Brokeri u osiguranju sve traženiji, lani do 27 milijuna eura provizije

Autor: Marija Brnić , 28. studeni 2023. u 22:00
Poslovima brokera u osiguranju i reosiguranju u RH se bave 73 tvrtke i 7 obrta/Shutterstock

Ne rade u korist osiguravajuće kuće, nego za interes svojih klijenata u njihovim poslovima s osiguravateljima. I stječu sve veće povjerenje donositelja odluka.

Prije nekoliko mjeseci jedan natječaj Ministarstva zdravstva, točnije ‘vratolomije’ oko uvjeta i izbora kandidata, a potom poništavanja i ponovnog raspisivanja, privukao je pozornost na jednu posebnu i u Hrvatskoj relativno mladu poslovnu nišu – brokere u osiguranju.

Sličnu profesionalnu uslugu u međuvremenu je zatražio i MUP za svoje potrebe. Angažman ovlaštenih brokera za osiguranje i reosiguranje praktički je obavezan standard u poslovanju svih ozbiljnijih korporacijskih sustava i javnih servisa u razvijenim zemljama, a sve više se traži i ‘uhodava’ i u RH.

Desna ruka menadžmentu
Brokeri u osiguranju desna su ruka menadžmentu za odabir police i vrste osiguranja koja je najpogodnija za djelatnost korporacije, a za razliku od agenata u osiguranju, ne rade u korist osiguravajuće kuće, nego za interes svojih klijenata u njihovim poslovima s osiguravateljima.

Najveći 'igrači' na tržištu

Top 10 čine: Fortius Inter Partes, Marsh, Centar Broker, Ano, Euro Posredovanje, Kor-Broker, ZABA Partner, InterOmnia, Bordero i Willis Towers Watson - sve sa sjedištem u Zagrebu.

Specifično je i da njihove usluge ne plaća nužno klijent, nego postoji i mogućnost da proviziju ostvaruju od osiguravajućeg društva s kojim se ugovori osiguranje. No, nije moguće naplatiti se od obje strane. Poslovima brokera u osiguranju i reosiguranju u Hrvatskoj se, prema podacima Hanfe za prvo polugodište 2023. bave 73 tvrtke i 7 obrta.

U Hanfi napominju i da je pojam brokera u osiguranju uži od pojma distributera osiguranje, te ne obuhvaća sve sudionike na tom tržištu. Osim tvrtki i obrta, ovim poslovima se bavi i određeni broj fizičkih osoba, no u Hanfi nisu precizirali točnu brojnost. Lani je broj aktivnih brokera bio neznatno veći, točnije 75 tvrtki, uz jednak broj obrta.

Ovi su brokeri lani ostvarili više od 27 milijuna eura provizije, a po Hanfinim podacima, u prvom polugodištu 2023. realizirali su 14 milijuna eura. Obrti za brokerske poslove u (re)osiguranju ostvarili su tek 170.000 eura u prošloj, a 95.000 eura u prvom polugodištu ove godine.

Najveći ‘igrači’ na ovom tržištu su Fortius Inter Partes, Marsh, Centar Broker, Ano, Euro Posredovanje, Kor-Broker, ZABA Partner, InterOmnia, Bordero, Willis Towers Watson, a sve tvrtke sjedište imaju u Zagrebu. Tih top 10 ujedno su ostvarili i glavninu prihoda u ovoj djelatnosti, točnije 70% u lanjskom rezultatu, a 65% u provizijama i naknadama ostvarenih u prvoj polovici ove godine.

14

milijuna eura provizije realizirali su brokeri u osiguranju u prvom polugodištu 2023.

Sitna slova čine razliku
Tko su, pak, najčešći klijenti brokera u (re)osiguranju, u Hanfi nisu mogli precizirati, jer, kako objašnjavaju, ne vode evidenciju djelatnosti klijenata. No, navode da su to uglavnom pravne osobe koje trebaju brokerske usluge za kompleksnije proizvode osiguranja, primjerice lom strojeva, osiguranje odgovornosti, imovine, te raznih projekata.

Kaskamo li i koliko za europskom praksom u korištenju ovih savjetnika u poslovima osiguranja, nismo dobili konkretan podatak u Hanfi, no trend povećanja aktivnosti, kažu, razvidan je iz podataka o poslovima od 2017. do 2022. – broj društava koja su imala odobrenje Hanfe za obavljanje brokerskih poslova u (re)osiguranju prosječno se povećavao za 5 društava godišnje.

U 2017. ih je tako aktivno bilo 49, kao i u 2018., u 2019. ukupno 53, a naredne dvije godine 58 i 63 brokerska društva, da bi značajniji skok uslijedio u 2022., kada se popeo na 75 tvrtki. Zaračunata premija ostvarena putem brokera u (re)osiguranju u tom je razdoblju, od 2017. do 2022., porasla s 8 na 12%, dok je zaračunata premija ostvarena putem svih posrednika u osiguranju (brokeri, zastupnici, banke i ostali) porasla s 48 na 55%, kažu u Hanfi.

Ovaj biznis u RH je, sudeći po Hanfinim podacima, u razvoju i stječe sve više povjerenja kod onih koji donose odluke, no nemaju vremena ili kadrovskih kapaciteta za odmjeravanje ponuda i, što je također važno, čitanje ‘malih slova’ u ugovorima koje se zaključuje s osiguravateljima. A koja nekad ‘čine razliku’. Financijsku, naravno.

Komentirajte prvi

New Report

Close