Rabljeni automobili “Euro 4” standarda koji se trenutno uvoze u Crnu Goru stariji su od 15 godina i negativno utječu na sigurnost prometa i zaštitu okoliša, pa će Ministarstvo prometa i pomorstva (MSP) tražiti izmjene propisa 2024. godine, kako bi se zabranio njihov uvoz i kako bi novi minimalni standard bio “Euro 5”.
Rečeno je to službeno “Vijestima” iz resora Filipa Radulovića, ne navodeći kada bi taj propis mogao stupiti na snagu.
Upitni rokovi
Zabrana bi se najviše odnosila na uvoz automobila starijih od 2009. godine, kada je u EU stupio na snagu standard “Euro 5”.
“Euro” standarde uvela je Europska unija (EU) 90-ih godina prošlog stoljeća, a predstavljaju zakonska ograničenja za ispuštanje štetnih plinova iz automobila koja su se postupno pooštravala. Crna Gora sada ima ograničenja da uvezeni novi automobili moraju ispunjavati standarde “Euro 6”, a rabljeni “Euro 4”.
U grupi uvoznika automobila za “Vijesti” je rečeno da nije teško ispuniti državne uvozne standarde, ali da smatraju da bi trebalo uvesti veće poticaje za uvoz vozila sa smanjenom emisijom štetnih plinova, kao i mjeru da se porez na poreze smanji. naplaćuje se na temelju emisija.
Prema podacima Uprave za statistiku “Monstat” iz 2022. godine, svako treće vozilo u Crnoj Gori starije je od 20 godina. Kad su u pitanju osobni automobili registrirani u srpnju, kolovozu i rujnu 2023. godine, bilo ih je 67,4 tisuće, od čega je najveći dio proizveden tijekom 1990-ih, kao i vozila proizvedena od 2005. do 2008. godine.
Zabrana uvoza ne bi utjecala na korištenje ranije uvezenih automobila s “Euro 4” standardom, ako ispunjavaju uvjete za registraciju. Prema standardu “Euro 5” vozila smiju proizvesti najviše jedan gram ugljičnog monoksida po kilometru, dok je gornja granica za vozila “Euro 4” bila 1,14 grama. Prema standardu “Euro 1”, koji je u EU vrijedio do 1999. godine, vozila su mogla ispuštati do 13 grama ovog plina koji se smatra najvećim zagađivačem zraka.
Vozila standarda “Euro 4” proizvedena od 2003. do 2010. godine starija su od 15 godina i negativno utječu na sigurnost prometa i zaštitu okoliša, rekli su u MSP-u, zbog čega planiraju izmijeniti propise o njihovu uvozu.
Pojasnili su da Crna Gora trenutno nema izvoznih ograničenja, ali da pri uvozu rabljenih automobila i njihovom prvom stavljanju na tržište postoje propisi o emisiji ispušnih plinova i razini buke. Iz MSP-a su najavili i da će izmijeniti propise koji reguliraju uvoz i stavljanje novih vozila na tržište, odnosno predložiti jednostavnije administrativne procedure i olakšice za plaćanje naknada za uvoz ekološki prihvatljivih vozila, kako bi se potaknulo ovaj sektor.
Kada su u pitanju subvencije koje građani mogu dobiti za uvoz novih ekološki prihvatljivih vozila, MSP ističe da je za to zaslužan “Eko-fond”. Ukupan iznos subvencija “Eko-fonda” za električna i hibridna vozila u 2023. godini iznosi 266.000 eura”, stoji u odgovoru.
Strogi standardi
Na pitanje koliki postotak automobila u Crnoj Gori ne bi zadovoljio eko standarde EU, kazali su da vozila koja se uvoze i prvi put stavljaju na tržište, kao i njihovi dijelovi, uređaji i oprema moraju biti u skladu s tehnički zahtjevi i uvjeti Ekonomske komisije za Europu “UNECE”.
Jer, kako tvrde, nova i rabljena vozila iz uvoza zadovoljavaju europske standarde, a na državama je da vode politiku ograničavanja minimalnog standarda pri uvozu.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu