Budući da se 2023. bliži kraju, domaći turistički sektor do sada je već prikupio sve relevantne pokazatelje o sezoni, ali i indikatore za nadolazeću godinu. S punim pravom možemo reći kako se nautički turizam i dalje nameće kao najsnažniji hrvatski adut. To će zasigurno ostati nepromijenjeno i u budućnosti. Svoju otpornost nautika je pokazala tijekom koronakrize kad je zapravo svojim rezultatima predvodila cjelokupni hrvatski turizam.
Po uzoru na 2020., nautika je i ove godine dala izniman vjetar u jedra ukupnim turističkim rezultatima Hrvatske. Predsezona bila je izvrsna, iznad svih očekivanja, a unatoč često spominjane srpanjske ‘rupe’, i sama je sezona, kad podvučemo crtu, bila uspješna. Naravno, globalna konkurentnost hrvatskog nautičkog turizma velikim se dijelom temelji na činjenici da kao zemlja raspolažemo najvećim lancem marina na Mediteranu, ACI-jem.
U točno 40 godina koliko posluje, osim što je izrastao u najveći lanac marina na Mediteranu, ACI se zahvaljujući kontinuiranim strateškim investicijama prometnuo u regionalnog nautičkog lidera te predvodnika u zelenoj energetskoj tranziciji nautičkog sektora. Međutim, današnja vremena, obilježena značajnim globalnim nestabilnostima, ne daju nam za pravo olako shvaćati svoj položaj. Tu grešku ne smijemo napraviti ni kao tvrtka ni kao društvo.
Gledajući unaprijed, prije svega trebamo biti oprezni i spremni na različite scenarije. Iako se svi, vjerujem, možemo složiti da se s ljudske strane nadamo brzom završetku ratnih sukoba na području Europe i Bliskog istoka, bojim se da se ne nazire skori kraj. Vodeći se proteklim dvjema sezonama nadamo se i vjerujemo da se njihove posljedice neće preliti i na naše podneblje i našu opstojnost, društvenu i poslovnu.
Pravac kretanja dosadašnjih pokazatelja daje naslutiti da će upravo 2024. biti stabilizacijska godina nakon pandemije, a vjerujemo i u točnost predviđanja kako će inflacija također znatno oslabiti. Već sad na vlastitom primjeru osjećamo pozitivne pomake ulaska u eurozonu i šengenski prostor, a sigurni smo da nakon ove godine možemo dodatno i u potpunosti iskoristiti sve snage i prednosti tog velikog nacionalnog iskoraka za Hrvatsku.
Pozitivna iskustva naših gostiju iz prve ruke nam potvrđuju da je korisničko iskustvo cjelokupnog turističkog proizvoda koji nudimo doseglo jednu novu razinu i na tome svakako planiramo raditi i ubuduće. Kako bismo mogli dalje razvijati nautički turizam, nužan je dobar zakonodavni okvir.
Novi Zakon o pomorskom dobru i morskim lukama u mnogim je segmentima dobar temelj. Pružio je balans između gospodarskog korištenja mora i priobalja te njegovog očuvanja. Novi Zakon o turizmu dat će iznimno kvalitetnu podlogu za daljnji nastavak održivog razvoja u turizmu, koji je ujedno i jedno od ključnih područja profesionalnog i društvenog djelovanja ACI-ja.
Bez obzira na sve doprinose kroz zakonodavne okvire, ‘know-how’ koji posjedujemo kao regionalni lider, strateška ulaganja diljem Jadrana nemaju smisla bez razvoja destinacija u kojima se marine nalaze. Bez ravnomjernog ulaganja u sve aspekte destinacijske ponude nema dugoročnog napretka.
Važno je da cjelokupna domaća turistička i ugostiteljska zajednica, uključujući i lokalne jedinice, razumiju da atraktivnost i konkurentnost destinacije ovise upravo o cjelovitom sadržaju – gradskoj infrastrukturi, ponudi, gastronomiji i ostalim sadržajima i atrakcijama koje će goste motivirati da dođu, ostanu i ponovno se vrate.