer dolazi na kraju”, kažu u šali. “Definirali smo projektni tim koji čine studenti s područja medijskog dizajna, održive mobilnosti i logističkog menadžmenta, analizirali zakonske regulative, pri anketiranju surađivali s lokalnim udrugama osoba s invaliditetom koje su nam pomogle u izradi elaborata i odlučili se za inkluzivni dizajn, onaj koji uključuje sve.
Nadalje, snimali smo lokacije Konzumovih prodavaonica u Koprivnici i Varaždinu kako bismo uočili nedostatke pri kupovini te na kraju izradili elaborat u obliku prezentacije uz primjere dobre prakse”, opisala nam je sažeto Viktorija Adamić, studentica Održive mobilnosti i logističkog menadžmenta koja je s kolegicom Marijom Hersek istražila zakonske regulative i razgovarala s osobama s invaliditetom.
Treba poraditi na socijalnom aspektu kupovine te omogućiti osjećaj samostalnosti, istaknuli su studenti/D. Špehar/PIXSELL
Zaposlenici žele pomoći
Najveći problem osoba u kolicima je samostalnost pri kupovini, kazala nam je. “Glavni im problem predstavljaju prolazak kroz trgovinu, uski prolazi, nemogućnost dolaska do blagajne te dohvat proizvoda koji su previsoko za njih”, objašnjava nam pa dodaje da je slijepima i slabovidnima glavni izazov kretanje kroz trgovinu.
“Svi moraju tražiti neku asistenciju, a zaposlenici zbog količine i opsega posla ne mogu im se adekvatno posvetiti. Treba poraditi na socijalnom aspektu kupovine im omogućiti im osjećaj samostalnosti”, istaknula je Adamić.
Njezina kolegica Brankica Korpar s kolegom Damjanom Županićem snimila je postojeće stanje u Konzumovim poslovnicama i analizirala mogućnosti za poboljšanje.
Uvjerena je, ističe, da će rješenje Sveučilišta Sjever biti pobjedničko. “U rješavanje problema krenuli smo odmah i konkretno. Naš tim je multidisciplinaran zbog čega smo imali mogućnost pronalaska inovativnih rješenja.
Osoblje Konzumovih poslovnica bilo je obaviješteno o našemu dolasku, bili su pristupačni i pružili nam sve potrebne informacije. S nama su šetali kroz prodavaonice i bili su dostupni za sve zbog čega se nismo susreli s poteškoćama pri odradi projekta”, naglasila je Korpar.
Problem online trgovine
Rješenje tima Sjever moći će koristiti apsolutno svi, podsjeća Županić. “Koristili smo modernu tehnologiju i prilagodili je na dosad neviđen način u ovom dijelu Europe. Razmišljali smo i o integraciji VR tehnologije u rješenje, ali nećemo ići u tom smjeru jer nismo dobili dozvolu snimiti dućane, ali našli smo kvalitetnu alternativu, čak i puno bolje rješenje od VR-a koje se može primijeniti u svakom dućanu. Naravno, za njega su potrebne manje modifikacije u dućanu.”, kazao nam je pa odgovorio je il rješenje koje njegov tim nudi Fortenovi isplativo.
“Nismo se zamarali cijenom jer nam je kvaliteta rješenja u fokusu. Pri tom smo se zapitali: ‘imaju li jednake mogućnosti i prilagodba osobama s invaliditetom cijenu?’ Nema cijene da se tim ljudima pomogne”, zaključio je.
U timu je šestoro studenata, četvero logistike i održive mobilnosti te dvoje medijskog dizajna, istaknuo je profesor Predrag Brlek koji ih je s docentom Lukom Borčićem mentorirao. “Jako smo zadovoljni radom studenata. Bili su stvarno zainteresirani za projekt i vrlo pristupačni. Sve studente dobro poznajemo jer nam nisu samo broj pa zato vjerujemo da imaju dobre šanse za pobjedu, a naviknuti su na projekte jer Sveučilište aktivno sudjeluje u mnogo njih. U obzir su uzeli sinergiju znanosti i umjetnosti koja je pridonijela kreativnijem rješenju”, komentirao je profesor Brlek.
Štoviše, ponudili su set različitih tehnologija i pristupa koje mogu koristiti osobe sa svim vrstama invaliditeta, uključujući i starije, slabije pokretljive osobe, osobne s mentalnim poteškoćama, disleksijom i disgrafijom, dodao je docent Borčić.
Student medijskog dizajna Denis Jakupi radi na grafičkom prijelomu finalnog rješenja. “S kolegicom Viktorijom Paljug radio sam na web rješenju. Istraživali smo online kupnju i tražili dobre primjere prakse. Uz to, analizirali smo i mobilne aplikacije”, rekao je.
Komentirao je i glavni nedostatak online trgovine koje je s timom prepoznao. “Tjedni katalog na internetu i mobilnoj aplikaciji zapravo je skenirana slika umjesto pravog PDF-a koji slijepi ne mogu pročitati niti ga koristiti sa svojim dodatnim alatima. Tekst je slika, ne postoji glasovno navođenje kroz katalog”, naglasio je.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu