Washington će znatno ograničiti ulogu Kine lancima opskrbe američkih električnih vozila najavom novih pravila osmišljenih da potaknu američku industriju.
Od siječnja iduće godine nijedno električno vozilo proizvedeno u SAD-u koje uključuje komponente baterije proizvedene u Kini, ili ga je proizvela strana tvrtka sa značajnim vezama s kineskom vladom ili uz ugovor o licenci s operaterom sa sjedištem u Kini ili pod kontrolom Pekinga – neće ispunjavati uvjete za pune subvencije. Riječ je o izdašnih 7500 dolara subvencija uvedenih kroz Zakon o smanjenju inflacije.
Lepeza pravila osmišljena je da potakne američku industriju, no kritičari smatraju da će otvoreno ograničavanje kineskih autodijelova usporiti tranziciju prema električnim vozilima potrebnu zbog borbe s klimatskim promjenama.
John Podesta, viši savjetnik predsjednika Joea Bidena za čistu energiju, rekao je da će novo pravilo pomoći SAD-u da prekine dominaciju nad proizvodnjom čistih tehnologija Kine. Drugo najveće svjetsko gospodarstvo izraslo je u dominantnog proizvođača električnih vozila i baterija, koje prerađuje više od polovice svjetskog litija, kobalta i grafita, ključnih materijala za baterije, piše Financial Times.
Prijelazno razdoblje
“Kina još uvijek dominira u opskrbnim lancima ključnih tehnologija. Oni u potpunosti nadmašuju SAD i naše saveznike u proizvodnji baterija i njihovih komponenti. S tim smjernicama i jasnoćom koju će pružiti, osiguravamo da će budućnost američkih električnih vozila biti stvorena u Americi, rekao je Podesta.
Očekuje se da će nova pravila, koja će vrijediti i za bespovratnih šest milijardi dolara predviđenih Zakonom o infrastrukturi iz 2021. te, od 2025., za ključne minerale koji se koriste u komponentama električnih vozila, značajno smanjiti broj modela koji ispunjavaju uvjete za puni porezni kredit. Čak i prije objave novih pravila, Savez za automobilsku inovaciju koji predstavlja proizvođače automobila i baterija u SAD-u, upozoravao je da tek petina električnih vozila ispunjava uvjete za pune porezne olakšice, te da bi stroža pravila isključila bi još više vozila.
Nova pravila stupaju na snagu u siječnju, a proizvođačima automobila ostavljeno je prijelazno razdoblje od dvije godine za prilagodbu. Najnoviji udarac američke administracije dolazi tek nekoliko tjedana nakon sastanka dvojice predsjednika, Joea Bidena i Xi Jinpinga, za ublažavanje trgovinskih napetosti.
Postrožavanje pravila dolazi i uoči predsjedničkih izbora u SAD-u iduće godine. Neki analitičari hvale Bidenovu administraciju za pokušaj osiguranja sigurne domaće lance opskrbe čistim tehnologijama, no drugi upozoravaju da će za razvoj industrije trebati godine čime se u opasnost dovodi cilj Bijele kuće da smanji emisije.
Logistički zahtjevniji
“Ako pokušavate nabaviti sve komponente električnog vozila bez korištenja kineskog sadržaja, bit će to logistički zahtjevniji i vjerojatno skuplji proizvod u ovom trenutku”, rekao je Eli Hinckley, partner u Baker Bottsu. FT piše i da će novi set pravila vjerojatno razočarati aktivističke grupe za klimu koje su upozorile da će to poskupjeti uvođenje električnih vozila u SAD-u. Spomenuti zakon nudi 7500 dolara potrošačima koji kupe električni automobil sastavljen u Sjevernoj Americi.
Sve veći udio baterijskih komponenti također mora potjecati iz Sjeverne Amerike ili zemalja s američkim sporazumima o slobodnoj trgovini kritičnim mineralima. Nijedno vozilo ne smije sadržavati materijale od “stranog entiteta koji izaziva zabrinutost”, Kine, Irana, Sjeverne Koreje i Rusije.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu