Talijanska kompanija IronLev prvi put je testirala tehnologiju magnetske levitacije na tradicionalnoj željezničkoj infrastrukturi. IronLev tvrdi da su otkrili rješenje koje ne zahtijeva skupu prilagodbu pruga.
Kompanija je snimku testa prikazala na sajmu LetExpo2024 u talijanskoj regiji Veneto. Na njoj se vidi prototip vlaka teškog jednu tonu koji putuje brzinom od 70 kilometara na sat na pruzi u zaleđu Venecije.
Tehnologija magnetske levitacije stvara zračni jastuk koji fizički odvaja vozilo od staze, smanjujući trenje, buku i vibracije. Time i potrošnju energije i troškove održavanja vlaka i infrastrukture, javlja Reuters.
Bez preinaka
Kina tu tehnologiju koristi već gotovo 20 godina, no u ograničenom opsegu. Brojne zemlje zainteresirane su za razvoj mreže vlakova bazirane na tehnologiji magnetske levitacije. Usvajanje te tehnologije u većem obujmu koče visoki troškovi i potreba izgradnje nove pružne infrastrukture.
”Ispitivanje IronLeva predstavlja prvi i jedini slučaj primjene magnetske levitacije na postojećoj pruzi, bez preinaka i integracije pomoćnih elemenata”, istaknuo je direktor Instituta za mehaničku inteligenciju na Scuola Superiore Sant’ Ane u Pisi Massimo Bergamasco.
U dosadašnjim testovima magnetsko polje stvaralo se uz podršku ad hoc infrastrukture, koja se često sastoji od zavojnica izrađenih od vodičkih materijala i uključuje znatno veće troškove nego tradicionalne željezničke pruge.
”Neki naši konkurenti proveli su testove na tračnicama koje su posebno prilagođene vozilima baziranim na tehnologiji magnetske levitacije. Mi smo pokazali da naše vozilo može levitirati na postojećim tračnicama”, rekao je predsjednik IronLeva Adriano Girotto i dodao: “To bjelodano znači da je upotreba naše tehnologije jednostavna”.
Godina istraživanja
Girotto je najavio i buduće planove, među kojima se ističe da kompanija za nekoliko godina planira razviti probno vozilo koje će biti teško do 20 tona, a pritom će moći dosegnuti brzinu do 200 kilometara na sat. Tehnologija se već koristi u praksi u pomicanju teških prozora i dizala te prijevozu tereta u industrijskim pogonima.
Sustav levitacije vodi se načelom zračnog jastuka koji fizički odvaja vozilo od staze, uz velike prednosti u pogledu trenja, učinkovitosti, buke i vibracija. Problem je u tome što su sadašnja rješenja tehnički presložena i preskupa da bi ušla u masovnu primjenu.
To objašnjava njihovu iznimno ograničenu primjenu u posljednjih 40 godina, s oskudnim komercijalnim uspjehom u mjestima gdje su primijenjeni. Najveća zabilježena brzina magleva iznosila je 623 kilometra na sat i postignuta je u Kini supravodljivim maglevom T-Flight ove godine, koji je razvila državna tvrtka CASIC.
Unatoč godinama istraživanja i razvoja, u 2022. godini postojalo je svega šest operativnih maglev vlakova, tri u Kini, dva u Južnoj Koreji i jedan u Japanu. Hoće li inovacija talijanske kompanije dovesti do veće popularnosti magnetske levitacije u željezničkoj industriji, ostaje vidjeti.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu